Jeg må finne min egen vikar i permisjon

Sollyset

Første møte med forumet
Lederen min, som normalt er veldig ålreit, mener at jeg selv må finne erstatter for min jobb når jeg skal i permisjon. I mitt statlige yrke er det ikke aktuelt å finne én vikar for hele jobben, men heller ca. tre forskjellige personer med ulik kompetanse, som kommer inn på timesbasis. Først fikk jeg inntrykk av at dette skulle lederen min ordne, men så fikk jeg nylig kontrabeskjed om at vi må ha snakket forbi hverandre, og at det er jeg som må finne disse vikarene. Det virker som lederen mener at jeg har en eller annen egennytte av å finne personen selv, men det har jeg ikke, jeg bryr meg ikke så mye om hvem de får inn. Den ene vikaren haster litt å få avklart, og det er vanskelig å finne kompetente mennesker som også har tid og sier ja. Nå bruker jeg av tid som skulle vært brukt til andre deler av jobben min (der det er altfor mye å gjøre og for liten tid) for å prøve å finne denne erstatteren.
Jeg finner ikke ut hvor det står at dette er arbeidsgivers plikt å gjøre, men en venninne av meg mener at dette absolutt ikke er min jobb. Men jeg trenger å vite hvor i loven/andre steder det står at dette må arbeidsgiver ordne selv, for å ha tydelige argumenter. Det vil nok være nødvendig på min arbeidsplass. Noen som vet hvor dette står?

Tror ikke dette omfattes av lovverket, men bestemmes på den enkelte arbeidsplass. Se heller i personalportalen på jobben din om du finner noe der, eller snakk direkte med lederen din om det virkelig er ønskelig at du skal bruke all din tid på dette, når personalansvar vanligvis ligger hos lederen og ikke er ditt arbeidsområde.

Høres merkelig ut. Om du ikke har personalansvar skal du ikke ansette folk tenker jeg.

Altså, dette handler om hvem som har lov til å ansette noen i stillinger, og det er regulert av arbeidsmiljøloven. Enkelt og greit- d er din leder sin plikt så lenge du ikke sitter med lederansvar for ansettelser.

Altså, dette handler om hvem som har lov til å ansette noen i stillinger, og det er regulert av arbeidsmiljøloven. Enkelt og greit- d er din leder sin plikt så lenge du ikke sitter med lederansvar for ansettelser.

Er det regulert i AML? Det har jeg ikke fått med meg :p for meg er det logisk at leder ansetter uansett da :)

Er det regulert i AML? Det har jeg ikke fått med meg :p for meg er det logisk at leder ansetter uansett da :)

Staten du jobber i i tillegg? Slå opp i statens personalhåndbok. Alt er regulert! Jeg hadde til og med dratt inn fagforeningen din. Du er ikke ansvarlig for å finne din egen vikar. Enkelt og greit.

Staten du jobber i i tillegg? Slå opp i statens personalhåndbok. Alt er regulert! Jeg hadde til og med dratt inn fagforeningen din. Du er ikke ansvarlig for å finne din egen vikar. Enkelt og greit.

Jeg jobber ikke i staten, og behøver ingen vikar :p men jeg er leder med personalansvar ;) nå hadde jeg aldri pålagt mine ansatte å finne vikar selv, ikke tenkt tanken engang, men jeg visste ikke at det var regulert av AML.

Enig med Marrylou. Dette kan da ikke være andre enn leders ansvar. I så fall kunne de jo risikere totalt hodeløs rekruttering, dersom det gikk «på rundgang» hvem som sto for ansettelsene...

Har personalansvar selv men var min leder som fant vikar, var med på intervju for å fortelle om jobben ikke ansette...

Enig med Marrylou. Dette kan da ikke være andre enn leders ansvar. I så fall kunne de jo risikere totalt hodeløs rekruttering, dersom det gikk «på rundgang» hvem som sto for ansettelsene...
Dette tenker jeg også igrunn. Hadde det vært min bedrift, så hadde jeg villet ansatt selv altså!

Kjenner ikke lovverket, men det høres da helt på trynet ut sorry meg :p Er ingen steder jeg har jobbet hvor man ansetter sine egne erstattere. Jeg deltok riktignok på intervjuet av min egen erstatter når jeg sluttet i min forrige jobb, men da som tillitsvalgt, det var lederen min som tok avgjørelsen og ansatte.

Takk til alle for svar! Jeg jobber med undervisning og forskning i et fagfelt der få har innsikt i hvem som kan undervise i de ulike emnene. Generelt i akademia er det jo sånn at vi ofte henter inn ressurspersoner til våre egne emner. Derfor tenkte jeg egentlig ikke over det først. Men så har jeg også veldig dårlig erfaring fra tidligere med ledelse i akademia, så det forundrer meg jo ikke at dette også er en noe merkelig praksis… Venner jeg kjenner i privat næringsliv har ledere som har langt færre folk under seg (mine ledere har gjerne femti personer under seg), og mer tid til å gjøre en ok personaljobb.

Lederen min, som normalt er veldig ålreit, mener at jeg selv må finne erstatter for min jobb når jeg skal i permisjon. I mitt statlige yrke er det ikke aktuelt å finne én vikar for hele jobben, men heller ca. tre forskjellige personer med ulik kompetanse, som kommer inn på timesbasis. Først fikk jeg inntrykk av at dette skulle lederen min ordne, men så fikk jeg nylig kontrabeskjed om at vi må ha snakket forbi hverandre, og at det er jeg som må finne disse vikarene. Det virker som lederen mener at jeg har en eller annen egennytte av å finne personen selv, men det har jeg ikke, jeg bryr meg ikke så mye om hvem de får inn. Den ene vikaren haster litt å få avklart, og det er vanskelig å finne kompetente mennesker som også har tid og sier ja. Nå bruker jeg av tid som skulle vært brukt til andre deler av jobben min (der det er altfor mye å gjøre og for liten tid) for å prøve å finne denne erstatteren.
Jeg finner ikke ut hvor det står at dette er arbeidsgivers plikt å gjøre, men en venninne av meg mener at dette absolutt ikke er min jobb. Men jeg trenger å vite hvor i loven/andre steder det står at dette må arbeidsgiver ordne selv, for å ha tydelige argumenter. Det vil nok være nødvendig på min arbeidsplass. Noen som vet hvor dette står?

Jeg tenker at dette på en måte er greit at du bruker tid på å finne erstattere, så lenge du bruker arbeidstiden din på dette, du har nødvendig kompetanse, og leder aksepterer at det blir mindre tid til andre oppgaver. Siden du jobber i Akademia, syns jeg det er naturlig at du foreslår kandidater, og ev. tar en uformell samtale og forsører deg, men at leder gjør jobben videre.

Omm du ikke har pesonalansvar, så er det forsatt leder sitt ansvar at det kommer inn nye personer. Dersom du skal ha personalansvar, så får du kreve at lønna justeres.

Back
Topp