Jeg blir så innmari redd...*lang*

Ceropegia

Glad i forumet
Var hos legen til svangerskapskontroll igår og nevnte en liten kul jeg har bakpå skulderen. Den har vært der i sikkert 3-4 år og ikke blitt noe større. Jeg har trodd at det bare var et arr eller en fettkul eller noe, men for en stund siden spurte jeg samboeren min om han kunne se, og han sa at det var en føflekk der.
Så etter å ha vært litt bekymret av og på for dette så spurte jeg legen igår og hun ga meg en henvisning til å få den skjært bort. Jeg sa at jeg var veldig redd for at det kunne være noe farlig, men da sa hun bare at det måtte jeg ikke være.

Problemet er at jeg ikke roer meg med slike svar. Da begynner jeg å google og grave rundt på nettet og finner selvfølgelig tegn på at dette kan være forferdelig farlig.
Har en historie med krisemaksimering av symptomer fra tidligere som var årsaken til at jeg måtte begynne på antidepressiva. Det var helt fantastisk å plutselig ikke være livredd lenger. Men da jeg ble gravid sluttet jeg på medisinene og nå merker jeg at forsvaret mitt er helt nede.

Igår gikk jeg rundt helt hysterisk og var sikker på at jeg kom til å dø fra den fantastiske kjæresten min (som jeg brukte 3 år på å få til å innse at jeg var kvinnen i hans liv). Tenkte også at det helt sikkert er kreft jeg har fått, og da også sikkert med spredning, slik at de for å behandle meg, må ta bort babyen min. Det er helt forferdelig med disse tankene, og igår kveld gråt jeg så mye at jeg nesten ikke klarte å puste.

Idag har jeg vært på Volvat (jeg klarte ikke å vente til etter påske som var ventetiden hos lege med driftstilskudd), og en veldig søt hudlege fjernet kulen. Hun sa at hun ikke syntes det så ut som føflekk kreft, men at hun ville ta den bort og sende den inn, for hun ville ikke si helt sikkert uten å sjekke ordentlig. Hun sa også at hun ville bli svært overrasket dersom det skulle vise seg å være noe i den. Dette gjorde meg litt roligere, men det varer dessverre ikke lenge..Hvis det mot all formodning skulle vise seg å være noe i denne kulen/flekken, så ville jeg høre fra henne innen fredag. Så nå må jeg bare vente. Og det synes jeg er helt forferdelig.

For jeg klarer selvfølgelig ikke å slå meg til ro med dette heller...Jeg tenker bare at det jo fremdeles er en sjanse for at dette er noe farlig, og har begynt å forestille meg hvordan det vil være når hun ringer og forteller at de har funnet noe.

Dette ble veldig langt, beklager det [:)] Jeg vil jo bare glede meg over babyen i magen min og at magen endelig har begynt å vokse, men nå klarer jeg ikke det i det hele tatt..

Uff.. stakkar deg.. Kan ikke være fint å gå rundt me sånne tanker nei..
Jeg krysser fingrene for at alt er bra me deg, å at det ikke var noe farlig i den kulen..

Å håper du får fine dager, å klare å tenke på babyen i stedet.. Gå på en butikk å kjøp noe fint til babyen[:D]

Sender deg varme klemmer

Huff så tungt det må være å føle det slikt[&o]  Vet ikke helt hva jeg kan si, annet enn at det GÅR HELT SIKKERT kjempe bra, og det er "bare" 2 dager igjen til fredag. Prøv å holde deg opptatt, og ha masse morsomt å drive med så går tiden sikkert kjempe fort.

Sender deg en klem

uff, ikke noe greit å ha det sånn, men jeg er helt sikker på at det ikke er noe farlig! Alle føflekker blir sendt inn til sjekk, uansett. Så jeg håper du kan glede deg over det lille vidunderet ditt i magen, så er jeg helt sikker på du får nok en gla-nyhet på fredag:)

Klem

Hudleger ser slike ting hver dag. Og de har godt trente øyer på hva som ser farlig og ikke farlig ut. Og det eneste jeg kan forsikre deg om er at den legen hadde ikke kommet med de uttalelsene dersom hun mistenkte at det kunne være noe som helst i den føflekken. Hadde hun selv vært det minste i tvil hadde hun forberedt deg på at det kunne være noe. Legene har ikke lov å si me sikkerhet at alt er fint før det er ordentlig undersøkt, da kan du gå til sak mot de etterpå. Derfor den lille mangelen på at du fikk til svar at alt var helt fint.
Grunnen til at hun sender det inn er at alle føflekker eller andre flekker skal undersøkes, så alle sånne blir sendt inn.

Forstår at det er skremmende! Når tankene først begynner å kverne og følelsen setter seg i magen kan all verdens fornuft springe og gjemme seg langt, langt, langt bort... Det nytter liksom ikke.
Håper du klarer å slappe best mulig av og at dagene frem til fredag går fort!

Klem

uff, skjønner litt hvordan du har det..
for 4 år siden ca tvang bestevenninna mi meg til å gå til legen, fordi jeg hadde oppdaga en kul i brystet og jeg var livredd for at det skulle være noe farlig. men jeg turte aldri dra til legen, fordi jeg var så redd for svaret.. så gikk med det i over 1 år, før hun endelig fikk meg til å dra. og det var HELT ufarlig, jeg gråt og var kjempe redd. men grunnen til at jeg hadde fått kulen, og de andre kulene for det viste seg å være flere små, var rett og slett pga p-pillen. så alt jeg trengte gjøre var å skifte p-pille merke til en som inneholdt mindre østrogen(?), og vips ordna alt seg.

så selv om man er kjempe, kjempe redd der og da. trenger det ikke være noe skummelt[:)] jeg er sikker på at om du får en tlf på fredag, er det bare for å berolige deg om at alt så bra at og du kan senke skuldrene og nyte babyen istede for å bekymre deg om sånne ting. godklem[:)]

heihei.

jeg tror du kan roe helt ned.
de sier at dersom føflekken forandrer farge (blir mer rosa eller rød), blir større, eller klør så bør de sjekkes opp.

men en føflekk kan også være veldig irriterende og klø fordi bh stroppen kan ligge å tirre på den.

og igjen, er det kreft, så fjerner de ikke ungen din. den blir upåvirket av det. ( vel den blir påvirket av en hysterisk mor med høy hjertefrekvens og puls. som igjen gjør barnet urolig)

og de begynner da med eventuell behandling etter at babyen er født.
men om du har føflekk kreft så er ikke det værste man kan få... fordi det er et så lite område som kan fjernes.
jeg kjenner to som har har hatt det for (den ene 6 år siden, den andre 8), og de er friske og helt fine per dags dato.
og det var ikke noe stress. den ene var godarta og den andre ondarta.

kjære deg, jeg tror jeg du bruker opp unødige krefter og dårlig energi på dette her. når du heller kan løfte deg opp med alt possitivt du har i vente.

Stakkars deg. Er veldig tungt å gå med slike bekymringer og tanker. Jeg er litt lik deg der. Har også en tendens til å krisemaksimere det meste, men det går jo som regel bra [;)]Jeg sender deg mange mange gode tanker. Er helt sikker på at alt er bra med deg. Bruk heller tankene dine på den lille i magen.

ORIGINAL: Gussi

Hudleger ser slike ting hver dag. Og de har godt trente øyer på hva som ser farlig og ikke farlig ut. Og det eneste jeg kan forsikre deg om er at den legen hadde ikke kommet med de uttalelsene dersom hun mistenkte at det kunne være noe som helst i den føflekken. Hadde hun selv vært det minste i tvil hadde hun forberedt deg på at det kunne være noe.

Gjør leger virkelig det? Forbereder en på at det kan være noe dersom det er mulighet for det? Jeg er blitt så vant til en fastlege som bare sier at jeg ikke skal bekymre meg, uansett hva jeg skal sjekkes for...

Uff, det skal ikke være så greit dette her. Setter veldig stor pris på alle de fine svarene fra dere [:)]

Jeg tror at OM det er kreft så ville du ha merket det for lenge siden, man går ikke med hud/føflekk kreft i flere år uten å merke noe [;)]

Men ja jeg skjønner du blir bekymret, er ikke noe gøy å være redd for sånt.. Men jeg er sikker på at det ikke er noe så prøv å slappe av du[:)] Typen din blir ikke kvitt deg så lett[:D]

Masse klemmer til deg[:)]

Det er uansett bra du fikk det sjekket.
Jeg har ei veninne som er veldig flink til å krisemaksimere så jeg vet av erfaring at det nytter ikke å bare si slapp av.  Men jeg sier det alikevel, slapp av  [:)]
Ta ikke alle sorgene på forhånd. Alt er bra inntil det motsatte er bevist. Og sannsynligheten for at det skal være noe skummelt er veldig liten. Det sendes inn kilovis med føflekker til testing, og bare et fåtall er det noe skummelt med. Men en må jo sjekke alle en kan ha den minste mistanke med, siden det er så lett å kurere om en tar det tidlig.

Lykke til med prøvesvarene på fredag!

Back
Topp