Jeg har gjort noe dumt...

Litjlointa

Forelsket i forumet
Jeg klarer ikke legge det fra meg, selv om både samboer og mamma sier det går bra..
Men i helgen var jeg på en liten sammenkomst og drakk litt vin. Siste glass ble vel tatt klokken 1, og jeg måtte amme kl 4. Hun roet seg ikke og var helt hysterisk, derfor jeg ga henne pupp.
Jeg drakk vel en flaske vin hele den kvelden (fra kl 19) og hadde spist godt med mat.
Jeg var ikke full, men brisen....

Hva tror dere?? Jeg har jo selvfølgelig lest opp og ned på nett og nå har jeg lest meg opp på at hun er hjerneskadet/nevrologisk skadet og at hun kan bli en hyperaktiv unge når hun blir eldre.
Jeg skammer meg så fælt at jeg ikke tør snakke med HS om det...

Og til dere som måtte komme med hvor dårlig mor jeg er, ingenting kan få meg til å føle meg verre enn jeg allerede føler meg.
Jeg føler meg uansvarlig og jeg føler det er omsorgsvikt på en måte.. Lille jenta mi som jeg skal beskytte og gi god melk. Ikke melk med promille....
Nei, jeg får angst av å tenke på det!
 
For det første; slapp helt av!!! Du er da vel ingen dårlig mor for det. Da tror jeg vi er mange dårlige mødre her. Vi har vel alle gjort ting vi ikke er spesielt stolte av i ettertid. Hun blir nok verken hjerneskadet eller hyperaktiv fordi dette har skjedd en gang. Den største faren med å overføre litt små mengder promille er vel at babyen kan sove veldig tungt den natta, og det er uheldig i forhold til risiko for krybbedød. Men risikoen er fortsatt minimal. Og hun har det vel helt fint nå? Jeg har selv et par ganger ammet litt for tidlig etter å drukket vin, nettopp fordi ungen har vært helt hysterisk og det er det eneste som har hjulpet. Ingen krise!!! Selvfølgelig planlegger man med at man ikke skal amme når man drikker, men akkurat den natta blei det sånn. Det er IKKE omsorgssvikt, du er fortsatt en SUPER mamma som tydelig bryr deg kjempemasse om hvordan den lille har det. Neste gang planlegger vi bare litt bedre, så slipper man å havne i den situasjonen igjen:) STOR trøsteklem til deg:)
 
Melken inneholder en prosent av din promille, dvs at om du har 5 i promille (da er du helt dævvdrukken, alt over 2 er skyhøyt) så får babyen i seg 0,5% alkohol gjennom melken... og som du sikkert vet så er 0,5% å regne som alkoholfritt.
Du skal IKKE ha dårlig samvittighet for at du ammet, og det gjør deg IKKE til en dårlig mor på NOEN måte. Tvert imot.
Amming etter inntak av alkohol er grovt overdrevet i HelseNorge, nå kommer sikkert mammapolitiet til å arresterer meg, fordi selv de mest oppegående av venninnene mine har fremdeles ikke skjønt dette med den faktisk ganske enkle utregningen av hvor mye alkohol en baby får i seg gjennom amming.
Påvirkningen av alkohol på mors evne til å ta seg av babyen er derimot det som faktisk er et problem, ikke at melken inneholder alkohol :)
Nå snakker jeg kun om alko i melken, og ikke om hvordan det evt kan påvirke over lang tid osv, men det er jo heller ikke det du er bekymret for :)
Du har ikke gjort noen ting som på noen måte kan ha skadet barnet ditt. MammaNettTrollPolitiet er livsfarlige å høre på hva gjelder sånt, jeg greide å Google meg frem til at vesla her kan få kreft av å tygge på smokker av latex liksom. Latex som er det stoffet som er mest brukt i smokker. Man kan dessverre Google seg til det meste :)
 
Melken inneholder en prosent av din promille, dvs at om du har 5 i promille (da er du helt dævvdrukken, alt over 2 er skyhøyt) så får babyen i seg 0,5% alkohol gjennom melken... og som du sikkert vet så er 0,5% å regne som alkoholfritt.
Du skal IKKE ha dårlig samvittighet for at du ammet, og det gjør deg IKKE til en dårlig mor på NOEN måte. Tvert imot.
Amming etter inntak av alkohol er grovt overdrevet i HelseNorge, nå kommer sikkert mammapolitiet til å arresterer meg, fordi selv de mest oppegående av venninnene mine har fremdeles ikke skjønt dette med den faktisk ganske enkle utregningen av hvor mye alkohol en baby får i seg gjennom amming.
Påvirkningen av alkohol på mors evne til å ta seg av babyen er derimot det som faktisk er et problem, ikke at melken inneholder alkohol :)
Nå snakker jeg kun om alko i melken, og ikke om hvordan det evt kan påvirke over lang tid osv, men det er jo heller ikke det du er bekymret for :)
Du har ikke gjort noen ting som på noen måte kan ha skadet barnet ditt. MammaNettTrollPolitiet er livsfarlige å høre på hva gjelder sånt, jeg greide å Google meg frem til at vesla her kan få kreft av å tygge på smokker av latex liksom. Latex som er det stoffet som er mest brukt i smokker. Man kan dessverre Google seg til det meste :)

Flott svar :)

Jeg har også ammet med litt promille. Drakk ca 3 glass vin frem til kl 24, og skulle etter planen ikke amme før i 06-tiden, men så våknet han 04:30, så ble det litt pupp da. Men jeg følte meg ikke som noen dårlig mor og var heller ikke redd for at han skulle tatt skade. Det blir jo så forsvinnende lite alkohol i melken, og litt tåler de jo. Er jo flere matvarer med høyere alkoholprosent enn man får i melken av å drikke ett glass vin (er det jeg har hørt, så ta det med en liten klype salt :p)
 
Tusen hjertelig takk <3
Jeg ble mer beroliget nå, og faktisk litt godt å høre flere som har ammet med promille.

Dere er gull verdt!

Takk.
 
Kjære deg ❤ dette går nok helt fint! Jeg hadde garantert gjort det samme selv om jeg var i din situasjon. Skader fra alkohol kommer vel av at mor drikker over lengre tid enn noen glass ved en anledning.
 
Kjære deg <3 Pust og slapp av. Dette går fint. God klem!
 
Back
Topp