Jeg blir mamma i september istedenfor oktober..

Grykkan

Blir kjent med forumet
Hei,

Jeg er egentlig i oktobergruppen, da termin er 6. oktober, men fått vite nå at gutten der inne nok skal ut endel før tiden, kanskje rundt uke 36. Det er i starten av september. Grunnen til dette er at morkaken ikke fungerer optimalt og han vokser ikke så mye som han burde. Han blir nøye overvåket og de sjekker blodstrømming i navlestrengen, hjerte og hjernen. En dag har han det bedre utenfor en inni. Men enn så lenge skal jeg nyte å gå gravid og prøve å forberede meg mentalt på at jeg blir mamma litt før. Har fått 100 % sykemelding, så skal prøve å slappe av mest mulig og ikke stresse.

Har noen erfaringer med babyer født i uke 35/36? Hvordan er tiden på sykehus? Andre som har hatt babyer som ikke vokser som de skal i magen?

Ullevål er veldig flinke. Har to stk som følger opp, en spesialist fra fostermedisin og en overlege. Føler meg trygg på at de vet hva som er best. Men veldig spennende og nervepirrende alikevel. Blir tette kontroller fremover.
 
Hei, og velkommen :)

Så godt at de følger ekstra med og ikke minst fant ut at det var noe "galt" så de har muligheten til å overvåke dere nøyere utover de neste ukene.

Hva var det som gjorde at de fant ut av dette? Er det pga sf-målene eller har dere hatt vekstkontroller fra før av noen grunn?

Har ikke erfaring med premature barn, men ønsker dere masse lykke til ❤
 
Hei, og velkommen :)

Så godt at de følger ekstra med og ikke minst fant ut at det var noe "galt" så de har muligheten til å overvåke dere nøyere utover de neste ukene.

Hva var det som gjorde at de fant ut av dette? Er det pga sf-målene eller har dere hatt vekstkontroller fra før av noen grunn?

Har ikke erfaring med premature barn, men ønsker dere masse lykke til ❤
Jeg har fått tett oppfølging pga tendens til høyt blodtrykk. Så viser det seg at blodtrykket er under kontroll og ikke tegn til svangerskapsforgiftning, men at morkaka ikke er helt på topp. Veldig glad for at dette kom opp på radaren..
 
Jeg har fått tett oppfølging pga tendens til høyt blodtrykk. Så viser det seg at blodtrykket er under kontroll og ikke tegn til svangerskapsforgiftning, men at morkaka ikke er helt på topp. Veldig glad for at dette kom opp på radaren..
Ja, det er jo kjempebra at det blir fanget opp! Og godt at du ikke har gått lenge uten å vite at det var noe som ikke stemte helt.
 
Hei,

Jeg er egentlig i oktobergruppen, da termin er 6. oktober, men fått vite nå at gutten der inne nok skal ut endel før tiden, kanskje rundt uke 36. Det er i starten av september. Grunnen til dette er at morkaken ikke fungerer optimalt og han vokser ikke så mye som han burde. Han blir nøye overvåket og de sjekker blodstrømming i navlestrengen, hjerte og hjernen. En dag har han det bedre utenfor en inni. Men enn så lenge skal jeg nyte å gå gravid og prøve å forberede meg mentalt på at jeg blir mamma litt før. Har fått 100 % sykemelding, så skal prøve å slappe av mest mulig og ikke stresse.

Har noen erfaringer med babyer født i uke 35/36? Hvordan er tiden på sykehus? Andre som har hatt babyer som ikke vokser som de skal i magen?

Ullevål er veldig flinke. Har to stk som følger opp, en spesialist fra fostermedisin og en overlege. Føler meg trygg på at de vet hva som er best. Men veldig spennende og nervepirrende alikevel. Blir tette kontroller fremover.

Jeg har født 2 barn i uke 36. Storebror i 36+4 og lillesøster i 36+0. De var små hhv 2100 og 2025 og vokste ikke helt som de skulle. Ingen vet hvorfor. De ble innlagt på nyfødt intensiv. Begge var sugesvake, kunne ikke amme og måtte pumpe. De måtte vekkes for mat i starten og det var vanskelig å få i de mat fordi de sovnet igjen med en gang. Temperatur regulering var også er stort problem. Lå i varme seng på sykehuset. Når vi kom hjem brukte vi varme risposer i vogga og måtte sjekke temperaturen gjevnlig selv om det var varmt både ute og inne. Var på sykehuset i ca 1 uke og poliklinisk oppfølging hver dag i en uke deretter 2 ganger per uke i 2 uker. Ble reinnlagt med lillesøster etter bare noen dager hjemme, hun ville ikke spise. Vi bodde rett ved sykehuset. Derfor fikk vi dra hjem etter 1 uke.
 
Velkommen til oss! Fint å høre at du og lille blir godt ivaretatt på Ullevål. Det er jo det sykehuset som tar imot flest babyer i året her i landet og har derfor mye erfaring og ekspertise. Jeg ønsker dere lykke til! :)
 
Velkommen :) mange flotte damer her inne, hører vell egentlig til i oktober (1) jeg også, men siden første termin ble satt til september ønsket jeg å bli værende her :)
 
Hei! Velkommen :) Så bra at du får god oppfølging! Jeg har ei datter som (akkurat) ikke var prematur, født i uke 37+1, men som ikke hadde vokst som hun skulle, så hun var dysmatur, akkurat under 2 kg. Vi visste ikke at hun var så lita, jordmor oppdagen lavt sf-mål men rakk ikke vekstkontroll med ultralyd før kroppen ordnet opp og fødselen startet selv. Jenta var slapp og måtte ha sondeernæring i 2 uker, og hjelp til å holde varmen. Fikk dra hjem fra nyfødtintensiven etter 3 uker. Var helt uforberedt på å måtte være "så lenge", 3 uker føltes som en evighet når ingen kunne forutsi når vi kunne dra hjem!
 
Hei! Velkommen :) Så bra at du får god oppfølging! Jeg har ei datter som (akkurat) ikke var prematur, født i uke 37+1, men som ikke hadde vokst som hun skulle, så hun var dysmatur, akkurat under 2 kg. Vi visste ikke at hun var så lita, jordmor oppdagen lavt sf-mål men rakk ikke vekstkontroll med ultralyd før kroppen ordnet opp og fødselen startet selv. Jenta var slapp og måtte ha sondeernæring i 2 uker, og hjelp til å holde varmen. Fikk dra hjem fra nyfødtintensiven etter 3 uker. Var helt uforberedt på å måtte være "så lenge", 3 uker føltes som en evighet når ingen kunne forutsi når vi kunne dra hjem!
Fikk du til amming?
 
Fikk du til amming?

Ja, men var en del jobb! Pumpet meg i tillegg til amming en god stund. Og når vesla skulle ha mat hver 3. time døgnet rundt gikk det med mye tid og energi til mating den første tiden! Særlig når det tok så mye tid på natten. Men hadde god ammeerfaring med storesøsknene, så er veldig glad for at jeg visste fra før hvor kjekt det er når amming fungerer! Var utrolig deilig når hun til slutt ikke trengte å vekkes på natten, og fikk styre måltidene selv! Ble mye mindre stress :) Har du barn fra før eller er det din første?
 
Ja, men var en del jobb! Pumpet meg i tillegg til amming en god stund. Og når vesla skulle ha mat hver 3. time døgnet rundt gikk det med mye tid og energi til mating den første tiden! Særlig når det tok så mye tid på natten. Men hadde god ammeerfaring med storesøsknene, så er veldig glad for at jeg visste fra før hvor kjekt det er når amming fungerer! Var utrolig deilig når hun til slutt ikke trengte å vekkes på natten, og fikk styre måltidene selv! Ble mye mindre stress :) Har du barn fra før eller er det din første?
Første barn. Veldig lyst til å få til amming.. Men skjønner at det kan bli ekstra vanskelig..
 
Velkommen inn hit til oss.
Leit å høre at morkaken ikke fungerer optimalt, men så flott du blir fulgt godt opp. De aller fleste babyer klarer seg jo helt fint med å bli født litt før også. Lykke til ❤️
 
Hei, jeg sniker litt fra oktobergruppa fordi jeg har født to barn i uke 36 før. Førstemann kom 36+1 og lillesøster 36+5. De var hhv 2,6 og 2,9 kg. Første lå på varmemadrass i et halvt døgn, men viste seg å likevel holde godt på tempen selv. Begge var noe slappe/trøtte i forhold til et barn til termin, men dette gikk over i løpet av få uker med første, og få dager med andre. Fikk til amming fint med begge, ammet i ca et år med begge. De fikk litt melk fra kopp de aller første dagene for å sikre at de ikke mistet for mye vekt. Fordi mine har vært over 2,5 kg så har vi også sluppet unna ekstra vitaminregime, som man blir satt på ved lavere vekt slik jeg har forstått det. Min yngste hadde høye bilirubinverdier, men holdt seg aaaaakkurat under nivået for lysbehandling for gulsot. Måtte til og fra sykehuset for daglig måling av bilirubin i 3-4 dager etter vi dro hjem. Ellers har vi bare trengt 1 døgn ekstra på barsel, reist hjem etter tre døgn. Begge er helt tipp topp i utvikling nå, og ble det etter få uker som de kanskje hang littegrann bak motorisk. Har selv blitt forespeilet at det mye sannsynlig blir september på meg også pga disse to tjuvstarterne jeg har fra før, så er spent på det.

Lykke til :)
 
Back
Topp