Jeg kan ikke fordra å amme

namba

Forumet er livet
Jeg plagdes veldig med ammingen med Frida og jeg plages med ammingen nå også. Jeg synes ikke bare at amming er en jobb, jeg synes det er en belastning. Jeg kan ikke fordra det. Jeg synes ikke engang at det er kos de øyeblikkene det fungerer lenger. Jeg synes det er mye koseligere å gi flaske, for det krever ingenting av meg. Ammeproblemene står bare i kø. Er det ikke det ene så kan du jammen være sikker på at det er det andre. Jeg er så oppgitt.[:(]

Jeg har gått fra å bare pumpe meg til å amme gradvis mer den siste måneden og til å fullamme den siste 1,5 uka. Det har vært veldig godt å slippe pumpa, og jeg har så lyst til å for en gangs skyld lykkes med ammingen, men for hver dag så får jeg mer og mer imot den. Majas nyeste påfunn er bl.a å amme bra i 2-3 minutter mens melka fosser, men så fort den største strømmen avtar blir hun urolig, fekter, sparker og slår. Hun tar tak, suger en gang, svelger, drar og slipper. Alt dette på to sekunder. Så tar hun nytt tak, suger en gang, svelger, drar og slipper på nytt i nye to sekunder mens hun ligger urolig. Det er så tappende, for det minner meg sånn om hvordan Frida reagerte da jeg ammet nesten uten melk, uten å vite om det. I tillegg så er det ikke så kjekt å være pupp eller personen puppen sitter fast i heller.[&:] Jeg begynner å bli sår. Jeg gjør det jeg kan for å unngå at hun skal være så urolig, men det er ikke til å unngå.

Jeg har valgt å tro at jeg har nok melk pga at hun svelger mye og hun roer seg mot slutten når hun begynner å bli god og mett hvis jeg bare biter tennene sammen og lar henne være urolig. Jeg har mindre melk tidlig på dagen, så da ammes det ganske hyppig, men ellers går det mellom 3 og 7,5 time mellom ammingene. Det må da tyde på at det er nok?

Jeg kjenner at ammingen begynner å koste for mye av meg, mer enn jeg har å gi. Etter å ha strekt meg lenger enn langt sist gang for å få til ammingen tross tomme bryster så hadde jeg bestemt meg på forhånd om at jeg ikke skal gi mer enn jeg har å gi denne gangen. Jeg klarer liksom ikke ta valget om å slutte å amme heller, nå som jeg faktisk har melk (siden jeg mistet melken sist gang), men jeg gleder meg veldig til det er slutt på ammingen. for å avlaste meg selv med ammingen (og finne ut helt sikkert om jeg har lite melk) bestemte jeg meg for å ta frem pumpa igjen. Jeg trenger en pause fra ammingen, rett og slett. To og en halv time etter at jeg hadde ammet pumpet jeg 180 ml, og jeg kan ikke forstå at det kan være for lite melk. Jeg skjønner bare ikke hvorfor hun tuller sånn ved puppen når jeg har melk. [:(] Jeg er så tappet for krefter av alle disse problemene at jeg vet ikke om jeg orker å gi opp ammingen og bare pumpe igjen heller. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre lenger. Jeg har ikke lyst til å gi mer enn jeg har. Samtidig så føles det så feil å gi opp bare etter to måneder når jeg har melk.

What to do?

Jeg tenker at når du synes det er så fælt, og alt du klarer å fokusere på er at det er fælt, så fælt at du ikke klarer å like det selv når det går bra, og du har nok melk til å pumpe og gi på flaske må det være bedre for deg. 

Amming skal være noe man gjør frivillig. Hvis det utvikler seg til å bli anstrengende for (særlig) mor og barn, ville jeg personlig kuttet ut. Hvis du føler det er bedre med flaske, så gjør du det!
Du er INGEN dårlig mor for det, og jeg tror at alle vil tjene på at mor føler seg bedre!
Trøsteklem

jeg er av den oppfatning av at man ammer fordi man har lyst..med en gang det bare blir stress så syns jeg ikke man skal gjøre det jeg.. for småbarnstiden og spesielt babytiden skal jo være kos.. [:)] jeg koser meg som flaskemamma jeg da.. og har jo ingen erfaring med amming.. så jeg kan jo i grunn ikke gi deg noen råd.. ønsker deg lykke til med valget![:)]

Hørtes ikke kjekt ut å ha det slik[&o] Kanskje du rett og slett vil få en mye bedre og lettere hverdag med å gjøre det som føles best for deg - ikke hva du BØR gjøre. Dersom du ikke koser deg med amminga syns jeg ikke du skal stresse med det - da vil jo Maja merke det også. Husk bare på at du ikke er mislykket som mor selv om du gir opp amminga - du gjør det beste for barnet ditt og deg selv. Ta var på deg selv oppi dette her. God klemmer[:)]

For meg så virker det som at Maja har noe fysisk så setter en stopper for at ammingen skal kunne fungere bra for henne! Og når det bare blir stress og ikke lystbetont så hadde ikke jeg ammet mer! Hadde jeg visst at våre problemer skulle vedvare i 3.5 mnd så hadde jeg gitt meg da han var 3 uker!

Tingen er at ammingen går bra bare noen minutter om gangen, så jeg nyter det ikke fordi jeg vet hva som kommer. Frem til i natt så har det gått bra på nettene, for da har hun sovet ved puppen, men i natt makket hun også, bare ikke så ille som på dagtid. Jeg kjenner at jeg har fått så nok av alt nå at jeg orker ikke tanken på å gå tilbake til pumpingen heller.

Jeg har definitivt fått en prinsesse denne gangen, en som ikke er fan av selvbetjening. Det er det ingen tvil om.

Nå er det vanskelige valget endelig tatt. Jeg gir meg med ammingen, og nå skal jeg trappe ned på pumpingen også til det blir stopp. Jeg kjenner at ammingen/pumpingen ikke kommer til å gå bra for meg, og denne gangen skal jeg heller kose meg med babyen min. Siden det betyr at jeg ikke kan styre med amming og pumping så må det bare bli sånn. Det var ikke lett å ta valget, men samtidig så føler jeg meg allerede lettere til sinns nå som valget er tatt. Jeg er lei meg for at det ble sånn, men det er nødvendig. Jeg prøvde og ga det det jeg kunne. Nå har jeg ikke mer å gi, og for en gangs skyld skal jeg ikke pushe på mer.

Jeg tror det er et fornuftig valg! Nå har du prøvd. Du har gjort det du kunne og faktisk fullammet!! Så jeg støtter deg når du gir deg!! Noen ganger skulle jeg ønske at noen sa til meg at jeg skulle slutte når problemene våre stod på som verst! Skulle ønske at noen kunne ta valget for meg!

På flyet sier de"...ta på deg selv oksygenmasken, før du hjelper andre...". Og det er viktigst. Du må selv ha det bra for at barna dine skal ha det bra. Du ha jo erfaring med flaskebarn - bare se for et flott resultat det har blitt!!!! Lykke til - nyt hvardagen uten amming. Enig med en over: Den ammingen burde vært jekket ned ganske mange hakk!!!

ORIGINAL: Actrine

For meg så virker det som at Maja har noe fysisk så setter en stopper for at ammingen skal kunne fungere bra for henne! Og når det bare blir stress og ikke lystbetont så hadde ikke jeg ammet mer! Hadde jeg visst at våre problemer skulle vedvare i 3.5 mnd så hadde jeg gitt meg da han var 3 uker!

Maja hadde Kiss syndrom, men forrige uke ble hun "friskmeldt" i nakken. Det var bittelitt i bekkenet fortsatt, men terapauten sa at hun ikke trenger mer behandling for det. Det er nok ene og alene diagnosen "prinsesse" som gjelder nå. [8D] Jeg har klart å amme sittende på normalt vis et par dager, faktisk, men hun bøyde seg mer bakover da enn når vi lå, så valget var enkelt.
ORIGINAL: Actrine

Jeg tror det er et fornuftig valg! Nå har du prøvd. Du har gjort det du kunne og faktisk fullammet!! Så jeg støtter deg når du gir deg!! Noen ganger skulle jeg ønske at noen sa til meg at jeg skulle slutte når problemene våre stod på som verst! Skulle ønske at noen kunne ta valget for meg!

Jeg er helt enig med deg. Jeg også skulle ønske at noen tok valget for meg. Jeg så selv at jeg var nødt til å gi meg, men det å skulle ta valget selv er liksom litt for mye. Jeg er stolt av meg selv for at jeg faktisk tok valget, for det er ikke likt meg. Jeg er ikke så god på å ta valg når begge alternativene er noe jeg ikke ønsker (å fortsette plages med ammingen eller å gi opp). Jeg vil helst sloss for alternativet jeg ønsker meg (å få det til å fungere) selv om det ikke er til mitt eget beste, men det er på tide å gi seg nå før alt skjærer seg. Da jeg gråt mens jeg ga Maja flaske med mm i dag forsto jeg at det har gått for langt allerede.

ORIGINAL: ..H..

synes det er bra du har gjort et valg jeg. og amming skal være noe man vil og ikke MÅ... selv en uærfaren ammer etter 2 barn, så overlever barna godt på mme også[;)] dette ammepresset skulle vært jekka ned ganske så mange hakk slik at alle kunne ha nytt det og ikke følt seg tvunget...

Helt enig med deg. Det blir så det går prestisje i det nesten fordi man føler seg dømt dersom man ikke ammer. Før jeg endelig ga opp å få opp produksjonen og gikk over til mme med Frida så var jeg innerst inne i tvil om hvordan det skulle gå med henne siden hun ikke fikk mm lenger. det sier ganske mye om hvor stort fokus det er på amming og mm. Gjett om jeg fikk meg en gledelig overaskelse da jeg oppdaget at Frida ikke bare overlevde, hun fikk det mye bedre, for hun ble mett![:)]

Syns du er god som har tatt valget!! Jeg angrer ikke på mitt valg, Men det var tøft mens det stod på! Håper at alt faller på plass nå fremover![:D]

Høres ut som du har tatt en klokt valg.
Det viktigste er at mor og barn har det bra og snuppe har jo fått mm til nå. Så synnes du skal være stolt av deg selv jeg.

Jeg fikk aldri aming til å funke med chr så jeg pupmept meg i 2 mnd da stoppet det opp etter jeg ble lagt inn på sykehus.
Så vet alt om hvordan det er...

Høres ut som du har tatt et godt valg! Det er utrolig viktig for Maja og ha en fornøyd og avslappa mamma. Det er like viktig det, som at hun blir amma. Min helsesøster sa til meg, da jeg sleit max med ammingen med Sindre: "mamming er viktigere enn amming!" De ordene hjalp meg til å være sikker på at jeg hadde tatt det riktige valget for meg og Sindre, da jeg la puppen på hylla (evt. skulderen) og starta med flaske og mme.
*storklem*

Du har gjordt det valget som er best for deg og babyen din - det gjør deg til en supergod mor! Nå kommer både mamman og prinsessa til å trives bedre tenker jeg. Stor klem[:)]

Vet du, jeg synes det høres lurt ut med valget du har tatt. jeg gjorde jo det samme etter to måneder da Mari begynte å tulle. Jeg prøvde å holde ut, men merket veldig fort at skuldrene begynte å heve seg, jeg ble stresset og jeg koste meg ikke. IOg jeg husket så altfor godt hvordan det var forrige gang, med Maja.

Og jeg må bare si at Mari og jeg fikk det helt topp etter at vi sluttet. da ble matingen koselig igjen og hun ble mett og fornøyd.

Det viktigste for babyen er jo å ha en mamma som har det bra og som nyter samværet. Ikke en som stresser og lider for å gi MM.

Sender deg en trøsteklem

ORIGINAL: monicabebe

Vet du, jeg synes det høres lurt ut med valget du har tatt. jeg gjorde jo det samme etter to måneder da Mari begynte å tulle. Jeg prøvde å holde ut, men merket veldig fort at skuldrene begynte å heve seg, jeg ble stresset og jeg koste meg ikke. IOg jeg husket så altfor godt hvordan det var forrige gang, med Maja.

Akkurat det samme her også. Jeg fikk helt noia pga at det minnet meg sånn om problemene med Frida. Det var en skikkelig påkjenning for meg psykisk hver gang Maja gjorde noe som minnet meg om ammeproblemene med Frida.

Back
Topp