Jeg er ny på dette med kaffe..

Arielle_

Forumet er livet
VIP
❤ Aprilbarna19 ❤
Men hva er egentlig forskjellen på filtermalt og kokemalt kaffe..?!
Har det noe å si på smaken..?

Filtermalt er for trakterkaffe og den er finere enn kokemalt,for den er beregna for kokekaffe..Du kan bruke kokemalt i trakteren og..Jeg synes ikke det er så stor forskjell i smaken mellom de typene..

Bruker du kokemalt kaffe i trakter må du ha i ganske mye mer.

det er strørrelsen på kaffekornene;-) kokmalt er grovest, filter malt finere, preskanne enda finere.

Lissuz skrev:
det er strørrelsen på kaffekornene;-) kokmalt er grovest, filter malt finere, preskanne enda finere.

Presskannemalt er en mellomting mellom Kokemalt og Filtermalt. ;)

Tror kokekaffi ikke skal brukes i kaffitrakter,men vet ikke helt,drikker sjelden kaffi og viss jeg gjør er det caffe latte:-)

Frk.VilliTrusa skrev:

Det DER har jeg lurt en del på, men drikker bare kaffemoccasjokliatosukkrafløto så derfor har jeg aldri fordypet meg særlig i det.

Knøttebærer skrev:

Frk.VilliTrusa skrev:

Det DER har jeg lurt en del på, men drikker bare kaffemoccasjokliatosukkrafløto så derfor har jeg aldri fordypet meg særlig i det.

Nei, ikke noe forskjell på bønnene. Man bruker samme bønnene, bare maler de ulikt (som nevnt over). Noen kaffekverner er forresten ikke helt greie og man skal kunne se på traktetiden dersom man lager seg en espresso om bønnene er malt fint nok. Er de grovere malt, renner vannet fortere og det vil bli mindre smak på kaffen. En "perfekt" enkel espresso skal bruke ca 15 - 20 sek på å bli ferdig. Bruker den kortere tid, er bønnene malt for grovt :-)

Lizz83 skrev:

Knøttebærer skrev:

Frk.VilliTrusa skrev:

Nei, ikke noe forskjell på bønnene. Man bruker samme bønnene, bare maler de ulikt (som nevnt over). Noen kaffekverner er forresten ikke helt greie og man skal kunne se på traktetiden dersom man lager seg en espresso om bønnene er malt fint nok. Er de grovere malt, renner vannet fortere og det vil bli mindre smak på kaffen. En "perfekt" enkel espresso skal bruke ca 15 - 20 sek på å bli ferdig. Bruker den kortere tid, er bønnene malt for grovt :-)

Er jo rene vitenskapen det her! Er nok en del barristaer som hadde fått dånedimpen av å se meg lage muflilattesjokoputtakaffen min for å si det sånn.

Back
Topp