Hm, ja det er sant at det snakkes lite om. Og når det nevnes er det ofte hysj hysj, og sånt må vi jo ikke tenke på..
Jeg vil tro at de fleste må ha et par tre sting i det minst. Men de som revner mye er nok mer en sjeldenhet. Jordmor passer ganske godt på akkurat når hodet skal ut. De holder ofte igjen fysisk, har en hånd på barnets hode. Sånn at det får tøyd seg så mye som mulig før barnet kommer helt ut. Der jeg fødte holdt de varme kluter mot huden rundt åpningen også rett før babyen skulle ut. Det gjorde at huden lettere tøyde seg uten å revne. Dessuten står de og vurderer hele tiden om man må gjøre et snitt sidelengs sånn at en evt revne skjer kontrollert og ikke bak mot anus. Jeg hørte mesteparten av samtalen de hadde under min fødsel, men jeg tror de tror at de fødende ikke får det med seg.
For min del måtte jeg sy tre sting på kjønsleppa, så det var ingen revne i skjeden. Veldig greit, for da var det heller ingen smerter i stingenen, og tråden ble absorbert av seg selv, så jeg måtte ikke fjerne sting heller.
De sprayer forresten på bedøvelse både hvis de klipper og når de syr. Du er full av adrenalin og ganske opptatt av babyen etterpå, så det med sying er ikke noe man behøver å tenke på å grue seg til.