Jeg lys håret , han mørkhåret....????

dollygirl

Glad i forumet
hvordan hår farge kan vårt barn få?? =) =)

Samme her.
Jeg: blondt hår, blå øyne
Han: mørkt hår, brune øyne.

Min familie er og mørkhåret men de har blå øyne, så tror det mørke vil dominere...
Hvordan er genene deres?

..

javel =) =) jeg var hvit i håret når jeg var lita =) mamma sin side er nesten ALLE mine kusiner blonde =) men mamma er mørk samt hennes søstre.. pappa er mørk blond men alle hans brødre har fått lyse håret barn =) min bror var heeelt lys når han var lite.. typen har grønne øyne og nøttebrunt hår =) på hans sin side er det litt mellom blonde og blonde =)

jeg er egentlig blond med blå øyne og typen er brun i håret og har brune øyne, velsa våres er blond...ikke kjempe blond men blond og har brun,blå grønne øyne....[;)]Hun hadde helt svart hår da hun ble født.
Typen var helt hvit i håret som liten....så ikke godt å si hva det kan bli.[;)]

hehe nie det er litt spennende =) men han blir nok ikke rød håret =) tror dere det?? =)

Mørkt dominerer. Er veldig ofte at barnet arver brune øyne hvis mor eller far har det.[:)]
Men ang. lys og mørkt hår, så har jeg hørt at det ofte kan resultere i rødt hår... Men tror egentlig det bestemmes av det genet som er sterkest.[;)]
Her var både jeg og mannen helt hvite i håret da vi var små, men har gradvis blitt mørkere. Mannen er mørk brun og jeg er lys brun nå. Gutten vår får nok helt lyst hår de første årene sine.[:)]

ORIGINAL: dollygirl

hehe nie det er litt spennende =) men han blir nok ikke rød håret =) tror dere det?? =)

Nei tror ikke det ...er det noen som har det i familien fra før er det vel en sjangs men ellers så er det vel få som endre opp med rødt hår......[;)]

her er kællen helt mørkhåret , jeg er jordbær blond (lys med litt rødlig skjær i riktig solskinn [8D]) Tulla vår blei født med mørk blondt/lys brunt hår bak og kritthvitt på toppen, og etterhvert blei ho kjempe blond :) det er hun enda [:D]

Haha, dere snakker om rødt hår, jeg ler. :) Uff.. jeg har rødt hår, og han mørkt..
Siden rødt er en veldig dominant gen så er det en stor sjangse for det ;p
Men nå har jeg heller ikke sånn særlig sterk rødfarge, mer på vei til brun farge.

Mamma hadde rødt da hun var ung men fikk helt brunt etter hun blei gravid..
Nå har jeg farget hår så er litt usikker på hva fargen i håret mitt er nå etter jeg ble gravid.. 

Samboeren hadde helt lyst som liten, men det blir spennende å se. :)

Jeg har blå, og sambo har blå øyne.

Både øyne og hår blir nok definert av et sett med flere gener. Før trodde man at øyenfarge kom av et gen fra hver forelder (de gode gamle B for brun b for blå - blå var recesiv osv), men i senere tid har man funnet ut at flere gener spiller inn. Siden der finnes så mange varianter av hår, kan man nok gå ut i fra det samme. Dvs. at noen gener vil dominere - ofte det mørkere - mens andre ikke. Hva barnet får vil bli en kombinasjon av alle disse.
Men siden det mørke har en tendens til å dominere, kan en som er mørkere fortsatt ha gener for lysere toner, uten å være klar over det. Det som kan gi en indikator er å se på familiene og hva som har vært før, for å danne seg en idé, men det beste er nok bare å vente å se. ^^

Jeg har mørke brunt hår og blå øyne, mens mannen min er blond og har blå øyne. Sønnen vår ble født med masse svart hår, slik som jeg hadde når jeg ble født. Og nå har han akkurat samme hårfarge som meg og mørke blå øyne. [:)]

Her er jeg mørkblond med grønne øyne og faren er mørk med masse krøller, han er tyrker. Så tipper på en brunøyd krøllete mørkhåra unge. Mørk er vel dominant så, skal vel litt til før det kommer en blond unge me blå øyne..? :P

Hvis de fargene dere har er naturlige kan barnet få mørkt eller lyst hår. Det er litt større sjanse for mørkt hår, med mindre han ikke har et ressesivt gen for lyst hår, da får dere nok en mørkhåret. Men hvordan farge barnet har når det blir født er ofte heelt annerledes enn hva det får etter hvert, (jeg ble født med nesten sort hår, er naturlig mørk blond nå.)[:)]

er "litt" trøtt så mulig forklaringen var litt dårlig. håper det er forståelig[;)]

Vanskelig å si..

Her er det samme. Jeg mørke brun og han mørke blond. Snuppa var født med svart hår. Men nu er det mørke blondt. [:)]

ja detvar forståelig det =) ja er oprinnelig det ja =) =) blir såå spennende og se =)
ORIGINAL: carinasverden

Hvis de fargene dere har er naturlige kan barnet få mørkt eller lyst hår. Det er litt større sjanse for mørkt hår, med mindre han ikke har et ressesivt gen for lyst hår, da får dere nok en mørkhåret. Men hvordan farge barnet har når det blir født er ofte heelt annerledes enn hva det får etter hvert, (jeg ble født med nesten sort hår, er naturlig mørk blond nå.)[:)]

er "litt" trøtt så mulig forklaringen var litt dårlig. håper det er forståelig[;)]

Når det gjelder øye farge bestemmes det av gen parene du har med deg fra dine foreldre...dvs. om begge dine foreldre har brune øyne får en selv brune øyne. Om dine foreldre har ulik øye farge mor blå, far brun, må en se på  gen parene de har med seg fra sine foreldre. Har dine foreldre samme øye farge blir det den fargen,brun er dominant, men kun om begge dine foreldre har det, om de har ulik farge kan det like godt bli blå. ( grønn regnes også som brun). Dvs. når en ser på sine barn og lurer på hvilke øye farger de vil få, må en i grunn se på hva ens egne foreldre har, sånn at en vet hva slags gen par en selv gir videre.
Jeg har brune, samboer har blå. Min pappa har brune , min mamma har blå. Dvs. jeg har med meg gener for både brune og blå øyne..= vår baby kan få enten eller :)

Både jeg om mannen er blonde, han litt mer mørk blond enn meg. Og begge har blå/grå øyne og gutten vår på 4 er helt rød i håret og har blå øyne [:D] Han var riktignok blond da han ble født men ble gradvis rødere med tiden. Ellers har vi ingen i familien med rødlig hår.

Back
Topp