Jr. ville også ha meg som smokk, selv om det gikk nesten like bra med en lillefinger så orket jeg jo ikke å ligge der med lillefingeren i kjeften på ham 3 timer i strekk heller.
Jeg trente ham opp til å ta smokk, med mye tålmodighet. Dette var også fordi han fikk kolikk, og jeg leste at smokkesuging kunne virke smertelindrende på de minste.
Det ble to fluer i en smekk - jeg brukte smokk til å gi ham sukkervann; blandet sukkervann, dyppet smokken i det, han suttet på den til det var borte og spyttet den ut.
Gjenta i det uendelige.
Dyppet den også i morsmelk.
Holdt den inne med en finger på smokken (ikke hardt, bare sånn at den ikke fløy ut hver gang han dyttet litt på den med tungen).
Det tok noen uker, men etter det nøyde han seg glatt med smokken.
Når det gjelder å sovne uten smokk i starten er det muligens byssing, byssing og byssing, legging av pappan som ikke lukter melk, samsoving hvor du ligger med ham ved siden til han sovner (les en bok eller noe slik at du ikke stresser og blir sur) i starten til han lærer hvordan det fungerer - bare finn en rutine som passer dere og prøv å holde dere til den.
Så lenge du setter av tid (mentalt) til langdryg legging så går det mye lettere - om du blir frustrert føles det alltid som om det tar FOREVER og alt blir slitsomt.
Tenk at det snart går over!