Jeg har brystbetennelse!

Den perfekte mor er påan igjen

Forelsket i forumet
Marsboere 2020
Påskekyllingene 2020
Februarlykke 2022❄️
Og det er ikke stas... problemet, i tillegg til feber, vondt i kroppen og øm pupp selvsagt, er at diktatoren ikke vil vite av den vonde puppen. Han åt greit av den i natt, men kortere og kortere økter i dag. Nå i ettermiddag/kveld hyler han bare jeg forsøker å legge han til, han nekter å prøve. Jeg har pumpet litt, men får ikke ut stort med pumpa heller, Max 20 Ml. Håndmelking har jeg lite dreisen på. Hva gjør jeg nå?
 
Om puppen er hard så hjelper det å myke den opp litt.

Form fingrene som en sirkel rundt nippelen (litt avstand mellom fingrene) og trykk fingrene inn og ut. Vri litt på sirkelen underveis slik at du ikke trykker samme stedet, men hele område rundt nippelen blir trykket på. Kan og variere litt str på sirkelen. Kan gjerne prøve håndmelking etter dette (og se en youtube film om du finner det) så legge til småen.

Gå å ta deg en VARM dusj er og hjelpsomt. Gjør samme øvelse der Jeg synes håndmelking er enklere i dusjen. Og øvelsen gjør mindre vondt om du er skikkelig øm (som jeg tipper du er).
 
Legg på varme omslag. Mulig melkekanalene har tettet seg, og da får du jo ikke ut melk før "proppen' forsvinner.
Ikke nøl med å kontakte jordmor/lege.
God bedring :)
 
Takk for tips! Han har spist greit av den i natt igjen, men nekter i dag. Merkelig fyr, ligner nok på pappaen sin;)
Jeg føler meg også bedre, selv om puppen fortsatt er øm. Og pumpa virker litt bedre igjen nå.
 
Bare fortsett ihvertfall.
Hender de misliker den ene om det er betennelse bare i en, men behandling er jo å få tømt
 
Åh, det er så vondt. Føler med deg. Hadde deg bare en gang med forrige, og det var da jeg skulle slutte å amme. Fikk med andre ord ikke slutta å amme da. Måtte fortsette å tømme puppen var beskjeden jeg fikk. Men som de sier over, holde puppen varm og myke den opp. Lykke til!
 
Takk! Jeg har bare øm pupp i dag, ingen feber eller kroppsverk heldigvis. Svetter som en gris da, og sengetøyet er klissvåt om morgenen. Jeg tenker at litt av det ømme også kan skyldes mye massasje?
Jeg kan få lurt i han litt vondpupp i tvillingstilling, et lite tips til andre som evt sliter!
 
Back
Topp