JEg lurer på... (i forhold til å bli gravid)

ORIGINAL: Smulen

Ser stadig vekk at mange skriver (sikkert godt ment) til folk som strever med å bli gravide/lei seg pga neagative tester osv at de bare må slappe av, ikke tenke på det, vips så sitter spira osv. Hvilke erfaringer har dere i forhold til dette? HAr dere også strevd lenge med å bli gravide? Hvor lenge prøvde dere feks?

Sier aldri det jeg, siden jeg nesten vet hvordan du har det.
Fikk en sønn i 93, å en datter i 99.
Da hun var 6 mnd, kuttet vi ut kondomen, da vi ville ha barn igjen. mensen kom mnd ettet mnd.
Da vi hadde prøvd i 1 år ca, fant vi ut at jeg nok ikke kunne bli gravid på naturlig måte(fikk en betennelse etter fødsel i 99). Hadde da 3 prøverørsforsøk(danmark) ble gravid 1 gang, men mistet.
Prøvde å håpet at det alikevel skulle skje et mirakel, at det skulle skje på naturlig måte.
Men ingenting skjedde[&o][&o][&o]
Etter hvert slo vi oss til ro med at, ok vi har tross alt 2 stk(mannen min er kun far til nr 2)
Slo oss helt til ro med det, å ble liksom ikke så lei meg lenger da mensen kom.
Tenkte ikke så mye over det, da mensen ikke kom i februar 2006. Da jeg hadde gått 2 uker over tiden,
tok jeg en test bare for å få gang på systemet igjen. Trodde virkeligt ikke at jeg var gravid,men
det kom 2 streker.
Var vel nesten 7 mnd, før det gikk skikkeligt opp for oss, at vi faktiskt skulle få et barn til[:D][:D][:D]
Så jeg ble gravid, da vi overhodet ikke tenkte på det lenger[:D]
Ønsker deg bare masse lykke til, å håper virkeligt at spiren sitter snart.
Klem klem

Vi prøvde i 8 mnd og ble like skuffet hver gang mensen dukket opp[:(]
Men vi tenkt at nå orker vi ikke den skuffelsen lengre så vi venter med å prøve og vips så satt spiren ja[;)]
Men nr to så tok jeg den testen som ligger her på bv og jeg tullet med sambo da og sa at om vi hopper ihøyet i kveld så blir det en liten spire til...thihi....å det var egentlig ikke seriøst ment men vi hoppet nå i høyet å ble gravid på første forsøk.

Tror nok kroppen trenger ro for å klare å bli gravid ja.

ORIGINAL: Rebecca85

Sier det kun for at man tror det kan hjelpe, men skjønner at det ikke er lett ja..

Slet ikke med å bli gravid, men slet med å overtale mannen ganske lenge, og må si jeg ikke klarte tenke på så mye annet. Og når man i tillegg ikke får det til, ja da må det være bort i mot umulig å ikke tenke på det[&o]

I mitt tilfelle hjelper det ikke, det har faktisk (desverre) en litt irriterende motsatt effekt. Vet ikke om alle er klar over at flere slitere opplever dette som et slag på kjeften. (ikke ment som kritikk)

Det skjønner jeg veldig godt.

Men hva skal man si da? Jeg har store problemer med å vite hva jeg skal si til folk som prøver iallfall. Man prøver å oppmuntre, men vet jo ikke hva som "funker" for den enkelte.

Måtte editere litt:

Jeg sier aldri "slapp av så sitter den", e.l. Vanligvis gir jeg bare en trøsteklem.

Vi var prøvere i mange år før vi endelig ble gravide med hjelp av prøverør. Den verste kommentaren jeg hørte var akkurat den: "Bare slapp av så blir du garantert gravid. Ikke tenkt så mye på det, da sitten den..." osv.

For det første så tenkte jeg ikke på annet enn å bli gravid, og det sier seg jo selv at det er det som står i fokus når det største ønske man har i livet er å få et barn.
Dessuten så vil jo ikke det å ikke tenke på det, hverken gjøre noe med dårlige egg eller dårlige svømmere... Så de kommentarene der kan faktisk såre mer enn hva man aner...

d stemte hos mæ begge gongan.
vi prøvde i 5år gikk æ å mannen fra kværandre å plutseli vart æ gravid (han æ e sammen m nu)
detta va då etter legen sa at æ hadde 1-2% sjanse t å bi gravid.
andre gongen prøvde vi i 13mnd før vi fant ut vi sku ha ei pause å heller ta en sydentur. nei nån sydentur blei d ikkje.

æ prøve å ikkje gi d råde før at d e så sårt å høre. lettere sagt en jort å slappe av når en ønska d meire enn nåkka anna

lykke t vidre

ORIGINAL: Ellen.

Jeg skriver av prinsipp ikke at "vips så sitter den" og "slapp av så skjer det" og liknende svar på tråder.
Det fordi hadde det vært meg som strevde med å bli gravid hadde jeg blitt ennå mer stressa på at jeg
måtte slappe av og hadde da fått dobbelt opp med tanker å holde styr på ang hvordan jeg skulle måtte
oppføre meg for å få det til ...
Holder meg unna og svare på sånne tråder/spørsmål, nekter å sparke noen som ligger nede!

Når det er sagt så ønsker jeg deg lykke til Smulen, håper drømmene blir virkelige for dere [:)]

Tviler sterkt på at de som sier dette mener det som spark..
Det er veldig vanskelig å vite hva man skal si til folk i en slik situasjon. Det er så vanskelig å forestille seg hvor forferdelig det må være å ønske noe så sterkt og bli skuffa måned etter måned [:(]

Ser stadig vekk at mange skriver (sikkert godt ment) til folk som strever med å bli gravide/lei seg pga neagative tester osv at de bare må slappe av, ikke tenke på det, vips så sitter spira osv. Hvilke erfaringer har dere i forhold til dette? Har dere også strevd lenge med å bli gravide? Hvor lenge prøvde dere feks?

Jeg sier aldri sånt, men det er kanskje fordi at jeg vet veldig godt at det ikke alltid er tilfelle.
Har fått flere sånne kommentarer selv, og tilslutt sa jeg rett ut "det funker for noen men ikke for alle" - fordi jeg visste jo meget godt at det ikke hadde noe å si for oss. Det finnes en kjent årsak til hvorfor vi måtte gjennom prøverør. (Det tok oss 4år å komme sålangt også)
Hos de som er såkalt uforklarlig barnløs så kan det nok tenkes at dette kan stemme for noen, men langtfra alle.
Et kjapt søk inne på Ønskebarn-forumet (tidl. forening for ufrivillig barnløse) viser at hos de fleste så har de ikke lykkes på egenhånd selv om de "slappet av", til tross for at det er en del der inne som er uforklarlig barnløs.

Jeg har allerede fått kommentar som  "siden dere lykkes med prøverør nå, så kommer sikkert nestemann av seg selv", - da har jeg bare svart "ja, hvis det skjer et mirakel så. For det må et mirakel til for vår del."

Men vettu - jeg tror det rett og slett er uvitenhet og tilfelle av at folk ikke helt vet hvordan de skal takle det med barnløshet å gjøre, jeg, at de sier sånt. Har man ikke opplevd det å være ufrivillig barnløs selv, så har man ikke forutsetninger for å sette seg inn i hvordan det er.
Jeg tror ikke det er noen som helst som ikke mener det godt.
Men da er det greit at det går an å opplyse dem om hvordan tilfellet er.

Forresten så kom jeg akkurat på at jeg har sagt "stress ned" til noen en gang, men det var en som var helt nedbrutt fordi de ikke hadde lykkes etter 3 prøveperioder. Og da synes jeg man bør stresse ned - ikke for at man blir fortere gravid da, men for at man fortsatt skal kunne ha KOS med sex'en og ikke minst forstå hvor vanlig det er å prøve aktivt i mellom 6-12mnd før man lykkes. [;)]

Ser stadig vekk at mange skriver (sikkert godt ment) til folk som strever med å bli gravide/lei seg pga neagative tester osv at de bare må slappe av, ikke tenke på det, vips så sitter spira osv. Hvilke erfaringer har dere i forhold til dette? HAr dere også strevd lenge med å bli gravide? Hvor lenge prøvde dere feks?

Ja, jeg prøvde i 4 år...
Holdt på å gi opp helt, men så skjedde det en mnd da jeg hjalp ei venninne med flyttelass..
Den eneste gangen jeg ikke tenkte på det i det hele tatt.. [:)]
Den satt etter 3 enkle og 2 doble pergokurer.

ORIGINAL: Rebecca85

Sier det kun for at man tror det kan hjelpe, men skjønner at det ikke er lett ja..

Slet ikke med å bli gravid, men slet med å overtale mannen ganske lenge, og må si jeg ikke klarte tenke på så mye annet. Og når man i tillegg ikke får det til, ja da må det være bort i mot umulig å ikke tenke på det[&o]

I mitt tilfelle hjelper det ikke, det har faktisk (desverre) en litt irriterende motsatt effekt. Vet ikke om alle er klar over at flere slitere opplever dette som et slag på kjeften. (ikke ment som kritikk)

Jeg var en av de heldige hvor spiren satt på 2 forsøk.
Jeg har også tenkt det du sier her; at å få høre at "du må bare slappe av" (ergo det er din egen feil at du ikke blir gravid fordi du stresser sånn), må oppleves både provoserende og gjøre en forbanna. Det er som regel fodt ment, men ikke alltid like gjennomtenkt.
Jeg tror de som sliter med å bli gravid vet utmerket godt at å stresse ikke gjør ting bedre, men veeeldig lett å la være å tenke på graviditet når det er noe en ønsker så sterkt. Dessuten kan det være alle andre mulige årsaker til hvorfor en ikke blir fort gravid.

Med andre ord skjønner jeg deg godt, uten at jeg har opplevd det selv.

ORIGINAL: Lassie

Ser stadig vekk at mange skriver (sikkert godt ment) til folk som strever med å bli gravide/lei seg pga neagative tester osv at de bare må slappe av, ikke tenke på det, vips så sitter spira osv. Hvilke erfaringer har dere i forhold til dette? Har dere også strevd lenge med å bli gravide? Hvor lenge prøvde dere feks?

Jeg sier aldri sånt, men det er kanskje fordi at jeg vet veldig godt at det ikke alltid er tilfelle.
Har fått flere sånne kommentarer selv, og tilslutt sa jeg rett ut "det funker for noen men ikke for alle" - fordi jeg visste jo meget godt at det ikke hadde noe å si for oss. Det finnes en kjent årsak til hvorfor vi måtte gjennom prøverør. (Det tok oss 4år å komme sålangt også)
Hos de som er såkalt uforklarlig barnløs så kan det nok tenkes at dette kan stemme for noen, men langtfra alle.
Et kjapt søk inne på Ønskebarn-forumet (tidl. forening for ufrivillig barnløse) viser at hos de fleste så har de ikke lykkes på egenhånd selv om de "slappet av", til tross for at det er en del der inne som er uforklarlig barnløs.

Jeg har allerede fått kommentar som  "siden dere lykkes med prøverør nå, så kommer sikkert nestemann av seg selv", - da har jeg bare svart "ja, hvis det skjer et mirakel så. For det må et mirakel til for vår del."

Men vettu - jeg tror det rett og slett er uvitenhet og tilfelle av at folk ikke helt vet hvordan de skal takle det med barnløshet å gjøre, jeg, at de sier sånt. Har man ikke opplevd det å være ufrivillig barnløs selv, så har man ikke forutsetninger for å sette seg inn i hvordan det er.
Jeg tror ikke det er noen som helst som ikke mener det godt.
Men da er det greit at det går an å opplyse dem om hvordan tilfellet er.

Forresten så kom jeg akkurat på at jeg har sagt "stress ned" til noen en gang, men det var en som var helt nedbrutt fordi de ikke hadde lykkes etter 3 prøveperioder. Og da synes jeg man bør stresse ned - ikke for at man blir fortere gravid da, men for at man fortsatt skal kunne ha KOS med sex'en og ikke minst forstå hvor vanlig det er å prøve aktivt i mellom 6-12mnd før man lykkes. [;)]

Veeeldig bra skrevet!

Jeg tror aldri jeg har skrevet det her inne, men jeg har vel kanskje sagt det IRL en gang.
Men etter å ha opplevd på nært hold hvor vanskelig det kan være, og hvor tøft det er for de som sliter, så gjør jeg det ikke lenger. Sier heller at jeg føler med og tenker på...

Selv var jeg utrolig heldig, og føler meg priviligert hver eneste dag.

vi prøvde i 3 år før spira satt vi...
å da ga vi nesten opp å tenkte ikke på det..så er nok noe i det ja[:D]
ikke lett å ikke tenke på det jeg vet[&:]

Mange gode svar her[:)]

Jeg har aldri strevd med og bli gravid, visste ærligtalt ikke hva el slim var før jeg begynte her inne[&:][:D] Jeg sier det fordi jeg ikke vet hva annet jeg kan si[:o] Vet lissom ikke hva jeg kan si og ikke får jeg gitt de en skikkelig GO KLEMZ da det egentlig er det aller meste jeg vil gjøre på noen av de som er her inne og strever ræva av seg for og bli gravide[:(][:)] Føler sååå med de....

Men jeg x bare fingre tær og hva som helst for at spira sitter snarest hos alle dere strevere

Relaxing doesn't cause pregnancy!

Slappe av hjalp ikke for oss i hvertfall. IVF funket myyye bedre.

Sånne "slapp av, så blir du nok gravid"-kommentarer er etter min mening kun provoserende og tankeløse. Frekt, rett og slett.

Det sier jeg aaaldri, for jeg vet hvor utrooolig irriterende og jævlig det er å høre det.
Som om jeg har pco når jeg stresser også forsvinner det helt sånn plutselig når jeg slapper av...?![:'(] Hardly!!!!

Men, er vel mange som ikke vet hvordan det faktisk er at det klaffer etter laaang tids prøving, og prøver nok sikkert på sin måte alle sammen[8|]

Det er vi bevis på at det er sant.

Jamie er den eneste av ungene vi gik inn for å prøve å bli gravid med. Vi prøvde i 9 mnd, å ble *lei* Hadde da og en SA i oktober 2005. Plutselig da vi i grunnen gav opp så ble jeg gravid i februar, vel en mnd etter vi gav opp.

ORIGINAL: sitronsøt

Relaxing doesn't cause pregnancy!

Slappe av hjalp ikke for oss i hvertfall. IVF funket myyye bedre.

Sånne "slapp av, så blir du nok gravid"-kommentarer er etter min mening kun provoserende og tankeløse. Frekt, rett og slett.

Enig, vi har gitt opp, gitt faen, slappet av og alt, og er fortsatt ikke gravid...
Det hjelper ikke bare å slappe av når en f.eks har tette eggledere, dårlig sædkvaitet, tette sædledere, ingen eggløsing, endometriose, pcos osv......

*lister meg ut igjen ifra tråden, siden slike pleier å få meg provosert[&:]*

Back
Topp