Jeg bor to steder

Kathrine1.gangsgravid

Første møte med forumet
Hei,

Jeg er førstegangsgravid i uke 7 og har noen spørsmål mtp fastlege og helsesentertilknytning. (Er ny inne på forumet og vet ikke helt om det er riktig å starte ny tråd her, men håper noen kan hjelpe meg).

Jeg studerer i Bergen og er der i ukedagene, men pendler til Oslo siden min mann jobber og bor her. Jeg har fastlegen min i Bergen, men ønsker å ha ultralyd og legetimer, samt å føde barnet i Oslo ettersom pappaen vil være med på alt som har med barnet vårt å gjøre (pluss at jeg kommer til å ha mammaperm fra studiene i Oslo). Men nå lurer jeg på om jeg skal bytte fastlege til en i Oslo, eller om det er nok å ha tilknytning til helsestasjon/jordmor i Oslo? Jeg vet liksom ikke hvor mye man er i kontakt med lege/jordmor i løpet av et svangerskap? Det er jo sikkert lurt å kunne gå til lege i Bergen også ettersom jeg er der en del?
Og hvis jeg skal bytte fastlege, er det samme hvilken? Tilbyr alle fastleger ultralyd, og lignende, når den tid kommer?
 
Det er ikke vanlig å ta ultralyd hos fastlege, men noen fastleger har ultralydapparat. Så hvis du velger å bytte fastlege, spiller det i utgangspunktet ingen rolle hvem du bytter til. [emoji4] Jeg vet ikke hvor ofte du er i Bergen, men tenker at det er greiest å ha fastlege i den byen man er mest. Du kan fint gå bare til jordmor i svangerskapet, men jordmor kan vel ikke sykemelde, blant annet, så om noe skjer trenger du kanskje lege "i tillegg".
 
Ser nå at du bor i Oslo, jeg misforsto det først. Da er det gjerne greit å ha den fastlegen du har nå, og så gå til jordmor i Oslo. Det er ikke noe problem å få henvisning til ultralyd og fødeplass i Oslo.
 
Det er fritt sykehusvalg så du kan søke fødeplass hvor som helst uavhengig av bosted. I forhold til jordmor/helsestasjon er det kommunale tjenester og da følger det nok i utgangspunktet registrert bosted, men regner med det er i Oslo du er folkeregistrert utfra det du skriver, i så fall fungerer det fint. Lege kan du jo også ha hvor du vil, så da må du se hva som er mest praktisk for deg. Du velger selv om du vil ha svangerskapskontrollene dine hos fastlege eller jordmor, eller en kombinasjon, altså noen hos den ene og noen hos den andre. Ganske fleksible greier ;)
 
Back
Topp