Jeg har funnet -else-ordene!*oppdatert*

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
Trodde jeg hadde gjort fremgang, men: Ok, greit, jeg fikk IKKE med meg at det skulle være intetkjønns-substantiv, men det er ikke noe problem for meg, for jeg kom ikke på NOEN ord som sluttet på else, så alt er fremgang [;)]

- Et værelse
- Et spøkelse
- Lidelse
- Begravelse
- Fortvilelse
- Følelse
- Røkelse
- Stiftelse
- Stivelse
- Betennelse
- Hevelse
- Bedøvelse

seee så mange det egentlig var, og det finns sikkert noen til [:)]

[hr]

Oppdaterer lista når nye ord kommer til, bare for moro skyld [;)]

ORIGINAL: Skilpadde

Hmm...hva var poenget her?[8|]

For et par uker siden var det noen som startet en tråd og spurte om folk visste om ord som sluttet på else. Noen hadde sagt at det fantes et visst antall ord, og den som startet tråden kom bare på spøkelse og værelse.
Det var flere som sa de satt lenge og tenkte på de ordene, og prøvde å komme på flere. Så da jeg fant dem nå tenkte jeg bare å dele [;)]

Finnes veldig mange flere da[:)] Trenger du eksempler på fler?

ORIGINAL: Skilpadde

Åja sånn ja. [:D] Har ikke jeg fått med meg.
Det finnes veldig mange -else-ord, men husk å ikke skrive de på nynorskeksamen i morgen da![:D]

Det er notert [;)]
Har en laaang sjekkeliste, hele den ene siden av notatarket er fylt opp av ting jeg skal slå opp og sjekke.
Tror det gramatiske er noen lunde under kontroll, håper bare oppgavene blir bra så jeg får til å skrive noe. Friskriving er vanskelig!

ORIGINAL: *LiLLa*

hevelse
bedøvelse

en hevelse
en bedøvelse

ikke-
et bedøvelse
et hevelse

så disse går ikke under det[8D]

Poenget med den tråden var vel at -else ordet skulle være av intetkjønn?[8|]

ORIGINAL: ~Krissie~

Men nå var vel poenget i den forrige -else-tråden at man skulle kunne sette ordet et foran... Altså et værelse og et spøkelse osv. [8|]

Altså intetkjønns-substantiv?
Den biten fikk jeg ikke med meg.
Men godt likevel å finne noen else-ord, siden det var det jeg "lette" etter [:)]

Jeg jobber for en nynorsk avis og må alltid finne andre ord for de med else i, er ikke lov der vettu.
anbehetelse ord kan vi ikke bruke

ORIGINAL: mzTomdur

Jeg jobber for en nynorsk avis og må alltid finne andre ord for de med else i, er ikke lov der vettu.
anbehetelse ord kan vi ikke bruke

Har skrevet an- be- -het og -else ned på arket mitt til eksamen ja :p

Back
Topp