Jeg og sambo er uenige om navn

Steinbukk1

Blir kjent med forumet
Hei! Flere her som sliter med å finne navn som begge liker? Alle navn han foreslår er kjedelige og alt for vanlige navn, og jeg har lyst å kanskje bruke navn som er innad familiene. Hadde ei oldemor som var helt fantastisk og som fikk 18 barn, og er ei kjent dame blandt mange fra mitt hjemsted. Skulle så gjerne kalt opp barnet etter henne hvis det blir jente, men sambo sier han ikke liker navnet og gidder ikke prøve å like det heller. Hun het Ingeborg [emoji173]️

Dobbelnavn er jo en løsning? Et navn sambo liker og et du liker? De må jo helst passe sammen.

Han liker Elise og jeg liker Ingeborg. Elise Ingebord klinger ikke bra, men foreslo Ingebord Elise, men han sier at han ikke vil barna skal ha dobbelnavn... så da er man like langt.

Det er ikke lett det der.. Personlig syns jeg Ingeborg Elise passa fint sammen ;) Vi blir ikke enige vi heller.. Mannen liker jo nesten ingen navn :laughing002 Lykke til!

Ja huff, skal ikke være enkelt [emoji28]

Nei, men tilslutt MÅ man jo faktisk bare velge ;) Tror det løser seg. Håper å komme fram til 2 navn begge kan leve med, så får vi heller se på ungen om den er en sånn eller sånn.

Vi slet veldig, men ungen fikk heldigvis navn til slutt :p Problemet her var at mannen bare hadde to navn han likte og sa nei til alle mine forslag. Ungen var to dager gammel da vi endelig ble enige :knegg:

Noen tips: se etter fellesnevneren. Har Ingeborg noe til felles med navna han liker? Foretrekker dere korte eller lange navn? Hvilken stil? I tillegg er det greit å bli enige om dere vil ha enkelt- eller dobbeltnavn. Vi endte opp med dobbeltnavn og valgte navn nr 2 (oppkalling) måneder før vi fant navn nr 1.

Kunne du vurdert en variasjon av Ingeborg? Ingrid er kanskje for vanlig for deg, men hva med Ingvild eller Ingelin? Inga? Ellers kan du jo også prøve å venne han til navnet - kanskje han misliker det fordi det er uvant? Jeg ønsket forsåvidt også å oppkalle etter min oldemor, men navnet var brukt i familien. Alternativet for oss hadde vært å bruke navnet til oldemors søster som hun hadde et ekstremt nært forhold til da de begge levde. En litt annerledes måte å hedre på.

Sjekk ut navnesider/statistikk og lag en liste med x navn hver. Stryk deretter så og så mange navn fra hver liste og se hvilke dere sitter igjen med. Vi fant mange nye navn på denne måten. F.eks nordicnames.de og ssb er bra sider!

Navn er gøy, men kan bli innmari komplisert når det er to som skal bli enige :wacky:

Har dere snakket om kriterier og hvilke type navn dere vil ha, uten å være superspesifikk.
Skal det fungere internasjonalt, være langt/kort, oppkalling, er det greit med ett toppnavn osv.. Så kan begge komme med forslag + stryke navn fra lista ut i fra de kriteriene.

Tenker også at dere kan velge et navn som minner om Ingeborg som oppkalling som eks:
Ingelin
Ingerline/Inger-Line
Inger-Lise
Ingvild
Ingela
Ingrid
Inger
Valborg
Borghild

Vi snakket om det i stad faktisk, at sønnen vår kommer til å ende opp navnløs. Han syntes alle navnene jeg kommer med er rare, men foreslår ingen selv :rolleyes:

Vi snakket om det i stad faktisk, at sønnen vår kommer til å ende opp navnløs. Han syntes alle navnene jeg kommer med er rare, men foreslår ingen selv :rolleyes:

Her blir det nok en navneløs unge også [emoji23] Han foreslo Elin hvis det ble en jente pga oppkalling fra bestemor og mor. Men liker ikke navnet, og da ble han bare sur å gav opp [emoji23][emoji23] kjenner jeg blir litt irritert, han hater alle navnene jeg kommer med, men hvis han sier et navn som jeg ikke liker, så blir han såå furten [emoji28] huff, skal ikke være enkelt.

Vi fant bare navn begge likte, men ventet til etter fødsel med å bestemme oss. Det var riktignok mye fordi vi ikke ville vite kjønn, men også fordi vi ville se hvem dette lille mennesket var.
Vi hadde mange jentenavn, og en liten håndfull guttenavn. Det var helt tydelig 2 dager etter fødsel hvilket navn som passet. :)
Hvorfor ikke vente? Det haster jo ikke på lenge. :)

Ingeborg Elise er jeg enig i at klinger godt. Jeg hadde latt han smake på det, så skal du se det kan endre seg.

Min mann ville bare ha navn som Silje, Tone osv., mens jeg synes de er fine, men for vanlige/mye brukt, og ikke noe «spesielt», så vi holdt på lenge. Det var først sa hun ble født at det plutselig tikket inn en kopi av meldingen mannen hadde sendt familien sin; med er bilde av jenta og «hei, jeg ble født xxx og heter xxx xxx». Så hadde han gitt jenta vår det navnet jeg ønsket aller mest, men som han ikke ville gi etter for før akkurat da. Så da ble det det!

Finn en liste over navn, ta to kopier (en til hver) også setter dere et merke ved hvert navn dege liker. Se hvilke navn dere har likt.

Jeg valgte navn med første (dvs jeg foreslo og mannen var enig). Så da ville jeg han skulle få velge/foreslå nå.

Han hadde flere navn han likte som ikke jeg likte, og motsatt. Men vi var begge enige i at det var viktig at begge likte navnet godt, ikke at en av oss skulle tenke «jaja, blir vel vant til det». Det ville blitt feil for oss.

Så da sto vi litt fast. Så fant jeg lista over de 50 mest brukte jentenavnene fra 2017 (vi var begge enige om å unngå topp 10) og leste opp fra bunnen, og han sa de 4-5 han likte. Ett av dem likte også jeg veldig godt, så da ble det det :)

Hele prosessen, fra vi fikk vite at vi ventet jente på ultralyden til vi hadde bestemt navnet tok under tl timer. Brukte tida på vei hjem :D

Vi slet veldig med navnevalg. Jeg ville ha litt sjeldnere navn mens han ville ha litt mere gammeldagse navn. Vi ble aldri enige, har selv dobbeltnavn og det har vært helt grusomt oppigjennom tiden så det ville jeg ikke ha selv. Navnet skulle helst være greit å stave og funke internasjonalt. (Dette var vi begge enige om, men det gjorde det jo da enda verre.) Løsningen ble her og gå inn på følgende side:

http://www.norskenavn.no/

Samt topp 10/50 lister. Begge fikk i oppgave og finne så mange navn som mulig som vi kunne akseptert eller som vi likte godt. Etterpå byttet vi lister og slik fant vi vårt. Han fant faktisk 2 litt gammeldagse navn som er lite brukt nå til dags og til min store overraskelse falt jeg veldig for det. Vi Hadde 3 navn på lista når pia ble født, og selv trodde jeg hans valg ikke ville passe men der fikk jeg feil. Når pia kom til verden passet hun kun det ene navnet.

Det løser seg nok, masse lykke til.

Back
Topp