Jeg har katt, hva gjør jeg?

MiRakel

Andre møte med forumet
8+0 i dag, og verdens vakreste katt (en liten bastard huspus) er en kjær husvenninne. Kjæresten min er borte et par uker til, og nå lurer jeg veldig på om det er uansvarlig av meg å beholde katten. Hun er en innekatt med innedo som jeg renser 1-2 ganger pr dag med hansker på begge hender og grundig håndvask etterpå. En gang eller to i uka slipper jeg henne ut i bakgården, og det kan vare fra 2 til 60 minutter. Det er noen andre katter der også, men hun er ikke interessert i dem. Jeg har lest og hørt om toksoplasmose og potensiell skade på fosteret, og nå lurer jeg på om jeg er uansvarlig eller ansvarlig som har valgt å beholde pusen vår. Vet noen av dere?

Jeg hadde ikke kvittet meg med katten, men brukt hansker slik som du gjør. Husk å vaske hender når du koser med katten også :)

Her går heldigvis pus på do ute

Sniker! Men så lenge du er nøye med håndhygienen så går det helt fint å beholde katten :)

☆♥Termin 14. Juli 2013♥☆

Jeg synes du høres veldig ansvarlig ut som tar de forhåndsregler du kan ta:)

Vi har også en voksen katt + en kattunge,men jeg hadde aldri kvittet kattene pga jeg går gravid!!! Men nå går jo kattene på do ude,å er nøye me hygene...

Selvfølgelig må du beholde den! Hva annet skal du gjøre?

For å bli smittet må du nesten bokstavelig talt putte kattebæsj i munnen. Så det er ingenting å bekymre seg for, bare vask hender etterpå. Faktisk bør du være mer nøye på å vaske grønnsaker du spiser!

<3 sønn nov 07 og ny spire på vei <3

Jeg har aldri i min villeste fantasi tenkt tanken på å kvitte meg med mine to søte puser.. Men tar forhåndsregler :) I tillegg ba jeg legen ta prøver for å se hvor stor immunitet jeg har.

Sniker litt.

Vi hadde 2 katter (inne) når jeg gikk gravid, jeg tømte kattedoen av å til hvis samboer ikke var hjemme.
Så lenge man bruker hansker og unngår å puste inn støvet så skal det gå bra.
Bare ta forhånds regler så går det bra. Som hansker, unngå innånding og vask deg godt etter på :-)

Ramlet innpå denne tråden jeg :) det er som de andre sier her at du må praktisk talt spise kattemøkk for å bli smittet. Dessuten er toxo veldig sjelden i Norge, så det er ikke en gang sikkert at din pus har parasitten. Selv har jeg katt, han går riktig nok ute, men hvis han bruker kassen sin, så lar jeg gubben fikse den. Ta de forholdsreglene du kan og nyt graviditet og pus :) alle gravide blir også testet, så hvis du har antistoffene så er det trygt. Jeg er vokst opp på landet, med katter hunder og hester, og har ikke blitt smittet. Det sier jo noe om hvor liten sannsynlighet det er for å bli smittet. Men siden konsekvensene er så store så følger jeg statens råd om kost for gravide og så er jeg nøye med renhold rundt mat.

Jeg har hørt at de som er oppvokst med katt, kan ha immunitet mot den bakterien. Vi kan ha vært smitta og da i form av en forkjølelse. det er fosteret bakterien kan være farlig mot. Vi har ikke kvittet oss med vår lille pus, men kattedoen blei kastet ut når jeg fikk positiv test.

Vi har to utekatter så har ikke det problemet, men å være bevisst, bruke hansker og vaske hendene etterpå er nok mer enn nok :)

Ta forhåndsregler. Bruk hansker og vask hendene godt etter arbeid med kattesand/ avføring. Ville ikke kvittet meg med katten.

Jeg er alene, har 4 innekatter og driver oppdrett av rasekatt, og kunne aldri falle meg inn å kvitte meg med kattene. Som alle andre sier, normal hygiene med å vaske seg på henda etter å ha tatt kattetoalettet så går det nok veldig bra :) Kjenner masse oppdrettere over hele norge som har flere barn hvor ingen har hatt noe problemer med dette og de har alt fra 4-20 katter i huset :)

Back
Topp