Jeg har bestemt meg for..

Tøsa!

Gift med forumet
Å ta bedre vare på oss, altså meg og barna.
Bruke penger på opplevelser, ikke på ting.
Prioritere å leve, ikke å bo.
Bruke penger på gode minner, ikke på å ha et fint hjem.
Så lenge det er ok, så er det ok. Det er ikke det viktigste i livet.
Når jeg ligger for døden vil jeg ikke huske det fine kjøkkenet jeg hadde, de nydelige gardinene eller det gjennomførte interiøret og det skinnende rene gulvet.
Jeg vil huske at jeg gjorde noe morsomt, at jeg koste meg.
Jeg skal slutte å bekymre meg for hver krone jeg bruker, og for hvor mye jeg ender opp med i studielån. Det betyr ingen ting!!!!!!
Jeg skal bruke deler av sparepengene mine jeg har satt av til å betale ned stipendet på en reise, for vet dere hva, minner er mer verdt enn all verdens penger!

Så budskapet her: Don't worry, be happy!

Jeg sier herved opp mitt medlemsskap i materialistenes landsforening!

For er det en ting jeg tror alt for mange gjør, og jeg selv også er i ferd med å gjøre:

Ting meg her, og ting meg der. Det er bare ting. De er døde.

Er det en ting jeg lærte av min elskede mamma, så var det at "Sørg ikke for den dag i morgen". Alt ordner seg, så lenge man klarer det nødvendige, betale husleien for å ha tak over hodet, strøm for å ha lys, nettregninger for å ha nett, for de som trenger det... Så får resten bare skure. 

AMEN!!! Jeg joiner deg på den!!!

Viktig å leve i nuet ja. Tar meg ofte i å tenke at hverdagen nå er noe jeg bare må klare å overleve, for det blir bedre senere. Tenker da både utdanning, økonomi, vanskelige dager med lite barn, det rotete fæle huset, det meste egentlig. Men livet er NÅ!

Jeg skal joine deg den dagen jeg har råd til det!  Her prioriteres først og fremst det å ha en fast bopel, som vi eier, en stabil hverdag og så får vi ta igjen alt det andre når vi får råd til det. 

Jeg er enig med deg, på en måte, men jeg tenker at de opplevelsene du snakker om ikke nødvendigvis er slikt som man må bruke så mye penger på. Det er de små tingene i hverdagen, en klem, gjøre noe sammen, gjøre noe utenom den vanlige rutinen, stoppe og studere en flittig bie i en blomst, spise blåbær en har tredd på et strå sittende i gresset.
Ikke nødvendigvis dyreparken, sydenturen og slikt, selv om det er verdt å få med seg slike ferier og opplevelser i livet også!

Så ja til å bruke mindre penger på materielle ting, men også ja til å huske at mange materielle ting gir oss gleder i en hverdag hvor vi faktisk må være nær hjemmet fordi vi skal på jobb dagen etter. Å bare leve i nuet er ikke bra, en må planlegge et stykke fremover i tid for å kunne senke skuldrene og faktisk nyte det som skjer her og nå. MEN en skal heller ikke gå hele livet og utsette planen om å dra og se pyramidene dersom det virkelig er noe en ønsker å oppleve. En mellomting er bra, sier nå jeg. Den gyldne middelvei :-)

Så lenge man betaler regningene sine så er det jo greit, og er det ikke sånn de fleste lever egentlig? 

Jeg for min del syns det er mange nok som prioriterer livet med reiser og opplevelser så mye at de ender opp med å ikke betale regninger og lån. Da blir hverdagen ganske kjip til slutt. Og det er jo flest av dem, hverdager altså.

*Meya* skrev:
Er det en ting jeg lærte av min elskede mamma, så var det at "Sørg ikke for den dag i morgen". Alt ordner seg, så lenge man klarer det nødvendige, betale husleien for å ha tak over hodet, strøm for å ha lys, nettregninger for å ha nett, for de som trenger det... Så får resten bare skure. 

Ja er det en ting jeg virkelig har erfart, så er det at det ordner seg til slutt.
Har gjort det hittil, og lever i den tro at det vil fortsette å gjøre det.

Labambie skrev:
Jeg skal joine deg den dagen jeg har råd til det!  Her prioriteres først og fremst det å ha en fast bopel, som vi eier, en stabil hverdag og så får vi ta igjen alt det andre når vi får råd til det. 

Ja, altså, alt med måte.
Man skal jo først og fremst overleve!
Men jeg tenker på alle de drømmene jeg har om et perfekt hjem, vel, jeg kaster de i dass og tar til takke med å ønske meg et ok hjem der vi skal ha det bra.

Tweak skrev:
Jeg er enig med deg, på en måte, men jeg tenker at de opplevelsene du snakker om ikke nødvendigvis er slikt som man må bruke så mye penger på. Det er de små tingene i hverdagen, en klem, gjøre noe sammen, gjøre noe utenom den vanlige rutinen, stoppe og studere en flittig bie i en blomst, spise blåbær en har tredd på et strå sittende i gresset.
Ikke nødvendigvis dyreparken, sydenturen og slikt, selv om det er verdt å få med seg slike ferier og opplevelser i livet også!

Så ja til å bruke mindre penger på materielle ting, men også ja til å huske at mange materielle ting gir oss gleder i en hverdag hvor vi faktisk må være nær hjemmet fordi vi skal på jobb dagen etter. Å bare leve i nuet er ikke bra, en må planlegge et stykke fremover i tid for å kunne senke skuldrene og faktisk nyte det som skjer her og nå. MEN en skal heller ikke gå hele livet og utsette planen om å dra og se pyramidene dersom det virkelig er noe en ønsker å oppleve. En mellomting er bra, sier nå jeg. Den gyldne middelvei :-)

Da sier jeg whatever makes you happy:)
En sydentur gjør meg happy, mens andre kanskje blir lykkelige av å kjøpe seg et nytt spisebord.

Løsa skrev:

Labambie skrev:

Ja, altså, alt med måte.
Men jeg tenker på alle de drømmene jeg har om et perfekt hjem, vel, jeg kaster de i dass og tar til takke med å ønske meg et ok hjem der vi skal ha det bra.

Skjønner godt hva du mener altså... Jeg var allikevel kommet dithen i livet at jeg ville kjøpe noe eget. Vi kunne ha leiet å hatt det mye mer romslig økonomisk. VI valgte det mer stabile. Perfekt er det jo ikke, men det er vårt. 

FancyPants skrev:
Så lenge man betaler regningene sine så er det jo greit, og er det ikke sånn de fleste lever egentlig? 

Jeg for min del syns det er mange nok som prioriterer livet med reiser og opplevelser så mye at de ender opp med å ikke betale regninger og lån. Da blir hverdagen ganske kjip til slutt. Og det er jo flest av dem, hverdager altså.

Den er jo kjip.
Men jeg personlig kjenner alt for mange som bor seg ihjel.
De har ikke tid til barnebarn, for de skal pusse opp hytta til det ugjenkjennelige, og de er operert i alle kroppsdeler og sykemeldt og uføre fordi de sliter seg ut.
De bruker all tid og krefter på å pusse opp, kjøpe nytt.
Mulig det gjør dem lykkelige, men i noen tilfeller, så tror jeg ikke det, jeg tror de feilprioriterer, og glemmer å leve.

Labambie skrev:

Løsa skrev:

Labambie skrev:

Ja, altså, alt med måte.

Skjønner godt hva du mener altså... Jeg var allikevel kommet dithen i livet at jeg ville kjøpe noe eget. Vi kunne ha leiet å hatt det mye mer romslig økonomisk. VI valgte det mer stabile. Perfekt er det jo ikke, men det er vårt. 

Å kjøpe sitt eget hjem ser jeg ikke på som å bo seg ihjel.
Det er jo drømmen min og.
Det er alt det andre jeg synes er bortkastet, oppgradering, oppussing til enhver tid. Det nyeste nye av det fineste fine.
Men for noen så er det kanskje givende.
Jeg snakker kun for min egen del:)

Back
Topp