Jeg blir gal snart!

*LykkeligMamma*

Forumet er livet
Har urolige føtter så det holder......[:-] Sitter hær og tvinner føttene mens jeg skriver, er helt sjukt.
Har hatt det en god stund nå, jeg gleder meg sånn til det er færdig.
Får virkelig ikke til og sitte med føttene i ro. Plagsomt for både meg og sambo.[8D]

Noe som funker mot dette eller?

har hørt at man kan knytte en rød ulltråd rundt anklene - gammelt kjerringråd.
Ellers så pleide mormoren min å sove med en kniv under madrassen mot urolige bein -
kan ikke si at jeg har prøvd noen av delene selv[;)]

er det ikke magnesium man kan ta mot det?? det er visst ikke farlig for babyen...kan google og se om jeg finner en link[:)]

Behandling av disse forstyrrelsene (både urolige bein og muskelsammentrekninger sammenfaller mht behandling) er følgende:
1) I lette tilfelle kan god søvnhygiene hjelpe. Pasientene bør kutte ut kaffe i god tid før de går til seng (kl 12 om formiddagen), ikke drikke alkohol om kvelden. Man bør etterstrebe å ha et fast leggetidspunkt og stå opp til et fast tidspunkt hver dag.
2) Jernmangel kan forårsake urolige ben. Dette bør en sjekke ut – jerntilskudd kan i slike tilfeller bedre symptomene
3) Pasienter kan dra nytte av magnesiumtilskudd (12,4 mmol om kvelden). Magnesiummangel har også vært antatt å være årsak.
4) Dersom en trenger medikamentell behandling anbefales levadopa/dopadekarboksylasehemmer (dette er stoffer som øker tilgjengeligheten av signalstoffet dopamin). Madopar og Sinemet kan brukes. Vanligvis brukes doser mellom 100/25 mg til 400/100mg. Tablettene tas gjerne like før man går til sengs, evt en liten dose tidligere på kvelden for å stoppe symptomer på kveldstid.
5) I mer alvorlige tilfeller brukes gjerne bromokriptin (Parlodel) 7.5 mg, kabergolin (Cabaser) 0.5 mg (i starten, kan økes med 0.5 mg pr uke om nødvendig), pramipexol (Sifrol) 0.125-1.5 mg.
6) I de meget sjeldne tilfeller hvor pasienter ikke responderer på ovenstående kan opioider benyttes. Vanlig å bruke er oksykodon (OxyContin) 5 mg 2-3 ganger om natten, tramadol (Tramadol) 50-150 mg.

"Gravide har et økt behov for magnesium. Spesielt hvis du samtidig har [link=http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/diabetes.php]diabetes[/link], er det viktig at fosteret får nok magnesium." stod det om magnesium så det kan man trygt ta. en jordmor anbefalte det og mot plagsomme kynnere[:)]

sex :P

Back
Topp