Jeg er frustrert! (omdiskutert tema, sukker og barn)

Kattepus84

Elsker forumet
Jeg vet jeg får mange reaksjoner her nå, men jeg må bare få ut frustrasjonen min...Heldigvis er det ikke snakk om hva folk gir mine barn, for jeg har ingen enda...Men det handler om mine svigerforeldre som trykker min niese full av sukker...

Det har seg slik av min svigerinne ikke ønsker at dattera skal få sjokolade og søtsaker..Hun mener ungen ikke har behov for å introduseres for dette i en så ung alder (hun er 1 år) Jeg er absolutt helt enig med henne, ungen har over hode ikke behov for søtsaker, så hvorfor skal vi da skape dette behovet??

Mine svigerforeldre respekterer ikke dette og så fort mor er borte så propper de ungen full av skjololade, kaker, is osv osv...
Hva er vitsen? Og hvorfor må de gi henne noe HELE TIDEN?? Ungen går konstant med noe spiselig i hånda når hun blir passet av sine besteforeldre. Hva med matrutiner?? Unger trenger da strengt talt ikke spise 24 timer i døgnet... Og det værste er at de ser så tilfreds ut når de gir henne søtsaker. Det er de som føler gleden ved det...ikke ungen.

Jeg er ikke helt nazi...Barn kan godt få søtsaker, men jeg ser ikke poenget i å introdusere dem for det før de har forståelse for hva det er.
Man trenger ikke skape denne avhengigheten av søtsaker før barnet forstår hvorfor man spiser sånt, og det spiser man for å unne seg noe ekstra, man spiser det når man skal kose seg, og det er ikke hverdagskost!!
Når barnet er 3 år gammelt så forstår dem at nå er det bursdag og derfor fikk jeg sjokolade...Men en unge på 1 år forstår ikke at hun han har bursdag og derfor blir "belønnet" med snop... Ungen hadde blitt like glad for å få en eplebit liksom...

Hvorfor er det så morsomt å gi ungen sjokolade og søtsaker, hvis dem syns det er så forbanna morsomt å fore ungen så kan de vel gjøre det med andre ting enn snop....Hva med melon, elpe, druer, apelsin, ananas osv... Nei det syns de ikke er no morsomt å gi...

Det som provoserer meg er at de sier slike ting: "Nå er du hos bestemor så nå får du sjokolade...hehe..ja hadde mamma vist dette så hadde hun blitt sur....vi får passe på at du ikke har no sjokolade på klærne når du skal hjem da....hihi"

HVOR ER RESPEKTEN???? En ting er hva du velger å fore din egen unge med, men man bør da søren meg respektere foreldrenes avgjørelse....Eller er det bare jeg som er på trynet her????[:@]

Jeg sliter selv med sukkeravhengighet....jeg fikk snop som barn, men vi fikk bare lov å spise dette på lørdager og bursdager....Men det mamma og pappa ikke viste var at jeg fikk snop av naboene når jeg plukket blomster til dem....mamma trodde jeg plukket blomster til folk fordi jeg var glad i blomster, men jeg ville jo bare ha godis....og jeg var da igang med å skape en sukkeravhengighet fordi jeg spiste snop flere ganger i uka...
Mamma fant jo dette ut, men ingen av naboene respekterte henne når hun ga beskjed om at de ikke skulle gi meg snop, og hvem er det som sliter nå?? Jo det er jeg....

Syns de e utroli respektløst av dem å bare gi se faen i ka mora til den ungen sir! Hadde de vært me så hadde dei ikkje fått sett ungen før dei hadde respektert de e hadde sakt!!!

Jeg syns det er unødvending ja  å skape ett sukkebehov når man er såpass stor.

Hadde jeg kunnet velge selv, ville jeg ventet lengre, men tanta, besse osv propper henne full med kake, godis, syltetøy etc.[&:]

Jeg syns ikke noe om å gi små barn sukker, de har ikke godt av det!!

ORIGINAL: susip3ws

Syns de e utroli respektløst av dem å bare gi se faen i ka mora til den ungen sir! Hadde de vært me så hadde dei ikkje fått sett ungen før dei hadde respektert de e hadde sakt!!!

Ikke sant, jeg er veldig glad for at jeg nå får se hvor respektløse dem faktisk er, så jeg er klar over det når jeg selv får unger, men jeg blir så forbanna når de ikke kan respektere en så liten og enkel ting... Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig..

Nå vet jeg i allefall hvem som ikke skal få passe ungen min de første leveåra..

Synes ikke noe om det...

Og det verste er jo de ikke respekterer dattera (?) si.....!

Jeg hadde ikke latt mine barn være der, for å si det sånn[;)]

heldigvis trur eg ikkje det blir eit problem med mamma og pappa! Dei er ganske fornuftige, og var ganske strenge når det gjaldt snop til meg... korleis svigerforeldra er, derimot veit eg ikkje! Men om nokon prøver seg, skal dei pinadeg få høyre!

eg hadde sakt ifrå til søstra mi om korleis foreldra dåka driver på!

ORIGINAL: Nuffelitan

Sliter med litt av det samme jeg. Barnet mitt er 9 måneder, og foreldra mine prøver å proppe i han vaniljesaus, gele, sjokolade... Nå får de ikke se barnebarnet sitt på en stund, for jeg begynner å bli lei. De respekterer meg ikke i det hele tatt!

Jeg har prøvd å ta opp det emnet med min far. Det er han som er den som skal la sønnen min smake på alt som er av godis. Jeg sa til han at han ikke respekterer meg og mine meninger (det har han aldri gjort), hvertfall ikke når han gjør sånne ting når jeg ER der. For da føler jeg på det at da kommer jo sønnen min til å miste respekten for meg også da, for det er jo bare å gå til morfar hvis han vil ha noe godt. Da ble han litt snurt da, for han er ikke vant med at jeg snakker med han sånn. Så tok han opp sønnen min, bar han med seg inn på tv-stua og sa lissom til han da:" Ja, nå skal vi se om det er no godis her!"

Snakk om å være respektløs! Jeg blir forbanna av sånne ting.

Sign..
Bare bytt ut med at min far har holdt på sånn fra ungen var ca 6-7 mnd, og i dag er sønnen min snart 15 og han gjør det enda.... Har snakket ganske så strengt til pappa flere ganger, men det er liksom bare morsomt... Jeg klikka skikkelig en gang, tok fra han ungen og sa at hvis han ikke skjerpet seg nå så kom vi til å reise OG vi kom ikke tilbake på en goood stund/før han hade skjerpet seg... Han er bedre i dag, og spør litt mer om det er greit at han kan få sånn og sånn, men han stikker til han et eller annet om han har sjans....

ORIGINAL: Nuffelitan

Sliter med litt av det samme jeg. Barnet mitt er 9 måneder, og foreldra mine prøver å proppe i han vaniljesaus, gele, sjokolade... Nå får de ikke se barnebarnet sitt på en stund, for jeg begynner å bli lei. De respekterer meg ikke i det hele tatt!

Jeg har prøvd å ta opp det emnet med min far. Det er han som er den som skal la sønnen min smake på alt som er av godis. Jeg sa til han at han ikke respekterer meg og mine meninger (det har han aldri gjort), hvertfall ikke når han gjør sånne ting når jeg ER der. For da føler jeg på det at da kommer jo sønnen min til å miste respekten for meg også da, for det er jo bare å gå til morfar hvis han vil ha noe godt. Da ble han litt snurt da, for han er ikke vant med at jeg snakker med han sånn. Så tok han opp sønnen min, bar han med seg inn på tv-stua og sa lissom til han da:" Ja, nå skal vi se om det er no godis her!"

Snakk om å være respektløs! Jeg blir forbanna av sånne ting.

WHAT??? det er respektløst det....

Jeg får ofte høre fra sånne besteforeldre at småbarnsforeldrene overreagerer. De kommer med komentarer som dette: "Skulle tru vi ikke hadde unger selv vettu" eller "Men se på ungene våre da, de lever de, selvom de fikk sukker"

ÅÅÅÅÅ RESPEKT!!! fremmedord kanskje??

heldigvis har besteforldrene på begge sider her respektert alle regler eg har satt. hadde eg hatt sånne svigers som du har, hadde eg lagt helvete, det kan eg lova[:@][:@][:@][:@]

Hva er det med besteforeldre egentlig?

Vi var på middag hos svigermor for litt tiden og da skulle hun på død og liv gi ungen karamellpuddig, men svoger'n min sa nei, hun skal ikke ha mer søtt, hun blir så uggen i magen av det...

Da svarte svigermor med en ordentlig spiss tone: Nå er hun hos bestemor og da skal jeg få lov å skjemme henne bort litt!!! Så løftet hun ungen opp og fortsatte foringa med karamellpudding...

HALLO??? greit at besteforeldre vil skjemme bort barnebarna, men det er ikke måten å gjøre det på!

Å det er så godt å se at jeg ikke er alene om dette.

Føler meg noe sær, og enda jeg ikke har unger selv...

Skal love at jeg kommer ikke til å la mine svigerforeldre vise meg så liten respekt. Da får dem ikke se barnebarnet sitt uten at jeg er til stedet og observerer dem med falkeblikk!!!

Fullstendig enig med deg!!
Vi har akkurat det samme problemet med svigers, eller jeg da, for sambo ser ikke helt problemet [:'(] Men nå har jeg nesten gidd opp, blir så sliten av hele greia, de respekterer ikke meningene mine LITT engang så..

Ovarraska over hvor mange som sliter med dette...

Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å respektere det.

Jeg tror ikke besteforeldrene gjør dette for å tilfredsstille barna egentlig, selvom de kanskje tror det selv, men det er jo de selv som oppnår tilfredsstillelse ved å gi barna søtsaker...Det er jo besteforeldrene her som syns det er gøy å se på, det er de som syns det er givende... Så egentlig gjør de det for sin egen del, for ungene har jo ikke bedt om det.... Men de tror selv at de bare er snille og hyggelige ovenfor barna...

Jeg ser jo hvordan svigermor smiler fra øre til øre når hun dytter sjokolade ned i halsen på barnebarnet sitt... Ungen ser jo ikke no mer gla ut enn når hu spiser grøten sin liksom.. Det er tydligvis veldig fasinerende å se barn spise "den forbudte frukten"...og det hadde vel heller ikke vært så morsomt å fore ungene med søtsaker hvis de hadde fått lov...!?!

Nei jeg føler med dere som sliter med dette.. Syns virkelig synd på dere!!! For det er trist at man skal få et ampert forhold til folk fordi dem ikke viser deg respekt, når man egentlig skulle ønske man bare kunne slappe av og kose seg istedenfor å hele tiden engste seg eller irritere seg over manglende respekt.

sliter med det samme vi og!!!!

Jeg blir så irritert, svigermoren min som skal gi snuppa alt. Potetgull, riskrem, vaniljesaus, kake..det meste nesten!!!
jeg sa en gang: hun trenger ikke å få det!! da sa hun: hun dør ikke av det da!
HVA ER DET Å SI LIKSOM????
og hun har sagt til snuppa: ja, mammaen din vet ikke hva du får når hun ikke er her!

ORIGINAL: *Trønderpia*

Jeg blir så irritert, svigermoren min som skal gi snuppa alt. Potetgull, riskrem, vaniljesaus, kake..det meste nesten!!!
og hun har sagt til snuppa: ja, mammaen din vet ikke hva du får når hun ikke er her!

Å herregud det er AKKURAT som å høre svigermor...Hun har sakt akkurat det samme, og det provoserer meg sånn....Hun sa det mens jeg var til stedet....og etter hun hadde sagt det så sa hun til meg: Nå må ikke du sladdre til Linn om hva jeg gir Thea da..

Jeg svarte med å si at jeg syns vi skulle respektere Linn, for Thea trenger jo strengt talt ikke søtsaker, og da svarte hun... Neeeei, men hun dør jo ikke av det da.
[:@][:@][:@][:@][:@][:@][:@][:@]

ORIGINAL: Kattepus84

Å herregud det er AKKURAT som å høre svigermor...Hun har sakt akkurat det samme, og det provoserer meg sånn....Hun sa det mens jeg var til stedet....og etter hun hadde sagt det så sa hun til meg: Nå må ikke du sladdre til Linn om hva jeg gir Thea da..

Jeg svarte med å si at jeg syns vi skulle respektere Linn, for Thea trenger jo strengt talt ikke søtsaker, og da svarte hun... Neeeei, men hun dør jo ikke av det da.
[:@][:@][:@][:@][:@][:@][:@][:@]

ÅÅÅÅHH, BLIR SÅ IRRITERT!!!!!

i sommer, hun var vel kanskje 4-5 mnd, da ga hun henne vaniljesaus, var da hun sa at hun ikke dør av det!
Jeg gidder ikke ha en unge som skriker etter snop når vi er på butikken hver gang!!!

Helt enig her - små barn har ikke behov for søtsaker, og savner ikke det de ikke vet om.
Helt greit at man skal introdusere barnet for nye smaker og slikt, men det er VELDIG mange nye smaker som IKKE er søtsaker, da!

Her får Jr. på snart 2 1/2 rosiner, Kavli barnekjeks (best i test), litt tørr frokostblanding (Cheeriotypen med minst sukker) eller oppskåret frukt når han skal ha noe godt til barne-TV eller på fest.
Har også fått smake pepperkake til jul, iskrem til fest og en og annen dessert, og kanskje litt utvannet juice.
Han ELSKER det, og jeg tror ikke han ville fått noe særlig mer ut av en håndfull sjokolade enn han gjør av en skål med druebiter.

Heldigvis respekterer besteforeldrene (særlig mamma og pappa) mine holdninger og valg, og er helt enige - JEG begynte ikke å spise sjokolade før jeg var 3 eller så, og smågodt tok enda lenger tid.

Jeg er selv ekstremt sukkeravhengig, tror ikke det nødvendigvis har noe med oppvekst å gjøre, mer det at jeg a) er predisponert for det (søsteren min er også ekstremt sjokkoman) og b) viljesvak. [;)]

"Hun dør ikke av det" er dummeste argumentet i boka - da kan man jo stappe i ungen smaksprøver på øl og snus også, for hun DØR jo ikke av det...[8D][8|][:@]

ÅÅÅÅHH, BLIR SÅ IRRITERT!!!!!

i sommer, hun var vel kanskje 4-5 mnd, da ga hun henne vaniljesaus, var da hun sa at hun ikke dør av det!
Jeg gidder ikke ha en unge som skriker etter snop når vi er på butikken hver gang!!!

Ja hva skal en unge på 4-5 mnd med vaniljesaus liksom?? Nei hun dør ikke, men er det nødvendig? Hva slags behov er det man tilfredsstiller? Ikke barnets behov i allefall.

ORIGINAL: Bare Kari

Jeg er fullstendig enig med deg, men jeg spiste også snop (kjeks, saft med sukker osv) flere ganger i uken i tillegg til lørdagsgodt på lørdager, men jeg er ikke sukkeravhengig. Kan det ikke like så godt være avhenigig av arv, gener og miljø? Stiller ingen til veggs her altså, bare nysgjerrig[:)]

Tja, sukkeravhengighet blir sett på som en sykdom... Det finnes et eget senter i oslo...Senter for mat- og sukkeravhengighet. (de har egen side...sukkeravhengig.no)

I min familie og slekt er det ingen andre enn meg som sliter med dette...Så jeg vet ikke hvor det kommer fra.
Det er heller ikke alle som har like stort annlegg for å få sukkeravhengighet...Akkurat som med alkohol...Det er mange som kan drikke alkohol gjevnt og trutt, men opprettholder alikevel et sunt forholdt til alkoholen, mens andre blir avhengig omtrent ved første dråpe... Men det er ganske mange med alkoholproblemer som har slektninger med samme problem, ofte har dem selv foreldre som har misbrukt alkoholen... Derfor kan man kanskje heller sammenligne det med spillavhengighet...Det er ikke så veldig vanlig at man ser spillavhengighet utspeilse seg igjennom generasjon til generasjon..

Føler meg på ingen måte stilt mot veggen [:D] Det å være sukkeravhengig er undervurdert...Samfunnet har vel kanskje ikke fått øynene opp for at det faktisk finnes et slikt problem.. Jeg opplever av noen bare fnyser av det og ler litt....De tar det ikke alvorlig og tror ikke at det faktisk er et reelt problem for meg..
Men jeg forstår det jo. Selv skjønte jeg ikke hvorfor jeg slet så utrolig med sukker og absolutt måtte ha noe søtt hver dag...jeg ble i dårlig humør når jeg ikke fikk dekket den daglige "dosen" min...Og jeg har hatt det sånn siden jeg var bitte liten..

ORIGINAL: Renatee

ORIGINAL: Kattepus84

Hva er det med besteforeldre egentlig?

Vi var på middag hos svigermor for litt tiden og da skulle hun på død og liv gi ungen karamellpuddig, men svoger'n min sa nei, hun skal ikke ha mer søtt, hun blir så uggen i magen av det...

Da svarte svigermor med en ordentlig spiss tone: Nå er hun hos bestemor og da skal jeg få lov å skjemme henne bort litt!!! Så løftet hun ungen opp og fortsatte foringa med karamellpudding...

HALLO??? greit at besteforeldre vil skjemme bort barnebarna, men det er ikke måten å gjøre det på!

Da hadde jeg tatt med ungen og gått.[:@][:'(]

Tror jeg bare hadde sitti å måpa litt før jeg hadde blirr rimelig pisst![:@]

Back
Topp