Jeg blir gal!!!

Vilde2010

Andre møte med forumet
Min lille prinsesse er 4 uker og sliter meg helt ut. Jeg er alene så får ingen avlastning om natten. For hun vil ha pupp hver time!!! Og ja, jeg har tatt tiden. Det er ikke bare om natten, men dagen også. Sover en time og maser så om mat. Hun nisutter i ca 5 min og er da ganske full. Jeg har forsøkt å styre det litt til å gjelde hver 2. time, men ble helt knekt med så mye skriking.

Hva gjør jeg? Dette er uholdbart, rekker ikke å sovne mellom "slagene" engang. Får ca 3-4 timers søvn i døgnet og er helt nede nå.......
 
Har du nok melk? Eller kanskje melken din er næringsfattig?
 
Jeg vet ikke jeg altså, men råder dej i å ta komtakt med helsestasjonen din[:)]
 
Prøv å gi henne litt MME før hun legger seg, de sover nemelig bedre på det.. kanskje det hjelper. Hun sover kanskje litt ekstra da [:)]
 
ORIGINAL: Vilde2010

Min lille prinsesse er 4 uker og sliter meg helt ut. Jeg er alene så får ingen avlastning om natten. For hun vil ha pupp hver time!!! Og ja, jeg har tatt tiden. Det er ikke bare om natten, men dagen også. Sover en time og maser så om mat. Hun nisutter i ca 5 min og er da ganske full. Jeg har forsøkt å styre det litt til å gjelde hver 2. time, men ble helt knekt med så mye skriking.

Hva gjør jeg? Dette er uholdbart, rekker ikke å sovne mellom "slagene" engang. Får ca 3-4 timers søvn i døgnet og er helt nede nå.......


Håper ting har blitt bedre på de siste to ukene [:)]
Husk at spebarn har økedøgn, det KAN være det - men det skal visst ikke vare mer enn 1-2 døgn. Da er det dessverre bare å gi så mye hun vil ha, for det er sånn hun regulerer melkeproduksjonen. Ha masse vann, juice og knekkebrød med smøreost på nattbordet og tilbring dagene i senga...

En annen ide er at du kan ha veldig høy melkeproduksjon. I starten av amminga kommer det formelk, som er tynn og søt - slukker tørsten og gir hurtig blodsukkerøkning (som når du spiser en banan når du er skubbsulten). Så blir det større og større andel fett i melka etterhvert som brystet tømmes (fettet sitter på veggene i melkekjertlene, og presses ut når de blir tommere), da gir den en tyngre metthetsfølelse og energi som varer (som å spise en engelsk frokost med egg og bacon). Når du spiser en banan, er du sulten igjen kort tid etterpå - den engelske frokosten sitter i til middag.

Ungen din har liten mage. Dersom den fylles med formelk, vil hun bli fort sulten igjen fordi denne melka er så lett å fordøye. Hun kan også gå lite opp i vekt og ha grønn bæsj, men dette varierer veldig.

Du kan prøve å melke ut litt melk enten med pumpe eller håndmelking før du gir henne brystet. Da vil hun få feitere melk, og du finner fort ut om hun holder seg mett lengre. Fortsett med det noen dager dersom det hjelper - da vil melkeproduksjonen reguleres ned slik at hun selv klarer få ettermelka når hun dier uten at du har melket ut formelka. ("Litt" melk er vanskelig å definere, men jeg ville prøvd med 10 ml fra hvert bryst først.)

La henne suge ett bryst "helt tomt" før du tilbyr det andre, legg henne gjerne til #1 igjen etter en liten rape&smile-pause, og/eller etter #2. Bytt rekkefølge ved neste måltid.

Hvis du pumper ut melk så kan du fryse ned denne og bruke til å blande i grøt senere. Den holder seg 6 mnd i dypfryser, og i grøt er det ikke så farlig om det er formelk i stedet for ettermelk, siden du kommer til å gi melk ved siden av likevel. (Du kan selvsagt også gi melka på flaske, men da vil du jo få samme problem med at hun får formelk og ikke blir mett så lenge.)
 
Bruker hun smokk? Hvis ikke kan du prøve det. Kan være sugebehov like mye som sult. Du kan jo kontrollveie henne på helsestasjonen foer å forsikre deg om at hun får nok mat. Ville prvd dette og ventet med å gi tillegg.
 
Back
Topp