jeg er så glaaaaaaaaaaad

TinaCelineeey

Forumet er livet
at jeg kunne dansa rundt i riiiing [:D]
Min kjære gode vakkre Lola har endelig fått tatt over Oss i mellom[:D] HURRAAAA[:D][:D][:D]
Også skal jeg på Avenged Sevenfold konsert i november! hurraaaaa[:D]

å det var det[8D]

Men det kjipe med i dag er at strømregninga kom, jeg er fullstendig!! blakk....har gått totalt konkurs[X(]
åsså har jeg 2500 i barnehage regning og 1156kr i strømregning.. såeeeeheh...
Så har brillene til Enya kommer >_<' 2000kr der og [&o]

Til å være en glaaaad-tråd slutta den rimelig negativt må jeg si..... Hvordan i huleste skal du klare å betale alt det der om du ikke har penger?

åhhhhhhhhhhhhhhhh! Avenged sevenfold vil jeg og på!!! Favoritt bandet mitt for tiden! <3 elsk <3

Ja jeg er aleneforsørger =) men får ikke sendt søknad før regninga er betalt :P
Men det er ikke noe problem sånn sett.. får jo overgangsstønad så jeg får betalt 1 regning :D

men det var ikke påååengeeeeeeeeet :P

Jaaaa billo! bestill[:D] 350kr biletten, kun ståplass

Så bra Tina! [:)]

Men ang regningene. Jeg ville søkt om å få støtte til barnetilsyn, siden du er alene og må på skolen og sånn. Er jo ikke verre enn at du får nei. Og få Krister til å være med å betale briller også. Men lurer på om det også kan søkes om på nav også altså. Så snakk med noen ang støtte til dette. Er jo som med barnetilsyn, at det verste en får, er nei til svar. Er visse krav, men aner rett og slett ikke noe om det. Her er i hvert fall fra nav:

Barnetilsyn
Stønad til barnetilsyn er en stønad som skal hjelpe deg som er enslig mor eller far, med å betale for tilsyn med barnet slik at du kan jobbe, være reell arbeidssøker eller være under utdanning.

Hvem kan få stønad til barnetilsyn?
Du må fylle visse vilkår for å ha rett til stønad som enslig mor eller far.
Vilkårene er i hovedtrekk:
  • Du og barnet må ha bodd i Norge de tre siste årene.
  • Du og barnet må oppholde dere i Norge.
  • Du må være ugift, skilt eller separert.
  • Du må være alene om omsorgen for barnet.
  • Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far.

Du kan lese mer om vilkårene i folketrygdloven under Regelverk i høyremenyen.
Noen av vilkårene kan fravikes. NAV-kontoret ditt kan gi deg nærmere orientering om dette.
Hvis du fyller vilkårene, kan du få stønad til barnetilsyn når du må overlate tilsynet med barnet til andre fordi du jobber, er reell arbeidssøker, går på skole eller studerer. Du kan også få stønad til barnetilsyn når du etablerer egen virksomhet.
Det er et vilkår at du overlater tilsynet til andre, for eksempel barnehage, skolefritidsordning (SFO) eller dagmamma. Det er også et vilkår at du betaler for tilsynet.
Hvor lenge kan du få stønad til barnetilsyn?
Som hovedregel kan du få stønad til barnet har fullført fjerde skoleår. Dersom du har barn som trenger vesentlig mer tilsyn enn jevnaldrende, kan du få stønad etter fjerde skoleår. Du må dokumentere et slikt krav med legeattest eller lignende. Stønaden kan også forlenges dersom arbeidet eller utdanningen din medfører at du må være borte fra hjemmet i lengre perioder, eller du har uregelmessig arbeidstid (for eksempel turnus eller skiftarbeid). Arbeidsforholdet, tilsynsforholdet og hva du betaler, må alltid dokumenteres.
Dersom du blir forbigående syk, kan du beholde stønaden i inntil ett år slik at du ikke mister tilsynsordningen din. Det forutsetter at barnet ditt fortsatt får tilsyn av andre mens du er syk, og at du fortsetter å betale for tilsynet.
Stønad til barnetilsyn gis normalt for ett år om gangen. Stønaden stoppes vanligvis i feriemåneden når barnehager og SFO er stengt. Du må derfor huske på å søke om stønad i god tid før neste barnehage-/skoleår.
Hva kan du få?
Stønad til barnetilsyn dekkes med 64 prosent av de dokumenterte utgiftene opp til de satsene som Stortinget har bestemt. Det betyr at du må betale minst 36 prosent av utgiftene selv.
Dersom din årlige arbeidsinntekt er større enn seks ganger folketrygdens [link=http://www.nav.no/Om+NAV/Satser+og+datoer/Grunnbel%C3%B8pet+%28G%29]grunnbeløp[/link], har du ikke rett til stønad til barnetilsyn. Stønad til barnetilsyn er en skattefri ytelse, og stønaden utbetales fra og med den måneden du fyller vilkårene.
Hvordan søker du om stønad til barnetilsyn?
Du søker om barnetilsyn på blanketten ”[link=https://www.nav.no/Om+NAV/Skjemaer/vedleggsveileder?key=233793&languagecode=53]Søknad om overgangsstønad, stønad til barnetilsyn, utdanningsstønad og flytteutgifter til enslig mor/far[/link]” som du finner under Skjema i høyremenyen. Her finner du også  informasjon om hvilke vedlegg / dokumentasjon du må legge ved søknaden.
Søknaden sender eller leverer du  til NAV-kontoret ditt.
Vedtak
Du får først et varsel om saksbehandlingstiden. Når saken er ferdigbehandlet, får du en skriftlig melding om vedtaket.

Briller til barn/ungdom under 18 år
[Endret 7/09, 3/10]
Til barn/ungdom under 18 år kan det ytes stønad til anskaffelse av briller/ kontaktlinser ved følgende lidelser:
  • anisometropi (forskjellig optisk brytning i øynene) med 2 ½ dioptrier eller mer,
  • astigmatisme (forskjellig brytning i øyets forskjellige optiske meridianer) med 2 ½ dioptrier eller mer, 
  • strabisme (skjeling); både ved manifest og ved latent strabisme som ledd i behandling. Unntatt er latent strabisme med mindre enn 4 prismedioptrier i horisontalplanet og/eller med mindre enn 2 prismedioptrier i vertikalplanet.

Det må godtgjøres ved erklæring fra spesialist i øyesykdommer at briller/kontaktlinser er et nødvendig ledd i behandlingen av ovennevnte lidelser. I utgangspunktet skal behandlingen foretas med briller. Dersom det etter førstegangs anskaffelse skulle oppstå behov for ny type spesialglass, må dette attesteres av spesialist i øyesykdommer. Søknader skal sendes til NAV Hjelpemiddelsentral Vest-Agder, Postboks 1564, 4688 Kristiansand. Hvis det ved NAV er tvil i en sak kan det kreves erklæring fra spesialist i øyesykdommer. Ved fornyelse er det tilstrekkelig at offentlig godkjent (autorisert) optiker bekrefter at behandlingsbehovet fortsatt er til stede, og at brillene/linsene ikke bare skal kompensere for nærsynthet/overlangsynthet.
For så vidt angår kontaktlinser må spesialist i øyesykdommer bekrefte at medlemmet ikke kan behandles med briller.
I de tilfeller hvor det fra øyelege er medisinsk dokumentert at det er nødvendig å bruke både briller og kontaktlinser, kan både briller og kontaktlinser innvilges.
Dersom briller, kontaktlinser eller brilleinnfatning til barn under 13 år, eller barn mellom 14-18 år som på grunn av funksjonshemming, sykdom eller skade kan likestilles med barn under 13 år, mistes eller blir ødelagt, er det tilstrekkelig at optiker bekrefter behovet for gjenanskaffelse/reparasjon.
Det kan ytes stønad til dekning av utgiftene til anskaffelse av brilleglass, herunder herding/hardbelegg av plastglass og arbeidspenger. Utgifter til prismeglass, progressive glass og andre spesialglass dekkes bare dersom spesialist i øyesykdommer foreskriver det av medisinske grunner.
Det kan ytes stønad med inntil 420 kroner til nødvendig anskaffelse av brilleinnfatning.
Dersom vilkårene for anskaffelse av kontaktlinser er oppfylt, kan det ytes stønad til dekning av disse.
Det gis ikke stønad til etui, reservebriller, solbriller, sportsbriller eller rensevæske.

Jeg skal søke om barnetilsyn [:)] Men jeg må betale regninga først å sende med den har jeg fått beskjed om...

Også har jeg søkt dekning av briller, men de dekker bare 500kr ellernoe.. så jeg må betale 2000kr for dem selv.. (ja ..drit dyrt..døde nesten litt)

:]

ORIGINAL: TinaCeline

Jeg skal søke om barnetilsyn [:)] Men jeg må betale regninga først å sende med den har jeg fått beskjed om...

Også har jeg søkt dekning av briller, men de dekker bare 500kr ellernoe.. så jeg må betale 2000kr for dem selv.. (ja ..drit dyrt..døde nesten litt)

:]

Så bra Tina! [:)] Tenkte jeg bare skulle informere i tilfelle du ikke var klar over det. Greit å få dekket det du har krav på, og er ikke akkurat like lett å få med seg alt. Men ang briller, så bør Krister også være med. Er en ekstrautgift, så mener ganske sikkert at det er slike ting som skal deles. Men er kjipt med regninger sånn altså. Aner ikke hvordan jeg få det til å gå rundt her denne måneden, og nå har jeg bare ei lønning til (som kommer i oktober), deretter er det slutt og ut i ledighet, så aner ikke hvordan det skal gå her etter det. [:(]

Så bra at du er glaaaad. Da er vi glaaade også [:D]

[:D][:D][:D]

Dere kan fioure7sten søke på AVENGED SEVENFOLD - NIGHTMARE, det er den konserten jeg skal på *hutf5gfybgv* (:les HYYYL*

Jeg fikk litt skrivehjelp

Back
Topp