Jeg lurer på ang UL og kromosonfeil

Love4two

Forumet er livet
Jeg vet jeg nå går inn på et vanskelig tema og er på utrygge veier, men jeg vil gjerne vite det likevel.
Hvis det skulle være noe galt med babyen, kromosomfeil eller noe annet, vil legen kunne se dette allerede på UL i 9.uke? Var på vaginalUL pga blødninger og da sa legen at alt så bra ut, men nå i etterkant så tenker en jo litt på hva det egentlig innebar.
Skal til UL 10.02. Det står her og der at hvis du sier ja til denne så sier du også ja til å vite om det er noe galt med fosteret eller ei. Kan de se mangler ved forstert da? Jeg vil ikke starte en diskusjon, om vet at en skal respektere hvert enkelt liv,men jeg vil bare bli litt informert.

Legen kan ikke se om det er en liten kromosomfeil ved 9 uker. Er det store feil som viser mangel på hjerne og evt ryggmargsbrokk så vises det. Du har nok ingenting å bekymre deg for[:D] Ultralyden du skal på ved ca 18 uker er ment for å avdekke evt avvik hos fosteret og er det noe galt får du vite hva det er.

Tusen takk for svaret skytten76. Det kom en sånn uro over meg om tenk hvis det er noe galt. Alle vil jo ha et friskt barn, men jeg følte meg sikkelig grusom som tenkte sånne tanker.

Ved evt kromosonfeil, vil fosteret få en nakkefold som kan måles, og jeg fikk beskjed om at dette måtte gjøres mellom uke 11 og 14.

uff ja. Tenker sånn jeg også noen ganger! Vi vil jo bare det beste for de små!

Ikke noe grusomt i å ha sånne tanker. Det er vel en bekymring vi alle har når vi går gravide og venter på ultralyden i uke 18/19. Hadde vel kanskje vært rart om vi ikke tenkte i de baner egentlig for vi vil jo alle ha et friskt barn[:D] Dessuten er kroppen full av hormoner som setter tankene våre i sving på områder vi aldri hadde drømt om tidligere. Ønsker deg uansett lykke til og fortell oss gjerne hvordan det går etter at du har vært der[:D]

Å ja dere skal få vite alt sammen etter UL ja [:)][:)][:)] Gleder meg til den, blir fint å se babyen igjen på skjermen. Kjæresten og jeg skal til jordmor til mandag og da får han også høre hjerte slå. Det blir spennende, i hvert fal synes jeg det blir spennende på hans vegne. Tror han er litt mer sånn "å ja, kanskje det".... [:D] Blir lett sånn når en ikke går med babyen i magen selv.
Har du tre barn nå Skytten76? Siste tilvekst var nydelig da [:)] Ikke stor prinsesse enda. Takk for støtten og oppmuntringen. Kjente skuldrene falt litt nå.

Ja nå har jeg 3 herlige barn[:D] Eldste er datter på 9, mellomste gutt som blir 5 nå 1. februar og siste er ei prinsesse på litt over 2 uker. Interessen fra mannen din kommer sikkert mere og mere etterhvert og spesielt når magen stikker bra ut. Da først skjedde det noe med min mann og hans følelser for hva som var i vente[;)] Bare vær tålmodig så kommer det av seg selv. Spennende med UL og se krabaten igjen ja og hjerteslagene er alltid gode å høre på[:D]

ORIGINAL: Hege77

Tusen takk for svaret skytten76. Det kom en sånn uro over meg om tenk hvis det er noe galt. Alle vil jo ha et friskt barn, men jeg følte meg sikkelig grusom som tenkte sånne tanker.

Huff nei - du skal ikke føle deg grusom av den grunn. Jeg og har hatt de tankene - har hatt lyst til å si nei til ultralyd for 'slippe å få vite' om det er noe (men har jo allerede vært på 2, så jeg sier tydelig ikke nei).

Det er helt naturlig å ha de tankene, og det er jo ikke bare med tanke på mulighet for å avslutte svangerskapet at det er greit å vite - det er også en mulighet til å forberede seg på at man eventuelt får et barn med spesielle behov! Eller (i de fleste tilfeller - og vi får håpe at det gjelder oss) en mulighet til å bli litt beroliget over at alt ser bra ut!

Lykke til!
Det er helt naturlig å være bekymret - jeg tror det kalles å være mamma - og det er det vi skal være fra nå av!

Halloen.....
Jeg har også tenkt om slike greier di siste dagene.
Vi skal på ultralyd om en uke, Og er såh nervøs for at det skal være noe galt at Jeg har vondt I magen av og tenkte på Det....

Hei, jeg er gravid for første gang og hadde de samme bekymringene om kromosomfeil. Gikk til en privatklinikk i Oslo og tok 3 ultralyder før jeg fikk min første offentlige i uke 18.[:)]

Gynekologen der fortalte meg at tegn på kromosomfeil kan bare avdekkes rundt uke 12 (12-14), dette ser de på blandt annet bredde på nakken og om nesetippen synes. Du har et alternativ som ikke er skadelig for barnet. Du kan ta en blodprøve som denne klinikken sender til Danmark for analyse. Da får du resultat etter ca 1 uke, og gynekologen vurderer også denne for deg. Koster i underkant av 1000kr. Jeg synes uansett det var verdt det, da jeg også var veldig bekymret for alt og ville vite alt. Ble veldig beroliget etter denne testen.

Skytten76 jeg tror deg når du sier at interessen vil blomstre når magen kommer, i hvert fall er jeg sikker på det. Han kommer med nydelige og søte kommentarer nå og da, så han er jo interessert. Gleder meg til tiden fremover jeg [:)]

BflyW det er godt at det ikke bare er meg som tenker sånn. Jeg bare må på den store UL i uke 19. Gleder meg foreløpig til den. Fikk se Ulbilder fra ei venninne i dag og ble revet med over hvor stor det var. Litt rart å tenke på det, men ja vi skal bli mamma snart vi [;)][:)]

Dorothy_1 vi får prøve å holde de skumle og redde tankene litt til side av og til sånn at vi ikke blir helt skremt. Som jeg skrev til BflyW så ble jeg revet med da jeg så ULbildene hennes og det fikk meg til å glede meg igjen. Vi må ikke glemme at det som oftes går bra. Hører du hvor positiv jeg låter nå, kan hende jeg er redd i neste uke, men vi får holde motet oppe [:)]

Back
Topp