Jeg har ikke misforstått, vel???

Escuro

Forumet er livet
Det er påbudt med bilstol/pute til alle barn under 145 cm, er det ikke?
Det er ulovlig å lærekjøre med passasjerer i baksetet, er det ikke?
Barn har ikke lov å sitte fremme i bil med airbag på passasjersiten, har de vel?

Hvorfor virker det som det kun er JEG som mener det, og resten av verden aaaaldri har hørt om det (eller i det minste ikke ser ut til å bry seg)? [&:]
Guttungen på 8 år skulle sitte på med noen i klassen til en avslutning, og da han kom drassende med bilstolen sin, sperret klassekameraten opp øynene (OK, det er ikke bilstol i den forstand, men pute med rygg og nakkestøtte). Han hadde nå ikke brukt bilstol eller pute på leeeenge! Og som om ikke det var nok, så hoppet storebroren hans frem i førersetet for å øvekjøre, og flere av de andre bilene hadde barna i forsetet på nye biler (tviler på alle har tatt seg bryet med å demontere airbagen). Jeg stod igjen i vantro og begynte å lure på om det var JEG som hadde gått glipp av noe her... [&:]

Sist jeg sjekka var det lov å ha passasjerer når man øvelseskjører, men ellers er det de som må oppdateres litt.
Men det er vel 135cm, ikke 145.

Jeg og ville ha sperret opp øynene om en på 8 år kom med bilsete med rygg og nakke på....min 7 åring bruker puff...

Er det ikke påbudt me sete/stol til 120 cm da? og det er lov til å øvelseskjøre me passasjerer nå... Men det var ikke det for en del år siden..

http://www.tryggtrafikk.no/Bedre+sikkerhet+for+barn+i+bil.b7C_wtfU0Z.ips

Tatt fra trygg trafikk sine sider!
Det nye er at det nå er påbudt å bruke bilbarnestol, beltestol eller bilpute (avhengig av barnets vekt) helt til barnet er 135 cm, mens det tidligere kun var påbudt frem til barnet var fyllt fire år. Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent utstyr der som det finnes i bilen. Men mange barn mellom 135 og 150 cm vil passere vektgrensen (36 kilo) på det utstyret som finnes for større barn, og skal da sikres med bilens belter på ordinær måte, dvs som voksne.

Trygg Trafikk anbefaler at barn bruker bilstol med rygg der barnet er sikret med bilens belter (såkalt generasjonsstol) fremfor bilpute til det kan bruke bilens belter som en voksen. Bilstol med rygg gir langt bedre sikkerhet enn bare bilpute, spesielt ved sidekolisjoner.

Du har misforstått litt ja.

Det er lov å øvelseskjøre m passasjer.

Det er påbudt med barnesikringsutstyr til barnet er 135cm, utover det skal det vel brukes det utstyret som er å finne i bilen.
Er ikke forbud mot å ha barn i forsetet. Men barn i bakovervendt bilstol skal ikke sitte foran hvor det er kollisjonspute. Men den kan jo i mange biler slåes av.

http://www.tryggtrafikk.no/barnibil/

Men en gjennomsnittlig 8-åring er ikke 135 cm høy. Har ikke målt lengden på gutten min på en stund, men han er rundt 130-131 cm tipper jeg.

ORIGINAL: babyto

Du har misforstått litt ja.

Det er lov å øvelseskjøre m passasjer.

Det er påbudt med barnesikringsutstyr til barnet er 135cm, utover det skal det vel brukes det utstyret som er å finne i bilen.
Er ikke forbud mot å ha barn i forsetet. Men barn i bakovervendt bilstol skal ikke sitte foran hvor det er kollisjonspute. Men den kan jo i mange biler slåes av.

http://www.tryggtrafikk.no/barnibil/

Tatt fra Trygg Trafikk:

Barn som er lavere enn 140 cm bør ikke sitte i forsete med kollisjonspute. Kollisjonsputen er konstruert for å beskytte en voksen person og kan skade et barn. Barns hoder er tyngre i forhold til kroppen enn voksnes, og faller fremover på en annen måte ved bråstopp.

ORIGINAL: jealie28

Jeg og ville ha sperret opp øynene om en på 8 år kom med bilsete med rygg og nakke på....min 7 åring bruker puff...

Puff har bl.a hts sluttet å lage forden sikret alt for dårlig

ORIGINAL: Escuro

Barn har ikke lov å sitte fremme i bil med airbag på passasjersiten, har de vel?

Hvorfor virker det som det kun er JEG som mener det, og resten av verden aaaaldri har hørt om det (eller i det minste ikke ser ut til å bry seg)? [&:]
Guttungen på 8 år skulle sitte på med noen i klassen til en avslutning, og da han kom drassende med bilstolen sin, sperret klassekameraten opp øynene (OK, det er ikke bilstol i den forstand, men pute med rygg og nakkestøtte). Han hadde nå ikke brukt bilstol eller pute på leeeenge! Og som om ikke det var nok, så hoppet storebroren hans frem i førersetet for å øvekjøre, og flere av de andre bilene hadde barna i forsetet på nye biler (tviler på alle har tatt seg bryet med å demontere airbagen). Jeg stod igjen i vantro og begynte å lure på om det var JEG som hadde gått glipp av noe her... [&:]

tror det er 135?
Ikke ulovelig med passasjerer ved øvelseskjøring (om ikke det er kommet nye regler siden min gang)
Det er veldig lite lurt da airbaggen faktisk kan ta livet av barna. Anbefalt er at barn er 12 år før de sitter foran.
Uten airbag kan de jo sitte i sete.

Jeg kan ikke reglene godt nok, men tenker at jeg hadde latt en åtteåring sitte på med andre uten å ta med stol. Hadde nok hatt det i egne biler, men ikke drevet og flyttet på det lenger.

Du har lov til å øvelseskjøre med noen i baksetet jo, og du har lov til å ha barn fremme i passasjer setet selvom det er airbag (men da må den kobles ut, men det kan jo ikke alle andre rundt vite om man har gjort.)

det kan du jo ikke insuinere sånn uten videre:) det har de nok! men skjønner deg godt jeg, her må jeg også nesten 'forsvare'meg selv og mitt valg når jenta mi på bare 2 år å 5mnder sitter bakovervendt[&:]

Hadde begynt å lure jeg også, Escuro..

Og det at de øvelseskjørte med barn i bilen.. Ingen får øvelseskjøre med våre barn i bilen altså. Enkelt og greit.
Og hadde snuppa skulle sitte på med noen til ett sted og det var øvelseskjøring, så hadde jeg nektet henne å vært med.
Så enkelt er det.

Og som om ikke det var nok, så hoppet storebroren hans frem i førersetet for å øvekjøre, og flere av de andre bilene hadde barna i forsetet på nye biler (tviler på alle har tatt seg bryet med å demontere airbagen). Jeg stod igjen i vantro og begynte å lure på om det var JEG som hadde gått glipp av noe her... [&:]
Faktisk så kan en i mange nyere biler enkelt deaktivere airbagen i passasjersetet fremme ved hvelp av nøkkelen. Er gjort på 2 sekund [;)]

Jeg kan slå av airbagen på passasjersiden framme i min bil på 30sek.. 2004 modell så ikke superny bil [;)]

Er ganske beroliget av å ha lest svarene deres [:)] Fikk litt hakeslepp av hele øvekjøringsgreien, for det eneste jeg har hørt er at det ikke er lov. Men innrømmer at jeg likevel er skeptisk og ikke liker tanken på at ungen min skal sitte på med noen som ikke har lappen på glatt vinterføre... Kommer ikke til å godta det neste gang.

Og er glad jeg bommet med 10 cm, for da er det ikke SÅ lenge til vi kan skippe sete til eldstemann. Og ang airbag, så lærte jeg noe nytt i dag også [8D]

Back
Topp