Jeg føler sønnen min er annerledes

Prox

Gift med forumet
Vi kjenner mange andre barn på samme alder.. Men sønnen min er mer urolig enn alle de andre.. Han blir så utrolig ivrig og har ikke ro i kroppen, alle hans følelser er så sterke - han er alltid superlativ uansett hva det gjelder.. Han er mye fysisk og får andre barn til å gråte..
Må ha med at han hører dårlig, og siden den dagen han ble født har han vært som en virvelstorm med helt sinnsykt mange timer gråt..han har hatt mange plager, mye vondt, vi sliter enda med leggingen og han har alltid vært urolig.

Han ødelegger ting og løper rundt omkring overalt, har ikke tid til å se på tv og slapper aldri av, han har ikke hatt behov for søvn på dagen på mange måneder og det går sånn i ett.

Det gjør meg så vondt at jeg sitter med disse følelsene. Og jeg syns det er vanskelg å ta det opp med barnehagen eller helsesøster..
Hva syns dere om det jeg skriver?

Han er to år? Min gutt er en aktiv gutt som også gjerne dytter, slår og biter andre barn. (Er egentlig veldig typisk for den alderen)
Men alle barna i barnehagen sitter på stolene så ligger eller står min gutt på bordet. Han er høylytt og gjøre masse "rampestreker" hver dag. Her må det passes på om det blir et minutt stillhet :p Han er en svært aktiv gutt, det har han vært siden han lå i magen. Sove på dagen kuttet vi ut flere måneder før han ble to år.
Men jeg ser på min gutt som normal aktiv to åring, han er jo også veldig snill, får masse susser og koser og en ordentlig liten skøyer :D
Barn er så forskjellig i den alderen der, noen er rolige, noen midt på tre og andre svært aktive!
Siden han har problemer med ørene, så kan det jo hende at det henger litt sammen det også. Vannskelig å uttrykke seg selv når man er to, enda værre når de kanskje ikke hører så bra. Er du veldig bekymret så ta det opp med hs/barnehagen, er det nor å bekymre seg over så vil du jo da få hjelp og det viser bare at du bryr deg om ditt barn!

Han er to år? Min gutt er en aktiv gutt som også gjerne dytter, slår og biter andre barn. (Er egentlig veldig typisk for den alderen)
Men alle barna i barnehagen sitter på stolene så ligger eller står min gutt på bordet. Han er høylytt og gjøre masse "rampestreker" hver dag. Her må det passes på om det blir et minutt stillhet :p Han er en svært aktiv gutt, det har han vært siden han lå i magen. Sove på dagen kuttet vi ut flere måneder før han ble to år.
Men jeg ser på min gutt som normal aktiv to åring, han er jo også veldig snill, får masse susser og koser og en ordentlig liten skøyer :D
Barn er så forskjellig i den alderen der, noen er rolige, noen midt på tre og andre svært aktive!
Siden han har problemer med ørene, så kan det jo hende at det henger litt sammen det også. Vannskelig å uttrykke seg selv når man er to, enda værre når de kanskje ikke hører så bra. Er du veldig bekymret så ta det opp med hs/barnehagen, er det nor å bekymre seg over så vil du jo da få hjelp og det viser bare at du bryr deg om ditt barn!
Så godt å høre deg si det :)
Prøver å tenke at han er normal, bare med en liten ekstra piff av ett eller annet! Hehe
Jeg har veldig mange rundt meg som fikk på samme tid og de barna er så utrolig rolige og 'snille' som man sier... Vanskelig og ikke sammenligne..

2 år? Da høres det helt normalt ut spør du meg.Om han hører dårlig kan dt være grunnen til at han ikke ser på tv

Høres litt ut som eldste vår var, han fikk dren rett før han ble to, og ble mye roligere. Du sier han hører dårlig, så da er vel ørene sjekket ut og vel, men bare en liten erfaring herfra. Hør hva Bhg sier om hvordan han er der, de vet jo hva som er forskjell på an aktiv gutt og en med atferdsproblemer.

2 år? Da høres det helt normalt ut spør du meg.Om han hører dårlig kan dt være grunnen til at han ikke ser på tv
Ja han er bare 2 år.. Og jeg syns han virker som en aktiv toåring, helt til vi møter andre barn på samme alder, da skiller han seg plutselig veldig ut.. Folk rundt oss kommenterer det også, er nok derfor jeg føler sånn på det..

Jeg synes du skal ta det opp med barnehage og helsesøster! Det kan jo være noe der, bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite. Noen ganger kan det vare være at et barn er umodent ift konsentrasjon, evne til å veksle mellom aktivitet og ro, evne til samspill osv. Dette går da over, men krever mer av foreldrene. Alle unger er forskjellig og det betyr ikke bare at barna må få lov å være seg selv men også at de må få noe mer/anderledes oppfølging fordi de tydelig har andre behov enn andre barn. Selv om det kanskje bare er for en liten periode. Dette er typisk atferd for barn som hører dårlig. Og det er ikke unormalt i den forstand at det er flere som opplever at barna er akrive i toårsalderen. Allikevel må du se an om disse problemene plager/er til hinder for barnet ditt i hverdagen. Og om det plager andre barn. Barna er som de er, de voksne må handle deretter tenker jeg.

Min datter på 2.5 er over middels aktivog kan ha store problemer med å sitte stille. Endel voksne kommenterer dette til oss også, jeg har tatt det opp med helsesøster og barnehagen og de sier hun er en helt normal unge på den alderen bare veldig aktiv og nyskjerrig på livet. Så jeg har slått meg til ro med at det er slik hun er. Så får bare andre folk si hva de vil.

Ja han er bare 2 år.. Og jeg syns han virker som en aktiv toåring, helt til vi møter andre barn på samme alder, da skiller han seg plutselig veldig ut.. Folk rundt oss kommenterer det også, er nok derfor jeg føler sånn på det..

Min blir 2 år mai da. Men er minst like aktiv som du beskriver. Så eg syns det høres heilt normalt ut altså :) han kan være veldig voldsom så andre lett kan få vondt, han bit og slår broren (heldigvis ikke sånn i bhg) og ødelegger det han vil ødelegge. Stort sett når han ikkje får nok oppmerksomhet.

Min datter på 2.5 er over middels aktivog kan ha store problemer med å sitte stille. Endel voksne kommenterer dette til oss også, jeg har tatt det opp med helsesøster og barnehagen og de sier hun er en helt normal unge på den alderen bare veldig aktiv og nyskjerrig på livet. Så jeg har slått meg til ro med at det er slik hun er. Så får bare andre folk si hva de vil.

Signerer denne! Har det på samme måte med min gutt på 3 år...

Min blir 2 år mai da. Men er minst like aktiv som du beskriver. Så eg syns det høres heilt normalt ut altså :) han kan være veldig voldsom så andre lett kan få vondt, han bit og slår broren (heldigvis ikke sånn i bhg) og ødelegger det han vil ødelegge. Stort sett når han ikkje får nok oppmerksomhet.
Det var det jeg trengte å høre :)

Jenten min begynte ikke å se tv før hun var 4år. Hadde ikke roen for å sitte iro. Men kan jo være han ikke hører tvn?

Når de hører dårlig er det ofte en grunn til at de ikke ser tv og er urolige, det er slitsomt for de å ikke høre.
Å de blir sliten av å konsentrere seg så mye for å høre hva andre sier ekstra slitsomt i større grupper.

Høres ut som min gutt på 20 mnd det her. Han er veldig sosial, tillitsfull og god, men er så aktiv og urolig. Liker ikke sitte i spisestol. Han skal helst opp på bordet og rote med bestikk og kaste tallerkenene i golvet :p

Han kan også bli veldig sint i motgang. Prøver å slå eller lugge oss. Kan også legge seg ned på golvet og slå hodet sitt i bakken. Vi prøver hele tiden å si nei og ta han vekk om han går over grensene, men som regel bryr han seg ikke.

Men tror også det er normal oppførsel i den alderen. Håper det roer seg når språket blir bedre og det er enklere å kommunisere :)

Back
Topp