jeg ønsker...

SF100808

Glad i forumet
Aprillykke 2016
Hei alle dere som har barn ra før:)
er det noe dere ønsker skal være anderledes med fødselen, og etter fødselen??

Jeg ønsker virkelig å få amme jeg. Gutten min hadde ingen sugeevne da han ble født, så derfor fikk jeg ikke til å amme og han ble flaske unge. Ønsker så inderlig denne gangen at jeg kan amme :)

Også har jeg et stort ønske om å ha fødselen i badekar :) fordi det er så mange som sier det er mye bedre en å føde i seng :)

emoticon 

Det eneste jeg er sikker på er at jeg skal gi beskjed om å få en annen jordmor om jeg ikke liker hun jeg får.
Har hatt 3 fødsler.  De første jordmødrene hva greie,men hun siste var skikkelig sur og tverr.
Hadde sene betennelse å kunne ikke bruke den ene hånden,ble sur for alt vi spurte om og sukket hver gang. Fikk heldigvis ny rett før minstemann meldte sin ankomst.
Hun siste ødela mye av fødsels opplevelsen

Jeg ønsker at jeg skal være mer rolig med tanke på ammingen. Det gikk teknisk veldig bra, men jeg håper jeg klarer å ikke føle meg så bunnet og fokuserer på at det i den store sammenhengen ikke er snakk om lang tid. Og at jeg er mer klar på at jeg ikke vil høre NOE om hva andre synes om hvor mye eller hvor ofte jeg ammer (ammet så mye og så ofte Oda ville ha). Ellers kommer jeg til å være mer obs på problemer med magen (kunne ikke gå på do uten smerter før 6 mnd etter fødselen). 

Når det gjelder fødselen, skal jeg ikke prøve badekar og noen andre alternativer. Jeg går rett på lystgass, da det hjalp meg gjennom forrige gang. :) Jeg tørr og vil ikke ta epidural.

Jeg revnet jo ganske mye etter fødselen, så håper jeg slipper det denne gangen. Ble en del sting sist.

Jeg skal passe på å få en sjekk på sykehuset før jeg drar hjem, så de kan se at alt som skal være ute er ute. Noen uker etter fødselen sist, våknet jeg opp med smerter og 39 i feber. Har aldri følt meg så dårlig. Etter 2 timer på legekontoret, ble vi sendt til sykehuset hvor de da finner ut at det er rester etter morkaka. Jeg fikk noen vaginal tabletter og smertestillende jeg skulle ta før jeg la meg på kvelden. Når jeg var tilbake på kontroll var heldigvis alt borte, så da slapp jeg utskrapning.

Denne gangen skal jeg være godt i gang med amming, før jeg drar fra sykehuset. Jeg fikk ikke hjelp til dette på sykehuset sist, og man har mange spørsmål i starten. Hvor ofte, er det noe melk osv. Jeg ammet og ammet, og Leon gikk ned i vekt og ned i vekt. så etter noen dager dro vi inn på sykehuset igjen, fordi jeg blødde fra brystvortene og trengte hjelp til ammingen. Da ville de at jeg skulle pumpe meg , så de kunne se hvor mye melk jeg hadde. Det var ikke mye, så vi ble sendt på apoteket for å kjøpe morsmelk erstatning, og Leon fikk en flaske med det på sykehuset før vi dro. Vi ringte helsestasjonen fordi jeg trengte råd, og de støttet meg ikke og ville presse meg til å amme. Det endte med at jeg pumpet den melken jeg hadde i 6 mnd, også fikk han MME itillegg. Det var en veldig slitsom tid og jeg ble nesten deprimert. 

Jeg vil også ha mer ro etter fødselen, ikke stresse sånn som det ble sist. 

ønsker meg virkelig en litt kortere fødsel! Siste gang gikk vannet natt til fredag og ut var han søndag natt til mandag.

Men hadde nok gjort samme igjen om jeg må fordi resultatet var emoticon

Ja, det er vel noe... Jeg kunne faktisk tenkt meg å stå på huk fremfor å ligge. Jeg pressa i over 1 t sist, og jeg tror det å sitte på huk hjelper litt på tyngdekrafta. Ønsker også at barnefar skal klippe navlesnoren. Og at jeg kanskje får til å amme bedre denne gangen. Jeg hadde bare litt melk i 3 mnd., og så var det slutt på melka. Hvis jeg ser at ammingen går bra kommer jeg nok til å fortsette. Blir jeg veldig usikker kommer jeg nok til å pumpe...

Jeg hadde en kjapp og effektiv fødsel sist. Helt ufattelig vondt siden alt gikk så fort, men i grunn var det greit å bli ferdig. Håper egentlig på samme fødsel som sist siden jeg egentlig er veldig på kanten til styrtfødsel om det går fortere. Amming gikk også over all forventning. Gikk inn med at jeg ga det en sjans og hvis det ikke gikk så slapp jeg iallefall å amme offentlig i hytt og pine. Den holdningen gjorde nok at jeg ikke stresset sånn med det og det gikk som smurt (og å amme offentlig ble mye mindre stress enn jeg hadde sett for meg).

Er det noe jeg vil endre så er det ikke med fødsel, men tiden etterpå. Vi sove ikke mer enn MAKS tre timer sammenhengende til han var over 8 mnd, og da var det snakk om en våkentime og to før vi fikk en ny time søvn. Ble skikkelig sliten av det og ikke minst møkklei av alle som sutret fordi de hadde sovet dårlig to netter:P Prøvde å ikkje la det ødelegge noe av permen og dro meg ut på ting allikevel, men merker faktisk først nå at det faktisk var mye tyngre enn eg turde å innrømme for meg selv eller noen andre der og da. Det ble mye bedre når vi kuttet natteamming og fikk han på eget rom slik at han ikke luktet melken mer og ikke hadde noen grunn til å våkne.

Oi, dere har opplevd litt kjipe ting skjønner jeg. Når jeg tenker tilbake på fødselen og sykehusoppholdet, har jeg ikke én eneste ting å sette fingeren på. Alt var helt perfekt, og jeg har aldri vært ute for mer koselige folk enn de som jobbet på føden. Jeg håper jeg får samme opplevelse neste gang og at fødselen går like fint. Krysser fingrene:)

Og håper virkelig dere får til ammingen neste gang. Det er utrolig greit å bare slenge ut puppen og gi ungen mat når den er sulten. Selv om sønnen min er snart 11 måneder, og har spist annen mat enn morsmelk siden han var 6 måneder, kan jeg fortsatt glemme å ta med mat til han når vi skal noe. Var mye greiere når det bare var puppen. litt vanskelig å glemme den:)

Jeg vil prøve å føde uten epidural denne gangen. Følte meg så bundet til sengen med alle ledningene og i tillegg lot de den dingsen i hånden sitte på til langt ut på dagen etter! Utrolig irriterende! Og så tror jeg nok at jeg skal kunne mestre det uten sterke smertestillende denne gangen.

Og så har jeg tenkt å bli lenger på barsel... Jeg følte meg så oversett og alene der at jeg dro hjem dagen etter fødselen. Men jenta mi fikk gulsott og vi måtte inn hver dag i en uke for å sjekke. MYE stress for oss. Hadde jeg blitt der en dag til kunne jenta mi sikkert ligget i lyskasse noen timer og blitt kvitt hele greia.

Jeg håper også at jeg klarer å ikke stresse så mye i barselstiden. Hvorfor legge babyen i vogga og så ikke få sove i frykt for å ikke høre når babyen våkner? Jeg vil heller bare legge meg og babyen i senga på soverommet og sove sammen! (etter mange mnd fikk jeg til slutt teknikken på å amme liggende uten at armer sovnet og beina fikk kramper, nå skal det gå  bra!) Egentlig var jeg så nevrotisk at jeg begynner å tro jeg hadde en slags depresjon...

Skal ha med meg en cd som sist,da eg lagte enn med masse rolig musikk,også bruke lyst gass som sist. det hjalp meg masse
Også ønsker eg at eg skal klare og amme mer enn 3 mnd

Back
Topp