Jeg er så i tvil om jeg skal ta nipt?

Surprisebaby i April

Andre møte med forumet
Må snart bestille time isåfall. Blir 38 to måneder etter termin så får derfor ikke nipt offentlig siden de ikke er kommet igang enda. Eller skal jeg heller bare bestille en ul i uke 12? Hvor stor er egentlig risikoen og ville dere brukt 6000,- på nipt?

Fordelen er jo at jeg går vite om evt avvik før abortgrense og før magen vises. Slipper å evt. Forklare for barn og de rundt hvis noe er feil . Jeg får mage tidlig...

Hva tenker dere andre?
 
Er du sikker på at du ikke får NIPT offentlig? På HUS virker det som alle som blir 38 samme år som fødsel kan få det.
 
Jeg skulle få nipt, av andre grunner, men det kan de ikke tilby her. Får derfor nærmere oppfølgning med ultralyder. Kanskje det eventuelt er noe du kunne fått? :)
 
De oppdager jo mye på tidlig ul så spørsmålet er hvor viktig er det å få tatt abort evt…
 
Hi her. Forstod på gyn som de var helt strenge på 38 års grensa. Jeg har 3 barn fra før, et av de med utfordringer samt at jeg har en kronisk sykdom. Derfor blir det abort om barnet har kromosomfeil, enn så ille det høres ut. Som nicket sier så var dette overhodet ikke planlagt
 
Jeg har vært frem og tilbake med NIPT selv og har etterhvert landet på panorama basic test fra ultralydklinikken.dk. Den koster 5200kr norske, og gir basic svar. Jeg har konkludert med at for mange screeninger gir større sjanse for etiske dilemmaer, derfor ønsker jeg ikke vite om prader willi og de andre syndromene. Rett og slett fordi jeg ikke aner hva jeg skal med den informasjonen. For meg er det viktigste å avdekke downs og de to andre trisomiene som gir knapt levedyktig barn.
 
Må snart bestille time isåfall. Blir 38 to måneder etter termin så får derfor ikke nipt offentlig siden de ikke er kommet igang enda. Eller skal jeg heller bare bestille en ul i uke 12? Hvor stor er egentlig risikoen og ville dere brukt 6000,- på nipt?

Fordelen er jo at jeg går vite om evt avvik før abortgrense og før magen vises. Slipper å evt. Forklare for barn og de rundt hvis noe er feil . Jeg får mage tidlig...

Hva tenker dere andre?
Jeg er et par år eldre enn deg, men her tok gyn og sendte henvisning når jeg var på tidlig ul. Du burde da få henvisning når du fyller år ved termin. Mulig jeg surrer men mener at de hadde satt ned aldersgrensen til 35?
 
Jeg er et par år eldre enn deg, men her tok gyn og sendte henvisning når jeg var på tidlig ul. Du burde da få henvisning når du fyller år ved termin. Mulig jeg surrer men mener at de hadde satt ned aldersgrensen til 35?
 

Vedlegg

  • C62654FD-EFEF-4903-9422-E80D341E0137.png
    C62654FD-EFEF-4903-9422-E80D341E0137.png
    253,5 KB · Visninger: 38
Må snart bestille time isåfall. Blir 38 to måneder etter termin så får derfor ikke nipt offentlig siden de ikke er kommet igang enda. Eller skal jeg heller bare bestille en ul i uke 12? Hvor stor er egentlig risikoen og ville dere brukt 6000,- på nipt?

Fordelen er jo at jeg går vite om evt avvik før abortgrense og før magen vises. Slipper å evt. Forklare for barn og de rundt hvis noe er feil . Jeg får mage tidlig...

Hva tenker dere andre?


Hei!
Jeg tok nettopp nipt i Stavanger. Og de sa at i Oslo var de igang med NIPT også på de over 35, at de nå har droppet KUB. De andre sykehusene holder igjen på dette, da det koster, fordi de må sende prøvene til Oslo. Så, på Riksen får du nipt.
 
Jeg er nylig blitt 35 og fikk tilbud om NIPT når jeg var på fosterdiagnostikk :happy:
 
Jeg er nylig blitt 35 og fikk tilbud om NIPT når jeg var på fosterdiagnostikk :happy:
Hadde du en annen grunn til fosterdiagnostikk annet enn alder over 35? Fordi jeg har forstått det slik at man automatisk får tilbud om fosterdiagnostikk etter fylte 38 ved termin eller eventuelt tidligere dersom det er gode grunner til å få det. Er selv 35 så jeg er nysgjerrig på om det er muligheter for offentlig fosterdiagnostikk uten annen grunn enn alder :)
 
Hadde du en annen grunn til fosterdiagnostikk annet enn alder over 35? Fordi jeg har forstått det slik at man automatisk får tilbud om fosterdiagnostikk etter fylte 38 ved termin eller eventuelt tidligere dersom det er gode grunner til å få det. Er selv 35 så jeg er nysgjerrig på om det er muligheter for offentlig fosterdiagnostikk uten annen grunn enn alder :)

Jeg fikk fosterdiagnostikk på grunn av tidligere svangerskap med store avvik på baby. Så hadde nok ikke noe med alder å gjøre :)
 
Hei!
Jeg tok nettopp nipt i Stavanger. Og de sa at i Oslo var de igang med NIPT også på de over 35, at de nå har droppet KUB. De andre sykehusene holder igjen på dette, da det koster, fordi de må sende prøvene til Oslo. Så, på Riksen får du nipt.

Takk for svar. Skal på UL i morgen, og ber da om henvisning til riksen. Så får vi se om den blir avvist.
 
jeg er 35 år og har tatt KUB testen. venter på svar. håper det kommer i posten og at de ikke ringer meg posten = lite sannsynlig og ikke NIPT test, telefon, større sannsynlighet og NIPT test
 
Da så vi en liten minibaby som beveget seg masse på UL i dag, alt så fint ut. Ble henvist til riksen så får vi se om den blir avvist eller om de tar meg inn. Hvor lang tid pleier det å ta før man får svar?
 
Nå kom innkalling! Så bra å slippe å styre med dyre tester og reise utenlands. Fikk time uke 13+0. Tusen takk for tips eplefrø
 
Back
Topp