Jeg er livredd for epidural!

Jeg vil heller ikke ha edpidural, men ikke fordi jeg er redd sprøyter, men fordi jeg syns det høres skummelt ut. "Bli "lam" i beina og ikke kjenne at man føder"... Høres ikke noe særlig ut. Hadde jeg hatt fødsler på flere døgn ville jeg kanskje revurdere, men min første fødsel gikk helt supert uten noen form for medisinsk smertelindring, totalt 10 timer med rier.
Jeg fikk epidural med forrige, men tror det var så sent i forløpet at jeg vet ikke helt effekten av den.. kan umulig ha fått så stor dose uansett, for jeg merket ikke noe til at jeg ble lam og ikke kjente at jeg fødte. Jeg kjente alt, og var helt normal og vanlig i kroppen. Tror det skal ganske store doser til for at man blir "lam" i beina..?

Jeg har lyst til å prøve uten denne gangen hvertfall, bare for at jeg tror jeg hadde klart meg helt fint uten sist gang - da vil jeg prøve uten nå :) Merket forøvrig ikke at epiduralen ble satt, så akkurat DET tror jeg ikke man trenger å bekymre seg over - man får ta det som det kommer :D

Ok :) Jeg skal kanskje ha vannfødsel, og om vannet lindrer litt er jo det bra :) !
Jeg er redd for smertene ved en fødsel også jeg. Men det er jo folk som får 10 unger, så det må jo være mulig å gå gjennom det, hehe :P

Jeg var også ganske skeptisk til hvordan jeg kom til å takle epidural med storesøster...er ikke sånn kjempeglad i sprøyter og spesielt ikke de store. Men det gikk veldig bra...den settes i ryggen og hvis du gir beskjed om at du ikke vil se selve sprøyta kan de helt sikkert unngå at du ser den før den blir satt også :) Settes når du har en rie og husker jeg var så i min egen lille verden at jeg ble overraska over at den var satt...merka ingenting :) Og utrolig digg når den begynte å funke...ENDELIG litt fri fra vondter en stund :)

Jeg fikk epidural med forrige, men tror det var så sent i forløpet at jeg vet ikke helt effekten av den.. kan umulig ha fått så stor dose uansett, for jeg merket ikke noe til at jeg ble lam og ikke kjente at jeg fødte. Jeg kjente alt, og var helt normal og vanlig i kroppen. Tror det skal ganske store doser til for at man blir "lam" i beina..?

Jeg har lyst til å prøve uten denne gangen hvertfall, bare for at jeg tror jeg hadde klart meg helt fint uten sist gang - da vil jeg prøve uten nå :) Merket forøvrig ikke at epiduralen ble satt, så akkurat DET tror jeg ikke man trenger å bekymre seg over - man får ta det som det kommer :D

Jeg vet ikke jeg, har jo aldri tatt den. Men de jeg har snakket om sier de mister følelsen fra livet og ned, at de ikke kjenner riene og smertene. Jeg er nok litt redd for å miste kontrollen og vil heller ha det vondt enn å ha det slik de forklarer. Men det har sikkert noe med dosen og med når i forløpet den blir satt. For all del, de som har lange tøffe fødsler bør få den smertelindringen de trenger. Jeg er glad vi har valgmuligheter jeg!

Jeg vet ikke jeg, har jo aldri tatt den. Men de jeg har snakket om sier de mister følelsen fra livet og ned, at de ikke kjenner riene og smertene. Jeg er nok litt redd for å miste kontrollen og vil heller ha det vondt enn å ha det slik de forklarer. Men det har sikkert noe med dosen og med når i forløpet den blir satt. For all del, de som har lange tøffe fødsler bør få den smertelindringen de trenger. Jeg er glad vi har valgmuligheter jeg!

Epiduralen funka ikke på meg,så jeg ble absolutt ikke lam. Sto på knærne i senga i håp om hjelpe junior litt lenger ned. Jordmor bare klødde seg i hodet og syntes det var merkelig at jeg kunne stå på beina.
Men den funka til slutt da,etter mange mange timer :p

Har alle her som fikk epudiral lokalbedøvelse først?? For det fikk ikke jeg og kjenner nå at jeg blir irritert, hvis dette skal gjøres før de setter den!! Jeg tok epidural, ble hastekeisersnitt og fy faen sorry at jeg sier det, men jeg gruer meg som en bikkje til å eventuelt ta den igjen, for jeg synes det var et smerte helvete! :( Håper jeg klarer smertene uten epudiralen, for jeg vet ikke om jeg tør å ta det en gang til og hvis jeg MÅ så skal jeg iallefall be om bedøvelse først!

Men, er epidural en sprøyte de tar og så fjerner igjen? Ikke som en IV som " blir der" etter den er satt?

Har alle her som fikk epudiral lokalbedøvelse først?? For det fikk ikke jeg og kjenner nå at jeg blir irritert, hvis dette skal gjøres før de setter den!! Jeg tok epidural, ble hastekeisersnitt og fy faen sorry at jeg sier det, men jeg gruer meg som en bikkje til å eventuelt ta den igjen, for jeg synes det var et smerte helvete! :( Håper jeg klarer smertene uten epudiralen, for jeg vet ikke om jeg tør å ta det en gang til og hvis jeg MÅ så skal jeg iallefall be om bedøvelse først!

Tror det er standard å få bedøvelse først,men mulig de ikke gjør de hvis de setter den midt i en ri,for da skal man ikke merke det.
Det er også standard å gi lactulose fra dag én etter ks,men de glemte å gi meg det,så jeg fikk ikke før 3.dagen og da var jeg rimelig full av luftsmerter :confused:

Tror ikke jeg fikk bedøvelse før epiduralen heller, men det var ikke vondt fordet syns jeg.

Det gjorde ikke vondt kjære deg,så ikke vær redd :) Når man har så sinnsykt vondt fra før så husker man nesten ikke at epiduralen blir satt engang.

Men det er lov og være redd,si i fra til jordmor så tar de ekstra godt vare på deg :)

Back
Topp