Jeg er forvirret. HJELP

Bkno4767582

Andre møte med forumet
Jeg tok en graviditest test 30 november, der fikk jeg utslag på testen der sto det 1-2. jeg ble veldig glad men samtidig ikke glad siden jeg har hatt spontan abort før. Jeg tok en ny test igjen med en gang jeg sto opp 1 desember og den viste at jeg var gravid. jeg startet og få brunt utflod 4 desember og starta og blø en del utover kvelden. blødde hele helgen. tok en ny test 7 desember da det sto igjen gravid 1-2. Reiste til legen 8 desember og tok noen tester. 9 desember tok jeg en ny test og da sto det: IKKE GRAVID. Fikk svar i dag på prøvene der det ikke var resultat etter noe av graviditet i kroppen min, legen mente jeg bare hadde forsinket mensen.
Jeg synes det høres veldig rart ut når jeg faktisk har tatt ca 6 tester og det viste det samme på alle testene også forteller legen min i dag at det ikke viste noe på prøvene at jeg hadde vert gravid. Jeg synes det høres veldig rart ut da jeg har hatt symptomer på graviditet og tatt så mange tester der det er utslag på at jeg var gravid.
Så jeg er egentlig bare veldig forvirret over dette så veit ikke helt om jeg skal tro at jeg har hatt en abort eller om kroppen min bare tuller med meg.
Noen som har vert borti noe lignende før?
 
Ikke opplevd det samme, men dersom du har hatt utslag på så mange tester er det nærliggende å tenke at du har hatt en kjemisk graviditet (altså en tidlig SA). Ville insistert på at legen tar det på alvor, siden du har opplevd SA før. Virker som flere har fått utredning for habituell abort hvor også kjemisk har telt med.
 
Ikke opplevd det samme, men dersom du har hatt utslag på så mange tester er det nærliggende å tenke at du har hatt en kjemisk graviditet (altså en tidlig SA). Ville insistert på at legen tar det på alvor, siden du har opplevd SA før. Virker som flere har fått utredning for habituell abort hvor også kjemisk har telt med.

Jeg tror selv at jeg har hatt en tidelig abort da jeg kunne føle at der var noe i kroppen min som ikke pleier og være der og etter og ha vert på toalettet en dag så følte jeg at det som ikke skulle være der var borte. Men etter den samtalen med legen i dag så følte jeg meg nesten gal som trodde at jeg hadde vert gravid siden det ikke ga ut noe utslag på prøver jeg tok hos legen. Men jeg tror selv at jeg hat hatt en abort da jeg selv kjenner kroppen min så godt og det viste resultatet på alle prøvene. jeg har også tatt bilde av alle prøvene som legen skal få se neste uke da jeg skal tilbake.
 
I mine ører og øyne er det helt klart at du har vært gravid, men mistet tidlig. En lege hadde jo heller ikke sagt annet dersom du hadde tatt test eller blodprøve på legekontoret i første uke av desember. Kan ikke skjønne at legen i fullt alvor mener det bare er mensen som er forsinket?! Ja, det ER vanlig å miste så tidlig at man knapt merker det med mindre man tester, men du har jo tross alt testet positivt i en hel uke. Når mensen er forsinket, så er det typisk fordi EL er forsinket. Men om man får tydelig positive graviditetstester så er man gravid. Får man blødning etter dette, er det svangerskap som er gått til grunne.

Når du allerede har mistet en gang tidligere, synes jeg det er synd at legen ikke vil telle med denne gangen. Det har jo faktisk noe å si mtp evt rett til senere utredning. For om du mister igjen (håper jo virkelig ikke det!), så ville du kvalifisert til videre utredning etter det. Dersom legen opprettholder sitt syn om at du ikkehar mista, så sitter du jo der med svarteper. Da må du i realiteten miste enda en fjerde gang før du har rett til utredning.

Jeg har selv møtt mye motgang og tull blant både fastleger og på sykehus ifb. mine MA/SA-er, og nå går jeg rett til legen ved positiv test, enten rett før IKM eller på dagen for IKM. Da er jeg sikret at jeg blir ansett gravid av legen før jeg eventuelt mister. Synd at det skal være slik, men.. Jeg pleier å miste i uke 6-7, så jeg rekker normalt å få det registert uansett, men da jeg mista sist mista jeg kun noen dager etter IKM. Dette var midt oppi pinsa, og jeg fikk ikke time før det var over. Legen ville ikke telle med denne gangen, selv om jeg hadde mistet 4 ganger tidligere. Jeg ble gravid PP-en etter, og er 29+1 i dag :Heartred I møte med helsepersonell sier jeg at jeg har mista 5 ganger, for det har jeg selv om den ene var tidlig. Nettopp når man mister mange ganger er det jo viktig å telle med alle gangene, fordi gjentatte MA/SA kan ha en felles underliggende årsak. Da blir det jo helt feil ikke å telle med de kjemiske/tidlig SA-ene. For min del har det vist seg at jeg har hjerteformet livmor, noe som gir økt risiko for å miste tidlig. dette ble først oppdaget etter fjerde MA (og et vellykket svangerskap innimellom).
 
Ja jeg synes det er litt kjedelig og ikke ta meg på alvor og bare si at jeg har fått forsinka mensen, som.jwg sa så synes jeg det er veldig rart når jeg har fått positiv svar på alle testene jeg har tatt hjemme. Når jeg skal til legen til neste uke så skal jeg snakke med han om dette er dårlig og ikke bli tatt på alvor på dette. Jeg tror selv at jeg har mista det veldig veldig tidelig, men han sa siden jeg ikke har hatt noe smerter så har det ikke vert noe der og at ikke blodprøvene viste noe eller pisse prøve viste noe. Så jeg vil nok ta et alvor ord med denne legen.
 
Ja jeg synes det er litt kjedelig og ikke ta meg på alvor og bare si at jeg har fått forsinka mensen, som.jwg sa så synes jeg det er veldig rart når jeg har fått positiv svar på alle testene jeg har tatt hjemme. Når jeg skal til legen til neste uke så skal jeg snakke med han om dette er dårlig og ikke bli tatt på alvor på dette. Jeg tror selv at jeg har mista det veldig veldig tidelig, men han sa siden jeg ikke har hatt noe smerter så har det ikke vert noe der og at ikke blodprøvene viste noe eller pisse prøve viste noe. Så jeg vil nok ta et alvor ord med denne legen.

Nei, nå må du gi deg?! Sa han det?! Jeg har mista 5 ganger! Kun smerter én gang! Jeg blir så forbanna og provosert! Spesielt over mannlige leger som skal fortelle oss hvordan det er å miste. Det er ikke en fasit, verken når det gjelder forløp eller hvordan det oppleves. :smiley-angry019 Altså, hadde du tatt blodprøver eller urinprøver tidligere, så ville du garantert hatt utslag. Grunnen til at du ikke fikk utslag var fordi SA-en var overstått da du tok prøvene. Hcg kan sitte i lenge, eller det kan gå ned til ikke-gravid-nivå megaraskt. Jeg har opplevd begge deler.

Jeg ville spurt han hvordan han mener at så mange tester kan slå ut positivt om man ikke er gravid. Veldig spent på svaret hans!

I tillegg ville jeg påpekt at det faktisk for mange kan være svært psykisk belastende å miste, spesielt når man er aktiv prøver. Når man faktisk får flere positive graviditetstester, så er man jo per definisjon gravid. Å miste 1-2 ganger kan være knallhardt, eller det kan gå greit. Det er jo veldig individuelt. Men å miste 3 ganger er rimelig tøft for de aller fleste. Nå er ikke du der helt enda, men når man ikke teller med en gang, betyr dette i praksis at legen aksepterer at du skal risikere at du må miste en gang mer enn "kravet" for utredning tilsier. At dine skuldre skal måtte bære to flere aborter før du når kravet, når du egentlig kun "mangler en gang". Nå er det jo de førreste som mister 3 ganger eller flere, men likevel. Jeg trodde aldri at jeg skulle bli en av de, men det ble jeg. Og når jeg da hadde mista for tredje gangen, var jeg ganske nedbrutt. Samtidig var jeg glad for at hjelpen skulle vre rundt neste sving. Likevel presterte legen å si at selv om vi hadde prøvd i 1,5 år og mista 3 ganger (alle var dokumentert hos lege med blodprøver), så mente han at jeg hvert fall burde prøve i et halvt år til eller miste en fjerde gang - fordi han mente at jeg var sterk nok til å tåle det!!! Jeg ble helt målløs, og klarte ikke anna enn å avslutte timen og sette meg til å gråte på do på legekontoret.:(
 
Jeg spørte legen hvordan det hadde seg til at alle testene jeg tok ga svare jeg ville ha, da sa han bare at det måtte vert noe feil med testene, da ble jeg forbanna og sa: Det går ikke ann at alle 6 testene tar feil.

Er bare så fryktelig kjedelig for første gang jeg hadde spontan abort så var jeg veldig langt på veg og jeg husker at jeg ble så deprimert, selv om jeg har mista veldig tidelig nå så blir jeg lei meg og deprimert fordi vi har prøvd såååååå lenge på dette nå og da blir jeg forbanna når jeg kjenner at legen heller hører på hva blodprøvene var en hva jeg sier. Men når jeg skal til han så skal jeg vise han bilde av alle testene mine og fortelle han hvordan dager jeg tok de.
Helga før jeg skulle til legen så kom det slim klumper og jeg kjente godt at det som var i magen min var borte vekk, så jeg vil si at jeg har mista det veldig veldig tidelig.
 
Jeg spørte legen hvordan det hadde seg til at alle testene jeg tok ga svare jeg ville ha, da sa han bare at det måtte vert noe feil med testene, da ble jeg forbanna og sa: Det går ikke ann at alle 6 testene tar feil.

Er bare så fryktelig kjedelig for første gang jeg hadde spontan abort så var jeg veldig langt på veg og jeg husker at jeg ble så deprimert, selv om jeg har mista veldig tidelig nå så blir jeg lei meg og deprimert fordi vi har prøvd såååååå lenge på dette nå og da blir jeg forbanna når jeg kjenner at legen heller hører på hva blodprøvene var en hva jeg sier. Men når jeg skal til han så skal jeg vise han bilde av alle testene mine og fortelle han hvordan dager jeg tok de.
Helga før jeg skulle til legen så kom det slim klumper og jeg kjente godt at det som var i magen min var borte vekk, så jeg vil si at jeg har mista det veldig veldig tidelig.
Han høres helt blåst ut. Jeg mangler ord kjenner jeg.
 
akkurat nå kjenner jeg at jeg egentlig er veldig forbanna på legen, men tyder jo på at han egentlig ikke kan noe særlig om graviditet og alt innen for det feltet.
 
Har du tenkt på å bytte lege?

Det å ikke føle seg hørt eller trodd på hos legen sin er kjempe trist og vanskelig. Man går jo dit for å få hjelp. Og i slike situasjoner er man som oftest ekstra sårbar og jeg er enig med flere her om at det er helt bak mål at legen snakker på en sånn måte til en pasient.

Nå finnes det veldig varierende kvalitet på fastlegene rundt om så noen er heldige og noen veldig uheldig.

Håper du får snakket han til fornuft når du har neste time. :love2
 
Her jeg bor er det veldig lang vente liste på de beste legene, jeg bor på en veldig liten plass så er et stykke og reise til andre leger.

Jeg veit bare at neste time så skal han nok få høre det fra meg kan man si.
 
Back
Topp