Jeg og du

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Bruker deres barn "du" og "jeg" riktig? "Min", "din" osv? Når er det vanlig å kunne det?

Her kommer "du" og "jeg" alltid feil, og "min" og "din" varierer litt. De fleste lekene er "min" eller "Felix sin". Når han vil legge seg derimot, så er det "Felix vil lalle sove i senga di", men mener da altså sin egen seng.[8|] Mener jeg har hørt mindre barn som har fått det til riktig?

Her sier hun ikke din enda.. bare min [;)] Tror det er tidlig å forvente å få det riktig så tidlig.. ikke alle som prater så mye enda en gang.. Ida prater litt, men ikke så mange hele setninger..

Her går det i både min og din[:)]

håvard sier hele tiden: mamma hjelpe deg, pappa hjelpe deg... og mener jo at vi skal hjelpe han... men meg og deg skjønner han ikke helt.[:D]
Men min og din har han skjønt, vet veldig godt når det er "MIN!!" heheh

hun sier mamma sin og min. men ikke noe mer enn det! Tror det er vel tidlig å forvente at de skal ha oversikt på dette og snakke så mye..!

her går det litt opp og ned..hun kan jo mye min,mamma sin osv...men feks om hun detter så sier hun "datt du",istedet for "jeg datt",hehe..

ORIGINAL: *Carine*

håvard sier hele tiden: mamma hjelpe deg, pappa hjelpe deg... og mener jo at vi skal hjelpe han... men meg og deg skjønner han ikke helt.[:D]
Men min og din har han skjønt, vet veldig godt når det er "MIN!!" heheh

Meg og deg er vanskelig her å..
"Mamma bære deg" istedet for meg.

Ikke så rart egentlig for vi sier jo deg til henne liksom...

"Nea sove senga di" er også noe som går igjen, når hun skal sove i senga si.
Ikke så lett å skille for disse små...

Hun refererer alltid til seg selv som "Amma".. "Jeg" og "du" har jeg aldri hørt henne si. Hun sier alltid "mamma" og "pappa" eller "mommo", eller et navn, alt ettersom hvem hun snakker til, pluss et verb (f.eks. mamma bære, Amma gå, osv.)
På samme måte sier hun alltid "Amma sin", "mamma sin", "pappa sin", osv. Aldri hørt henne si "min" eller "din"...
Tror også det er ganske tidlig å skulle holde orden på alt dette:)

Han sier mamma sin og pappa sin og søskena sine ting,men han nekter å si sitt eget navn[8|]sier da bare min sin[:)] å så sier han passe meg som da betyr at vi må passe oss eller om han skal passe seg[:)]

ORIGINAL: stolt mamma 2008

her går det litt opp og ned..hun kan jo mye min,mamma sin osv...men feks om hun detter så sier hun "datt du",istedet for "jeg datt",hehe..
Haha, det er en av de faste setningene her også. "Datt du", "danser du" og "hoppet du" har vi tydeligvis sagt veldig mye, og han har ikke tenkt å forandre på ordstillingen.

Må si jeg gleder meg til det kommer noe mer enn mamma, pappa og deeeeeej (=der) fra min kar, setninger og korrekt grammatikk ser jeg ikke for meg med det aller første [8|]

Her går det i "min" også sier han mamma bil, mamma sko osv om det som tilhører meg og det samme om det som tilhører pappan og broren.

Hun omtaler fortsatt seg selv kun med navn, men begynner å bli ganske flink med "min, din og sin ". Sier også "meg, du og vår" [:)]
Var mye rot med min og din her også tidligere [;)]

kom på at håvard er god på å fortelle at: håvard slo seg, håvard lei seg, håvard aua handa si... osv. Mest seg selv i tredjeperson da.

her blir det som oftest feil :) hehe.

"mamma bli med å lega på rommet ditt?" (mitt).
"eg va flinke å ta av skonå dine!" (mine).

osv :)

hun snakker mye om seg selv i 3.person enda, men er blitt flinkere til å si "eg" nå de siste ukene.

ORIGINAL: Sukkertopp

Bruker deres barn "du" og "jeg" riktig? "Min", "din" osv? Når er det vanlig å kunne det?

Her kommer "du" og "jeg" alltid feil, og "min" og "din" varierer litt. De fleste lekene er "min" eller "Felix sin". Når han vil legge seg derimot, så er det "Felix vil lalle sove i senga di", men mener da altså sin egen seng.[8|] Mener jeg har hørt mindre barn som har fått det til riktig?

Min og din bruker hun riktig. Snakker mye om seg selv i tredje person, men kan også si jeg [:)]

Back
Topp