Jeg holder ikke ut kvalmen

Bkno3897492

Andre møte med forumet
Jeg holder virkelig ikke ut denne kvalmen :'( hvordan klarer dere det? Jeg spyr ikke men er konstant DRIT kvalm hvert eneste sekund og jeg ligger her helt urørelig og føler jeg lever i et umenneskelig h...... Har prøvd ALT av seaband, ingefær, mat, postafen osv osv. Ingenting funker og jeg forstår ikke åssen jeg skal overleve en eneste uke til med dette (begynte på uke 8 idag). Hvor farlig er det å ta afipran? Nå er det så ille og jeg er så utmatta at det står omtrent mellom å kjøre på med kvalmestillende eller rett og slett avbryte svangerskapet. Trenger noen positive ord her nå :(

Off, ja dette hørtes ikke noe morsomt ut i hele tatt. Skjønner godt at du blir frustrert og lei deg :sorry:
Har vel egentlig ingen råd annet enn å kontakte legen å høre om han har noen medisinske gode råd, eller kontakte fysioterapeut slik at du kanskje kan få akupunktur.

Håper det ordner seg!

Off, ja dette hørtes ikke noe morsomt ut i hele tatt. Skjønner godt at du blir frustrert og lei deg :sorry:
Har vel egentlig ingen råd annet enn å kontakte legen å høre om han har noen medisinske gode råd, eller kontakte fysioterapeut slik at du kanskje kan få akupunktur.

Håper det ordner seg!

Har prøvd akupunktur også :( og nå er legen stengt for jula. Kan jo alltids ringe sånn online-lege, selvom det koster litt da. Har afipran her hjemme fra tidligere, men ikke turt å ta noe annet enn postafen. Takk for råd uansett

Jeg har alvorlig hyperemesis og har også hatt det i begge mine tidligere svangerskap. Jeg føler virkelig med deg, og kjenner meg veldig igjen i det du sier med st kvalmen må stoppe eller at du omtrent ønsker å avbryte. Jeg har vært og er for så vidt samme sted, og det er veldig vanskelig for andre å sette seg inn i. Jeg har håpet på å miste, liksom, og det er jo helt forferdelige tanker å gå rundt med. Du kan prøve afipran, det skal være helt trygt. Det fungerer dessverre ikke for meg, men det kan jo være det fungerer for deg. Jeg har prøvd alt av medisiner, og ingenting tar dessverre kvalmen min. Jeg har endt opp med å ta en postafen hver 12.time. Hjelper ikke noe særlig på kvalmen, blir blir ganske slått ut og får sove store deler av dagen. Da går i alle fall tiden litt fortere, selv om det er en mager trøst. Jeg kan ikke si noe annet enn at jeg sender deg masse medfølelse og «hang in there». For det kommer til å gå over, selv om det ikke følels sånn ut nå :Heartred

Afipran kan trygt brukes. Tar d av og til selv. Men maks 3 tbl i døgnet og minst 4-6timer mellom hver dose. Kvalme kan være altoppslukende og krever mye krefter og energi! Håper d bedrer seg for deg :Heartbigred

Huff, det hørtes fælt ut.. selv har jeg slitt mye med kvalme og oppkast, og ble sykemeldt tidligere denne uken fordi jeg ikke får til å spise eller kaster opp alt jeg har spist. Helt tappet for energi.. heldig vis har postafen virket på meg så det gir sakte slipp. Det er dessverre sånn med kvalmestillende at det ikke er en som er bedre enn en annen, og du må bare prøve deg frem. Slenger med et lite bilde jeg har fått svar angående kvalme fra mammamedisin.no som er en offentlig ordning med leger som svarer, kanskje det er til noe hjelp ☺️ Ellers ville jeg ringt en annen lege for å være helt trygg siden legekontoret ditt er stengt. Jeg fikk beskjed om at hvis jeg ikke får i meg mer mat snart så må vi vurdere sykehusinnleggelse for å få nok næring via drypp eller matsonde.. håper det bedrer seg snart for deg og at du får nyte julen litt også ☺️

Vedlegg

• 8B5E8C90-D4E6-4CD7-BEEF-BFEE7BD292EE.png
    8B5E8C90-D4E6-4CD7-BEEF-BFEE7BD292EE.png
    246,5 KB · Visninger: 30
Huff, jeg kjenner meg igjen. Jeg var sengeliggende i flere uker fra uke 8 til 16. Helt grusomt. Du må prøve å finne noe du klarer å spise og drikke, ellers så blir du innlagt på sykehus. Jeg likte blå druer, rå gulrot, farris og klarte noe knekkebrød og middagsmat, men gikk ned 5 kg på no time.
Det er så skrekkelig, man har bare lyst til å ikke være gravid lenger, ikke noe galt i å føle det, det er ren selvoppholdelsesdrift.
Alle i helsevesenet sa til meg at det er et godt tegn, det er mye hormoner og det tyder på god vekst hos fosteret. Hvis det kan være en trøst?

Husker at kvalmen og oppkast var forferdelig i forrige svangerskap.
Jeg tok ingenting mot det, men jeg fikk ikke i meg noe som helst på lang tid.
Til og med vann kastet jeg opp.
Vet at det er grusomt å være kvalm hele tiden, men heldigvis er det bare for en periode. Det går over!

Føler med deg! Ta kontakt med legevakt? Dette går jo tydeligvis kraftig ut over allmenntilstand din

Jeg har alvorlig hyperemesis og har også hatt det i begge mine tidligere svangerskap. Jeg føler virkelig med deg, og kjenner meg veldig igjen i det du sier med st kvalmen må stoppe eller at du omtrent ønsker å avbryte. Jeg har vært og er for så vidt samme sted, og det er veldig vanskelig for andre å sette seg inn i. Jeg har håpet på å miste, liksom, og det er jo helt forferdelige tanker å gå rundt med. Du kan prøve afipran, det skal være helt trygt. Det fungerer dessverre ikke for meg, men det kan jo være det fungerer for deg. Jeg har prøvd alt av medisiner, og ingenting tar dessverre kvalmen min. Jeg har endt opp med å ta en postafen hver 12.time. Hjelper ikke noe særlig på kvalmen, blir blir ganske slått ut og får sove store deler av dagen. Da går i alle fall tiden litt fortere, selv om det er en mager trøst. Jeg kan ikke si noe annet enn at jeg sender deg masse medfølelse og «hang in there». For det kommer til å gå over, selv om det ikke følels sånn ut nå :Heartred
Takk <3 hold ut du og!

Takk <3 hold ut du og!

Og, som noen over her skrev: Selv om der er helt forferdelig med en så overveldende kvalme så er det veldig sjeldent det går gale når man er så kvalm. Så får vi prøve å ta det med som det positive oppi dette, selv om det selvsagt er ganske vanskelig.

Huff så fælt, føler med deg.
Har heldigvis sluppet unna det værste denne gangen, bare litt kvalm hvis jeg ikke spiser når jeg er sulten, eller ikke spiser før jeg legger meg på kvelden da blir d en tung natt.

Jeg holder virkelig ikke ut denne kvalmen :'( hvordan klarer dere det? Jeg spyr ikke men er konstant DRIT kvalm hvert eneste sekund og jeg ligger her helt urørelig og føler jeg lever i et umenneskelig h...... Har prøvd ALT av seaband, ingefær, mat, postafen osv osv. Ingenting funker og jeg forstår ikke åssen jeg skal overleve en eneste uke til med dette (begynte på uke 8 idag). Hvor farlig er det å ta afipran? Nå er det så ille og jeg er så utmatta at det står omtrent mellom å kjøre på med kvalmestillende eller rett og slett avbryte svangerskapet. Trenger noen positive ord her nå :(

Får du i deg mat og drikke? Om ikke hadde jeg tatt kontakt med legevakten for en evt innleggelse med væskebehandling osv

Oj, ille. Ville tatt en telefon til legevakten eller legen din i morgen.
Føler med deg, håp er deg gir deg snart

Hei igjen! Takk for alle gode råd. Det går ikke så bra, men det er mest psykisk det ikke går bra fordi fysisk så får jeg i meg ca et rundstykke+ om dagen. Kvalmen er bare så uutholdelig at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Er utrolig deprimert og nedfor og gråter hele dagen og tenker også på at jeg aldri kan gå gjennom dette igjen, og det syns jeg er trist fordi jeg har alltid drømt om flere barn. Begynte på uke 9 idag (8+0) og en del av meg håper på at dette kanskje er siste uken hvor kvalmen er så invalidiserende. Syns jeg har hørt at det kan lette fra uke 10. Håper håper :smiley-angelic001

Hei igjen! Takk for alle gode råd. Det går ikke så bra, men det er mest psykisk det ikke går bra fordi fysisk så får jeg i meg ca et rundstykke+ om dagen. Kvalmen er bare så uutholdelig at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Er utrolig deprimert og nedfor og gråter hele dagen og tenker også på at jeg aldri kan gå gjennom dette igjen, og det syns jeg er trist fordi jeg har alltid drømt om flere barn. Begynte på uke 9 idag (8+0) og en del av meg håper på at dette kanskje er siste uken hvor kvalmen er så invalidiserende. Syns jeg har hørt at det kan lette fra uke 10. Håper håper :smiley-angelic001

Jeg føler sånn med deg og har det helt likt. Det er virkelig helt uutholdelig når det står på sånn, og veldig få som virkelig kan forstå hvordan det er. Har du vært hos legen? Har du fått noe kvalmestillende? Hvis ikke vil jeg anbefale deg å ta kontakt med legen din, for det finnes medisiner du kan prøve som er trygge.

Jeg kan trøste deg med at jeg har hatt alvorlig hyperemesis i alle mine tre svangerskap, like ikke hver gang. Men når jeg hadde fått nr 1 var det så fantastisk å få barn at jeg visste at jeg måtte få et til. Jeg gruet meg veldig til å bli gravid igjen, og måtte virkelig manne meg opp til å orke. Men jeg var helt sikker på at det var verdt det, pga nr1. Så selv om det føles veldig svart nå er det ikke sikkert du skal bekymre deg for mye for flere barn nå. Jeg var HELT bestemt på at nr 2 var siste, heg skulle aldri pine meg gjennom kvalmehelvete flere ganger. Men nå sitter jeg her gravid med nr 3, og det er like ille denne gangen. Trøsten er at når kvalmen er borte, så blir med et alt bra igjen.

La oss håper du er en av de heldige som slipper rundt uke 12. Med nr varte det det uke 20 her, med nr 2 til uke 16, håper at det roer seg litt rundt det denne gangen også .

Sender deg masse gode tanker - du klarer dette!

Back
Topp