Jeg får mindre og mindre melk

Pinklet

Flørter med forumet
Jenta mi er en uke nå og hun suger kjempe bra men jeg har veldig lite melk vi er fortsatt på sykehuset og de gir henne tillegg fordi da hun ble født var det en sjans for at hun kunne være svak og da kunne vi ikke vente på melken min de første dagene .. men jeg pumper meg for at det skal komme mer og legger henne til veldig ofte også får hun mme etter at hun har sugd av meg. Det meste jeg har pumpet ut er 50 dette var 3. dagen da var de sprengt . Nå etter en uke er de ikke sprengt lenger og det kommer ikke 50 engang (25-40 etter 10-12 min) :( jeg har vært veldig syk under svangerskapet led av hyperemesis gravidarium så bokstavelig talt kastet opp i 9 mnd. spiste nesten ikke for alt alt kom opp igjen tilogmed vann.. måtte ha væske på sykehuset mange ganger og sliter med å komme meg etter dette.

Vi skal hjem fra sykehuset om en uke. Jeg tenker det da blir litt enklere å prøve med ammingen fordi pleierne her stresser meg litt jeg vil jo så veldig gjerne få det til så blir lett sittende litt lenge og det liker de ikke. De kan sikkert ha rett i at det ikke er smart men stresser meg fordi de kommer jo inn til meg veldig veldig ofte. Spes når jeg ammer for de vet jeg sliter men det er så mange forskjellige folk innom her og døra må stå åpen. De må komme inn for jenta mi er fortsatt under observasjon. Selvom jeg klarte å pumpe 50 er det meste hun har tatt fra meg 30 og det tok lang tid .. Blir så lei meg hver gang jeg skal amme og enda mer lei meg fordi jeg blir lei meg har jo hørt det med at stress ødelegger for melkeproduksjonen. Nekter å gi opp for hun roer seg alltid når jeg legger henne til og jeg ser hun slapper av.Burde jeg amme henne i for eks 30 min istedet for 50 -60 og heller amme henne igjen etter en halvtime eller noe ? Nå er hun mett i 2-3 timer og 4-5 i strekk om natta. Forstår bare ikke hvorfor nå etter 7 dager kommer det mindre melk enn på den 3. dagen. Følte meg skikkelig deprimert og tung de 4 første dagene og fikk høre dette var normalt og kunne ha med melkeproduksjonen å gjøre, nå de tre siste dagene føler jeg meg ikke like deprimert og har mindre melk , sammenheng ? At jeg er bedre pga melkeproduksjonen er gått ned ? :/

sover og spiser veldig lite pga er fortsatt mye kvalm og kaster fortsatt opp vet det ikke akkurat hjelper men mer søvn osv tror jeg ikke kommer til å skje da jeg er alene med henne og ikke har familie i nærheten.. Vil så gjerne få til dette

Last edited:
KJære deg. Det tar jo tid før melkeproduksjonen kommer ordentlig i gang - pust ut, når du har så lyst til å amme, så skal det nok gå også skal du se. 50 ml på 3 dagen er absolutt IKKE lite. Jeg var til ammekontroll på sykehuset dag 5 pga hun hadde dårlig sugetak, og da pumpet vi meg før amming, og det kom 60 ml totalt, og det synes de var kjempebra. Da fikk jeg beskjed om at jeg hadde god produksjon!!
25-40 ml er heller ikke dårlig etter 10 min. Hvis du stresser eller fokuserer veldig på at nå pumper du, så kan det også ha noe å si på utdrivningsrefleksen. Jeg har hatt maaange samtaler med ammehjelpen, og det beste tipset jeg fikk var å lene meg tilbake, begynne å pumpe, men ALDRI se på brystet om det kom ut melk, for det stresset meg.. Bare la det gå tyve min mens jeg pumpet og kanskje synge litt (ja det høres snålt ut, men da slapper du litt mer av og tenker ikke på hva du faktisk gjør) og vips så rant melka.

Angående stressende pleiere - si ifra. Jeg skjønner at jenta di er under observasjon, men kanskje det kan minskes litt på at de kommer inn - la deg ha ammingen i fred og ro?? Det tror jeg de vil ha forståelse for.
Å amme lenge er jo også helt opp til barnet. Om det vil bruke deg som ro i tillegg, så er det ikke noe galt i det. Dessverre er nok mange pleiere av den eldre generasjonen, som mener man skal aldri amme mer enn 15 min hver 4 time, noe som forskning nå viser at ikke er det beste, men at babyen får styre det selv. Er hun sulten - legg henne til! Og den kosesuginga på slutten, selvom du ikke tror det kommer mye, det er da hun får den feite næringsrike ettermelka. (formelk er næringsrik den og, men ettermelka metter mer)

Husk å drikke godt, det hjelper en del, hvertfall om matinntaket er all verdens.
Lykke til!! Håper det hjalp noe! :)

Signerer hun over her :-)

Og itillegg er det viktig at du får i deg væske.
Hvis ikke din kropp får tilført væske så vil den heller ikke produsere væske. ;-)

Og så må du tenke på at magen hennes ikke er så stor, det er ikke mye det er plass til nå, og 50 ml er slett ikke lite :-)
Legg henne til når hun vil, la henne ligge og sutte og kose seg så lenge hun vil. All stimulering av brystet er fint for produksjonen :-)

Lykke til videre :-)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Signerer de andre og håper det går bedre. Jeg selv fikk en dårlig amme opplevelse og vil aldri gjøre det igjen. Men unner virkelig de som får det til det. Jeg hadde nok ikke slutta og prøvd litt mer hvis dattera mi koste seg. Hu hatet puppen. Fikk råd av ei litt seint, men passer til deg. Hvis du synes de stresser deg og plager deg for mye så si ifra. Og si ifra skikkelig. Du har nok melk. Jeg sa ikke ifra og angrer. De gjorde det verre for meg på sykehuset hadde det helt fint til de begynte å blande seg. Dattera mi ble født med knute på navlesnoren og måtte gå opp fort. Noe som ikke var noe problem. Men de maste for det. Du er mammaen og veit hva som er best.

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Jenta mi er en uke nå og hun suger kjempe bra men jeg har veldig lite melk vi er fortsatt på sykehuset og de gir henne tillegg fordi hun har hatt litt problemer og da kunne vi ikke vente på melken min de første dagene .. men jeg pumper meg for at det skal komme mer og legger henne til veldig ofte også får hun mme etter at hun har sugd av meg. Det meste jeg har pumpet ut er 50 dette var 3. dagen da var de sprengt . Nå etter en uke er de ikke sprengt lenger og det kommer ikke 50 engang (25-40 etter 10-12 min) :( jeg har vært veldig syk under svangerskapet led av hyperemesis gravidarium så bokstavelig talt kastet opp i 9 mnd. spiste nesten ikke for alt alt kom opp igjen tilogmed vann.. måtte ha væske på sykehuset mange ganger og sliter med å komme meg etter dette.

Vi skal hjem fra sykehuset om en uke. Jeg tenker det da blir litt enklere å prøve med ammingen fordi pleierne her stresser meg litt jeg vil jo så veldig gjerne få det til så blir lett sittende litt lenge og det liker de ikke. De kan sikkert ha rett i at det ikke er smart men stresser meg fordi de kommer jo inn til meg veldig veldig ofte. Spes når jeg ammer for de vet jeg sliter men det er så mange forskjellige folk innom her og døra må stå åpen. De må komme inn for jenta mi er fortsatt under observasjon. Selvom jeg klarte å pumpe 50 er det meste hun har tatt fra meg 30 og det tok lang tid .. Blir så lei meg hver gang jeg skal amme og enda mer lei meg fordi jeg blir lei meg har jo hørt det med at stress ødelegger for melkeproduksjonen. Nekter å gi opp for hun roer seg alltid når jeg legger henne til og jeg ser hun slapper av. Pga problemene hennes er hun ofte veldig stressa , urolig blir lett irritert. Burde jeg amme henne i for eks 30 min istedet for 50 -60 og heller amme henne igjen etter en halvtime eller noe ? Nå er hun mett i 2-3 timer og 4-5 i strekk om natta. Forstår bare ikke hvorfor nå etter 7 dager kommer det mindre melk enn på den 3. dagen. Følte meg skikkelig deprimert og tung de 4 første dagene og fikk høre dette var normalt og kunne ha med melkeproduksjonen å gjøre, nå de tre siste dagene føler jeg meg ikke like deprimert og har mindre melk , sammenheng ? At jeg er bedre pga melkeproduksjonen er gått ned ? :/

sover og spiser veldig lite pga er fortsatt mye kvalm og kaster fortsatt opp vet det ikke akkurat hjelper men mer søvn osv tror jeg ikke kommer til å skje da jeg er alene med henne og ikke har familie i nærheten.. Vil så gjerne få til dette
Hvordan går det med deg? Har tenkt på deg!

Tusen takk for svar ♡ har begynt å klare å spise litt bedre og kommet meg litt etter fødselen nå og nå tar hun ca 35 fra meg ved hvert måltid og hun virker fornøyd etter det. Pleier å "glemme" å veie før og etter måltid innimellom for det hjelper jo ikke på stresset og jenta er i fin form og selvom de gjerne vil dokumentere hvert minste g så er vel det viktigste om hun er fornøyd . Veiing til hvert måltid syns jeg er litt unødvendig. Men de vil fortsatt jeg skal gi flaske med erstatning etter amming. For å se om hun vil ha. Og selvfølgelig vil hun det. Det renner jo så lett ned er jo ikke rart;) de vil jo nesten hun skal spise til hun gulper. Så gleder meg skikkelig til å komme hjem. Da skal jeg ta noen døgn og kun amme ofte og masse. Se om hun er fornøyd med det. Også ha litt mme hjemme i tilfelle så klart hun skal jo være mett :) men jeg tror hun er mett lenge før flaska er tom også fortsette hun å spise. For hvis hun mister taket på puppen tidlig i måltidet merker jeg jo at hun fortsatt er sulten men når jeg setter ned flaska litt for en rape pause mye seinere så sovner hun jo. Og de lar meg heldigvis være mer i fred nå . Kjempe godt ♡ takk igjen for svar , roet meg ned litt ved å lese de og nå er det håp og fullt mulig og ikke verdens undergang likevel. Og godt er det jeg hadde jo tilogmed mareritt som jeg våknet av i forigårs natt om amme problemene , uff hehe ; p også har jeg begynt med å gi flaske på en annen måte som jeg leste om her inne et sted med pauser så det ikke skal være så enkelt og ikke gå like utover ammingen.

Først og fremst, ikke stress! De var på meg også, ikke amme for lenge og gi mme etterpå. Ikke pokker, tenkte jeg, dette bestemmer jeg selv! Jeg lot mini ligge til brystet så ofte og lenge hun ville, og ja, jeg ble veldig sår, men det var nødvendig. Det tok over en uke før melkeproduksjonen kom skikkelig i gang. Jeg bestemte meg for å stole på meg selv og de tegnene babyen ga meg. Jeg ville ikke kontrollveie hyppigere sålenge mini virket fornøyd fordi jeg ikke ville fokusere så mye på melkeproduksjon og melk. Det er jo nesten det verste du kan gjøre. Nå har jeg fullammet i over fem måneder og hun er nydelig og tjukk :D

Stol på deg selv og ikke stress for mye med det. Ta selvfølgelig til deg råd fra fagpersonell, men kjenn litt på det selv. Angående mme og flaske, har du forsøkt medela calma-flasken? Der må de jobbe like mye som ved brystet ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Begynte å bruke calma flasken for litt over en uke siden og hun suger mye mer på puppen :D hun begynte å slå seg mer og mer vrang men så var det ha det bra til alle vanlige flasker og da ble det andre saker ja :-) tror jeg har fått opp produksjonen litt fordi hun vil ha mindre tillegg . Tusen takk for svar og håp jeg har fått her , følte sånn for å gi opp og det etter bare 2 uker. Litt flaut nå:p og etter mye om og men forstår jeg nå at delamming ER jo bedre enn ingenting !
(For meg da. istedet for å gi opp når det kan gå ,såklart ikke for alle andre og om man ikke ønsker / klarer)

Back
Topp