Jeg anbefaler en by!

¤Woolfmother¤

Forumet er livet
KRAKOW er bare helt fantastisk!!!

Så må jeg bare si at jeg har hatt den beste uken på evigheter. Berlin var også helt herlig!

Jeg har vært i begge de byene og er hjelt enig med deg! Det er en helt spesiell stemning å gå rundt i Krakow. Gammel by med mye historie og ikke minst sjarm.
Håper inderlig at jeg får dra dit igjen snart :D

Akkurat vært der selv, med jobben, og syntes byen var flott jeg også.
Ble ALT for tett program, så har veldig lyst til å dra tilbake dit alene, med tom timeplan, slik at jeg kan utforske og shoppe litt på egenhånd. :)

Skal tilbake på egenhånd jeg også. Vi hadde veldig tett program vi òg nemlig. Vil se mer av byen!! Det var bare helt fantastisk flott der. :)

Minerva skrev:
Akkurat vært der selv, med jobben, og syntes byen var flott jeg også.
Ble ALT for tett program, så har veldig lyst til å dra tilbake dit alene, med tom timeplan, slik at jeg kan utforske og shoppe litt på egenhånd. :)

For det må jeg også si, det var latterlig billig der!
Kjøpte to kjoler og to topper for 250 kroner! Kjøpte en håndlaget skinnveske i skikkelig godt lær til under 400 og de kuleste pumpsa ever for 450 kr. Tipper veska hadde ligget på 1500/2000 kr her i Norge og skoene ville kosta minst 1000 kr.
Kjøpte en jakke i imitert skinn også til 200 kr. BILLIG!
Maten var billig og god også. Vinen var dyr, men øl og sprit kosta jo en slikk og ingenting.
JA TIL KRAKOW!!! :P KOmmer til å dra tilbake flere ganger ;)

Jeg syns også Krakow er utrolig flott by :-)
Men da må man være i gamlebyen. Ene gangen bodde jeg 100 meter unna Mariakirken. Fantastisk!

(Berlin var jeg ikke noe begeistret for derimot...)

Var du i Auschwitz og? Dit har jeg hatt lyst til å dra siden ungdomsskolen, men aldri blitt noe av. Var veldig opptatt av jødeutryddelsen, og leste alt jeg kom over av bøker.

Begynte å tenke på dette nå, så sykt det var at de faktisk prøvde å utrydde et helt folkeslag... gasset i hjel jøder. Det er jo helt absurd.

Helt enig!!!
Jeg var der på jentetur for 2 år siden, lengter tilbake!

Dani California skrev:
Var du i Auschwitz og? Dit har jeg hatt lyst til å dra siden ungdomsskolen, men aldri blitt noe av. Var veldig opptatt av jødeutryddelsen, og leste alt jeg kom over av bøker.

Begynte å tenke på dette nå, så sykt det var at de faktisk prøvde å utrydde et helt folkeslag... gasset i hjel jøder. Det er jo helt absurd.

Ja det var vi. Temaet for turen var folkemord og den kalde krigen. Det var en sterk og rar opplevelse.
Jeg kommer til å dra tilbake med en venninne av meg, og vi skal dit.
Når jeg begynner å jobbe som lærer vil jeg forsøke å ta med avgangsklassen på tur dit hver vår. Viktig å ha vært der syns jeg!!

Vi var der også nå nylig, og bodde utrolig sentralt. Flott by, mye fine bygninger og masse historie. Vi angra på at vi ikke tok en tur i saltgruvene som visstnok skulle være helt fantastisk. Ellers spiste vi i to utrolig flotte restauranter, dene ene i en gammel vinkjeller og den andre var krakows fineste restaurant som "alle" kjendisene besøker. Jøye meg, jeg har aldri vært på en SÅ fin restaurant og blitt oppvartet sånn som vi ble. Og prisen på en tre-retters med 3 ulike viner til maten,vann og champagne til velkomst kom på det samme som om vi skulle spist en biff her hjemme på big horn!

permanenta skrev:
Vi var der også nå nylig, og bodde utrolig sentralt. Flott by, mye fine bygninger og masse historie. Vi angra på at vi ikke tok en tur i saltgruvene som visstnok skulle være helt fantastisk. Ellers spiste vi i to utrolig flotte restauranter, dene ene i en gammel vinkjeller og den andre var krakows fineste restaurant som "alle" kjendisene besøker. Jøye meg, jeg har aldri vært på en SÅ fin restaurant og blitt oppvartet sånn som vi ble. Og prisen på en tre-retters med 3 ulike viner til maten,vann og champagne til velkomst kom på det samme som om vi skulle spist en biff her hjemme på big horn!

Det er det som er så latterlig! Vi spiste også på flotte restauranter, vi var 21 stk den ene dagen og 17 den andre. Den andre dagen betalte vi tilsammen, men forrett, hovedrett, dessert, øl og vin, litt over 300 kr. TILSAMMEN!?!?!!! Helt latterlig.

Dani California skrev:

Nei, men litt over halve gruppen valgte å dra på Oscar Schindler-museet i stedet for samtidsmuseet vegg i vegg, og det var en interessant opplevelse. Det ligger i den gamle kontor-/fabrikkbygningen hans, og er museum for Krakow under krigen - hvordan den så ut på forhånd, hva som skjedde underveis osv.
En del sterke øyevitneskildringer, men ellers var det de store mengdene bevarte bilder og filmsnutter som var det mest interessante.
Var en hel haug israelske soldater og sivile som sto og ventet på omvisning når vi kom ut, litt spesiell opplevelse.

Krakow er helt fantastisk, ja!
Har vært der to ganger selv, først på reise med de Hvite busser i 10. klasse, senere på jentetur sammen med to venninner.
Vil absolutt tilbake! Gamlebyen er fantastisk.

Og du som nevnte Saltgruvene - ja, de er verdt å få med seg! :)

Jaaa vil reise der,ògså....

Back
Topp