Jeg er far og bidrag

Bkno3438410

Første møte med forumet
Heisann. Har to døtre på 3 og 14 år. Hun på tre bor med meg. Hun på 14 med sin mor, dvs at åpenbart er det to mødre her.

Med hun på 14 ble det slutt med barnemoren da barnet var ca seks måneder. Har i disse årene etterpå hatt hun jevnlig, etter mor først nektet meg og vi måtte i rettssak. Hvor jeg vant vanlig samvær. Som har blitt utvidet etterhvert. Til annenhver uke onsdag til søndag. Som fungerte greit for alle.

Så kommer sakens kjerne, da jeg i mars 2019 ble plutselig syk over natten. Og ble sykemeldt. Sykdommen er av en karakter som gjør alt vanskelig. Inkl blant annet whipleash, svimmelhet daglig, store smerter i nakke, minst 4 prolapser i øvre del av rygg og en i nedre del. Påvist påbegynt polynevrologisk sykdom, ukjent hva det er. I denne perioden ble samværet naturlig nok redusert, men jeg frivillig doblet bidraget da vi hadde privat avtale.

Nå har jeg etterhvert kunne kjempe meg tilbake til en 50% stilling i min jobb. (Andre jobber er uaktuelt grunnet sykdom). Og har kontakt på 50% da jeg, arbeidsgiver og flere leger og spesialister sier dette er ett mirakel jeg kan jobbe så mye. Eneste problemet er Nav som mener jeg kan jobbe mer. Men det kan jeg virkelig ikke.

Nå krever mor enda mer i bidrag, men jeg har kun halve lønnen som jeg hadde. Hadde jeg kunnet jobbe 100 prosent er det Ingenting som ville gledet meg mer. Mor har sendt inn til NAV fordi hun vil ha mer, enda hun har ca 30.000 utbetalt i måneden, jeg har ca halvparten. Jeg mottar per dags dato ikke andre ytelser utover noen få tusen i bostøtte. Måtte ty til sosialen ett par ganger og må nok selge huset jeg bygget for for fem år siden. Nåværende samboer har EDS, en nevrologisk sykdom som gjør hun ikke kan jobbe. Selv om vi slår sammen begge inntekter har vi mindre enn barnemoren som også har ett barn med en annen og mottar bidrag derfra og.

Ved utregning ved hjelp av NAV sin kalkulator kommer bidraget i null kroner. Dog frykter jeg at de mener at jeg må jobbe 100 prosent, stikk i strid med alle eksperter. Kan NAV virkelig gjøre det? Enda det finnes klare helsemessige årsaker til mine ting? Jeg frykter det verste. Og har alltid betalt det jeg skal og hatt det samværet og mer til enn avtalen tilsier. Så er ikke en unnasluntrer om noen skulle få det inntrykket.

Noen som har vært borti det samme? ( Og barnet skal selvsagt få penger inn hver måned til sin konto, selv om bidraget settes til null).

Hilsen fortvilet far.
 
Nei, din lege har siste ord på om du skal være sykemeldt eller ikke. Om nav krever mer jobb, så får du legen din med på klage med grundig beskrivelse på hvorfor du ikke kan jobbe mer. Med barnebidrag et så er det barnempr som kommer til å tape i denne situasjonen, så du skal bare la henne få nav til å rekne ut. Du har et yngre barn som blir prioritert når det kommer til økonomisk evne, å din ex kan ende opp med å kun få noen slanter fra nav siden du ikke er bidragsdyktig. Hennes tap og dummskap
 
La nav få regne ut, attest fra lege på hvor mye du kan jobbe og time hos familievernkontoret med mor om dere ikke finner ut av ting :)
 
Har du ufør i de siste 50%? Det kan være det som må til.
 
Back
Topp