Jeg fikk beskjed om å slutte å være i babymodus *frustrert*

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
huff her kommer en liten utblåsning. I helgen har vi vært hos svigermor, som egentlig er en hyggelig dame. Men i helgen har hun såret meg, fordi hun ber meg hele tiden slutte å være i babymodus :(

Jeg er halvveis i svangerskapet, og fikk vite på onsdag at alt så bra ut, såklart er jeg i lykkerus og babymodus etter gode nyheter.
Denne babyen er det beste som har skjedd meg, og han er i bakhodet mitt hele tiden. Er ikke det normalt da?

Feks i ste. Jeg satt på en babynettbutikk og hun sa jeg måtte slutte å være i babymodus.
Og ved middagen spurte hun hvilken bøker jeg leste for tiden, og jeg sa jeg leste Bridget Jones baby. Da fikk jeg det nok engang slengt etter meg at jeg må slutte å være i babymodus, fordi det er sikkert slitsomt for samboeren min.

Jeg lå å koset med babymagen min, da fikk jeg det samme osv osv. Alt dette sårer meg. Er det noen her som kan skjønne seg på det? Jeg er jo full av hormoner og tar meg lettere nær av ting:sorry:Jeg snakke ikke bare om babyen min, jeg deltar i andre aktiviteter og har snakket om andre ting. Men hver gang jeg nevner lillingen eller koser meg magen får jeg det kommentert. Da blir jeg trist

Last edited:
Min første tanke er at hun kanskje kan ha oppleve å miste et barn sent i svangerskapet? [emoji848] hvis ikke, så skjønner jeg ikke hvorfor du skulle slutte med det. Spør henne om hvorfor hun ikke er i babymodus? Og at det er synd hun ikke gleder seg like mye som deg.. fortsett å vær i babymodus du [emoji173]️[emoji122][emoji1316]

Helt normalt å være i babymoduset.. Be svigermerra (sorry altså) ta seg en bolle og fortsett å nyte du :)

Jeg snakker om det HELE tiden, eneste som står i hodet om dagen [emoji14]

Spør samboeren din om dette er noe han har ytret til moren sin eller om det er noe hun tror selv, for om det skulle være at det er noe samboern din har ytret så ville jeg tatt en prat om det for det kan være at han er redd for å miste deg litt opp i alt?

Meeeen, det kan også være, og slik jeg mistenker, at det er typisk svigermor som aller helst vil at sønnen skal ha all oppmerksomhet og at hun er litt sjalu på at sønnen nå skal få sin egen familie [emoji14] føltes veldig sånn på måten du legger den frem på.

Kos deg med magen, bøker om baby og alt du vil, men få med samboer om han ønsker.
As we speak ligger de intet mindre enn 3 gravidbøker og en mamma for første gang-bok i armslengde her [emoji28]

Hun er ikke noe «svigermonster». Hun gleder seg masse til å bli bestemor og sier hyggelige ting som at jeg har hatt god innflytelse på sønn hennes.(han er enebarn)

Men hun liker altså ikke at jeg er i baby modus for en eller annen grunn, Ber meg tenke på litt annet enn babyer. Hun er redd samboer skal føle seg ensom da. Vi diskuterte (ikke kranglet) når vi skulle bestille bilstol. Jeg ville legge inn bestilling i desember, siden det kan være lang leveringstid (er Cybex aton q, en skjelden stol)
Samboer mente at det var nok et par uke før, noe jeg ikke er konfortabel med. En slik «overkjøring» mente hun kunne få han til å føle seg ensomt når jeg tar kontroll.

Huff jeg er sikkert litt overivrig. Jeg får prøve å glemme kommentarene og heller forkusere på de gode sidene. Baktanker er vel god, men samboer føler seg ikke ensom altså. Vi har det bra.

Men babymodusen er kommet for å bli. Synes det er godt å lese at jeg ikke er den eneste her som er i babymodus og leser og babyting

Bare le det litt bort du. Si at babymoduset er kommet for å bli, noe annet er unaturlig for dere ;)
Har du sagt til samboer at du ble såret?

Hun er ikke noe «svigermonster». Hun gleder seg masse til å bli bestemor og sier hyggelige ting som at jeg har hatt god innflytelse på sønn hennes.(han er enebarn)

Men hun liker altså ikke at jeg er i baby modus for en eller annen grunn, Ber meg tenke på litt annet enn babyer. Hun er redd samboer skal føle seg ensom da. Vi diskuterte (ikke kranglet) når vi skulle bestille bilstol. Jeg ville legge inn bestilling i desember, siden det kan være lang leveringstid (er Cybex aton q, en skjelden stol)
Samboer mente at det var nok et par uke før, noe jeg ikke er konfortabel med. En slik «overkjøring» mente hun kunne få han til å føle seg ensomt når jeg tar kontroll.

Huff jeg er sikkert litt overivrig. Jeg får prøve å glemme kommentarene og heller forkusere på de gode sidene. Baktanker er vel god, men samboer føler seg ikke ensom altså. Vi har det bra.

Men babymodusen er kommet for å bli. Synes det er godt å lese at jeg ikke er den eneste her som er i babymodus og leser og babyting
Skjønner, kanskje hun tenker litt på at du ikke må miste deg selv også? Huske å ha litt egentid nå, bare at hun sier det litt dumt :)

Enig i det med bilstolen, jeg er faktisk litt stressa mtp at vi skal vente så lenge med å kjøpe vognen (til starten av januar/romjula). Man må jo være forberedt på at de viktigste tingene er på plass i tilfelle bebis kommer tidlig. Fra uke 36 vil det jo sjeldent være så mye komplikasjoner at man må være veldig lenge ekstra på sykehuset, og da er det veldig greit og trygt å ha alt i hus.
Om mannen her hadde protestert å kjøpe før to uker før tror jeg at jeg bare hadde bestilt den [emoji14]

Hilsen hu som bare skulle prøve isofix-basen i bilen og den sitter der enda 5 mnd før termin [emoji28]

Ingen svigermor burde bestemme om du skal være i babymodus eller ikke,føler det er litt en del av «prosessen» å være gravid,alle tanker går i baby her for tiden..men for min del er mitt forhold til svigermor desverre blitt meget dårlig etter barn nr.1 kom og det eneste gode er at jeg har lært å ikke bry meg noe mer om kommentarer og alle meninger her og der...viktig å huske at deg og samboer+baby blir en ny familie og dere bestemmer over deres egen familie,uansett hva svigermor vil si i graviditeten og fremtiden:p

Jeg er i babymodus hele tiden. Har sett, seng, vogn og stellebord klar på det nyoppussede barnerommet. Er vanskelig å ikke tenkte på lille gull hele tiden. Jeg kjenner jo han beveger seg daglig, har fremdeles mye kvalme og dette er det største som har skjedd meg. Så klart babymodus er kommet for å bli. Kos deg med det du, og tenk at vi er mange i samme båt ❤

Nå er jeg trygt hjemme igjen og kan være i så mye babymodus jeg vil uten at noen kommenterer det :) (ser nå en dokumentar på YouTube «life before birth - in the womb» som handler om babyens hemmelige liv i magen)

Jeg skal ikke bære nag mot svigermor, hun er herlig ellers. Men neste gang samboer spør om vi skal dra dit, vil jeg si nei eller at jeg ikke vil være med. Fordi jeg blir stressa når hun kommenterer at jeg er i babymodus. Prøver jeg å «tvinge det bort» blir jeg sliten og stressa fordi det ikke går :( og fordi jeg må passe på hva jeg sier for å ikke få kommentar . Babyen er viktig for meg nå, modusen er kommer for å bli :)

Har du snakket med mannen din om dette? Jeg syns ikke at det hadde vært akseptabel at min svigermor hadde sagt noe sånn til meg, og hadde forventet at mannen min ville ha tatt det opp med henne.

Men så har jeg en mann som kanskje er mer i babymodus enn meg.

Og vi skal kjøpe/bestille bilstol nå denne uken, så det er ikke tidlig. Med førstemann tror jeg vi hadde det meste på plass innen uke 24

Har du snakket med mannen din om dette? Jeg syns ikke at det hadde vært akseptabel at min svigermor hadde sagt noe sånn til meg, og hadde forventet at mannen min ville ha tatt det opp med henne.

Men så har jeg en mann som kanskje er mer i babymodus enn meg.

Og vi skal kjøpe/bestille bilstol nå denne uken, så det er ikke tidlig. Med førstemann tror jeg vi hadde det meste på plass innen uke 24

Jeg sa til han at det ikke føltes bra å få klager på at man er i babymodus. Da fikk som svar "jammen du er jo i babymodus, det er jo sant". Jeg orker ikke å lage noe konflikt av det ved å tvinge han til å ta det med henne, men jeg blir ikke å ville dra dit på en stund.
Gleder meg til helgen da jeg drar hjem til familien min i nord. Der blir der nok babymodus hele helgen uten at noen klager over det :smiley-bounce012 Blir godt å kunne være seg selv uten å bekrymre seg over hva andre mener

Sniker fra desember.

Det er helt normalt å være i babymodus og jeg synes sånne kommenterer er ufint. Det er ikke å være hormonell. Jeg hadde også snakket med mannen om det og forventet at han forsvarte meg.

Skjønner, kanskje hun tenker litt på at du ikke må miste deg selv også? Huske å ha litt egentid nå, bare at hun sier det litt dumt :)

Enig i det med bilstolen, jeg er faktisk litt stressa mtp at vi skal vente så lenge med å kjøpe vognen (til starten av januar/romjula). Man må jo være forberedt på at de viktigste tingene er på plass i tilfelle bebis kommer tidlig. Fra uke 36 vil det jo sjeldent være så mye komplikasjoner at man må være veldig lenge ekstra på sykehuset, og da er det veldig greit og trygt å ha alt i hus.
Om mannen her hadde protestert å kjøpe før to uker før tror jeg at jeg bare hadde bestilt den [emoji14]

Hilsen hu som bare skulle prøve isofix-basen i bilen og den sitter der enda 5 mnd før termin [emoji28]

Samme her, det er jo aaltfor sent.

Hilsen hun som bestilte vogn i uke 20 og skrudde opp og redde opp sengen i uke 22 ;)

Helt normalt å være i babymodus! Det skal du få lov å unne deg [emoji173]️ Jeg har også fått en og annen kommentar på at jeg er tidlig ute med forberedelser. Har termin i desember, er for lengst ferdig med å vaske alt av tøy til baby, alt er klart bortsett fra fødebagen og re opp senga hennes. Så vipps ble jeg innlagt med mulig prematur fødsel denne måneden så da var det kanskje ikke så dumt å være tidlig ute :) Mannen min har nok av å ta seg av storesøster, og jeg må bli her på sykehuset trolig til babyen kommer. Når jeg fikk kommentarer brukte jeg bare å si at jeg hadde veldig stort redebyggingsbehov og koste meg sånn med å forberede til baby kom. Og så sa jeg at det står i appen min at det er normalt at gravide bare tenker baby, så dette er helt normalt [emoji2] Viktig å smile etterpå, vise at du mener det. Si det med litt humor. Ler litt av meg selv samtidig som jeg forventer at jeg blir tatt på alvor [emoji5] Kos deg i babymodus [emoji173]️

Samme her, det er jo aaltfor sent.

Hilsen hun som bestilte vogn i uke 20 og skrudde opp og redde opp sengen i uke 22 ;)
Senga og stellebordet var på plass i uke 8 her [emoji28][emoji85] ikke redd opp da, selv om jeg har veeeeldig lyst [emoji14]

Var mest pga praktiske årsaker vi kjøpte det da, måtte flytte kontoret og dermed ha nye møbler på ikea, så tenkte bare "hvorfor ikke kjøpe nå" når vi har ferie og tid [emoji14]

Back
Topp