Jeg å gubben diskuterer litt her

*Tøtta81*

Forumet er livet
Storetuppa(3,5 år) ble bleitørr på april i fjor.(på dagtid) Forrige mandag var første natta uten bleie. De 2 første nettene gikk kjempe bra. Var oppe hos henne rett før vi la oss og tok henne med på do(ca kl 23) hun var da tørr til kl 07 om morningen(våkner da pga bhg)
Så i 3 netter nå har hun hatt 1 uhell hver natt selv om vi har vært oppe før vi har lagt oss.
I natt som var gikk jeg inn hos henne da lillemor våknet litt, tok henne på do(ikke tisset seg ut), å hun var da tørr til 0900 når hun sto opp.
Jeg for min del ser ikke noe galt i å kanskje ta henne 1 gang midt på natta men gubben mener hun bør finne ut at hun må på do om natta også.
De gangene hun har tisset seg ut om natta nå, har hun ikke merket det før hun har blitt skikkelig kald, så virker nesten som om hun ikke kjenner at hun må på do. (hun tisser alltid når jeg vekker henne å tar henne på do)
Har en potte inne hos henne på rommet sånn at det skal bli enklere for henne, men det hjelper ikke. Så i kveld har jeg satt innpå ett lite lys som skal stå på, har en liten mistanke om at hun ikke står opp å går på do/potte fordi det er mørkt på rommet(har taklys da som hun må slå på)
Gubben mener altså at jeg ikke skal gå opp 1 gang pr natt, mens jeg ser ikke noe problem i det. Han tror hun kanskje er litt lur å tenker ikke på dogåing fordi hun vet at jeg kommer opp en gang i løpet av natta.

Er dere enig med gubben eller meg i dette?

OPPDATERING:  Takk for svar alle sammen. Hjalp ikke med en liten lampe iallefall, kl 05 hadde hun tisset seg ut.
Hun var oppe kl 23 i går kveld å tisset. Jeg var oppe hos lillesøster så var inne å spurte om hun skulle tisse, satte seg på potten med en gang.
Kanskje det bare er dumt å gå inn om natten ja, er det dumt å gå inn hos henne før vi legger oss også??
Sånn som det ser ut til nå så våkner hun ikke av at hun må tisse Noe som er veldig dumt for hvis jeg ikke skal oppe hos henne om kvelden så ser det ut til ,sånn som det er nå iallefall, at det blir å skifte på senga 2 ganger pr natt.

Hvor lang tid bruker 3,5 åringer på å bli helt tørre da? altså skjønner at det varierer fra barn til barn, men sånn ca hvor lang tid?
Hun er jo klar for det selv også, var jo hun selv som begynte å mase om truse på natten, å bort med bleien osv, kan ikke nekte henne det heller.

NIIIITAH87: hvor lenge holdt du på sånn? hvordan er det nå, går han på do om natta eller holder han seg?

det hjelper nok ikke henne med å bli tørr på natta, men det sparer deg for klesvask. [:)]

Enig me deg, men kun for en liten periode[:)] Etter en periode med dette burde du drøye detå se hva som skjer, kanskje hun vet selv da når hun må[:)]

ORIGINAL: 1storog1imagen

Enig me deg, men kun for en liten periode[:)] Etter en periode med dette burde du drøye detå se hva som skjer, kanskje hun vet selv da når hun må[:)]
ja jeg tenkte kun nå i startfasen liksom.

ORIGINAL: annem82

det hjelper nok ikke henne med å bli tørr på natta, men det sparer deg for klesvask. [:)]
klesvasken bryr jeg meg ikke så mye om egentlig, hun vil jo så gjerne bli tørr , hun hater bleie å vil kun ha truse, så vil gjerne hjelpe henne så godt som mulig.

Vi og gjorde det med gutten vår en periode, men jeg snakket med en kollega om dette, og hu sa at det ikke var lurt å ta barnet opp om natten for å tisse. Det ville bare føre til at kroppen ble vant med å tisse også på natten og holde det gående istedet for at kroppen ble vant til å holde på det frem til morgenen. Ta eller med barnet rett på do når det våkner, og lag det til en vane istedet...
Men det er sikkert like mange meninger om dette temaet som det er mennesker[:)]. Vi jobber fremdeles med å få barnet vårt, også på dagen( av andre årsaker enn denne da)

Ho må jo lære seg etter hvert å våkne av at hun må på do. Viss du skal minne henne på det hele veien så vil hun jo bruke lengre tid på å lære det selv. Da tror eg heller det er bedre å finne på andre løsninger der hun må stå opp selv å gå på do!

Såg et program en gang med et litt eldre barn som hadde dette problemet og de fiksa det slik at hun hadde en matte under rompa som ulte når hun ble våt, da våkna hun og fikk sjansen til å springe på do. Dette hjalp ganske kjapt! Men det er jo litt vanskelig å få til på egenhånd uten sånne duppeditter som eksperten hadde. Også funka det selfølgelig ikkje på alle![8D]

Men er jo dere som kjenner datteren deres best og vet hva hun kan greie og ikkje!
Også må eg bare si at eg synser her, for vi har ikkje komt helt dit enda! [:D]

Lykke til!

Vi tok han ikke opp på natta for at han skulle tisse, har heller aldri hørt om noen som har gjordt dette....[:-][:)]
Men gjør det som funker for dere nå, men er jo en fare for at hun venner seg til å tisse på natta, og vil da fortsette med dette...[:-]

ORIGINAL: *Tøtta81*

Storetuppa(3,5 år) ble bleitørr på april i fjor.(på dagtid) Forrige mandag var første natta uten bleie. De 2 første nettene gikk kjempe bra. Var oppe hos henne rett før vi la oss og tok henne med på do(ca kl 23) hun var da tørr til kl 07 om morningen(våkner da pga bhg)
Så i 3 netter nå har hun hatt 1 uhell hver natt selv om vi har vært oppe før vi har lagt oss.
I natt som var gikk jeg inn hos henne da lillemor våknet litt, tok henne på do(ikke tisset seg ut), å hun var da tørr til 0900 når hun sto opp.
Jeg for min del ser ikke noe galt i å kanskje ta henne 1 gang midt på natta men gubben mener hun bør finne ut at hun må på do om natta også.
De gangene hun har tisset seg ut om natta nå, har hun ikke merket det før hun har blitt skikkelig kald, så virker nesten som om hun ikke kjenner at hun må på do. (hun tisser alltid når jeg vekker henne å tar henne på do)
Har en potte inne hos henne på rommet sånn at det skal bli enklere for henne, men det hjelper ikke. Så i kveld har jeg satt innpå ett lite lys som skal stå på, har en liten mistanke om at hun ikke står opp å går på do/potte fordi det er mørkt på rommet(har taklys da som hun må slå på)
Gubben mener altså at jeg ikke skal gå opp 1 gang pr natt, mens jeg ser ikke noe problem i det. Han tror hun kanskje er litt lur å tenker ikke på dogåing fordi hun vet at jeg kommer opp en gang i løpet av natta.

Er dere enig med gubben eller meg i dette?

Jeg er enig med deg. Det høres ut som en god løsning synes jeg.  [:)]

Eg e enige me deg.
Gjorde det sama sjøl i starten me min.

jeg ville ikke tatt ho opp på nattan. da venner du blæra til å tømme seg på nattan, og du venner ungen til å ikke trenge å kjenne etter selv og å gå på do når nødvendig.

jeg tror ho vil lære ganske kjapt å gå på do selv på nattan hvis du ikke drar ho opp. evt at blæra venner seg til å holde på urina til det er morran

Takk for svar alle sammen. Hjalp ikke med en liten lampe iallefall, kl 05 hadde hun tisset seg ut.
Hun var oppe kl 23 i går kveld å tisset. Jeg var oppe hos lillesøster så var inne å spurte om hun skulle tisse, satte seg på potten med en gang.
Kanskje det bare er dumt å gå inn om natten ja, er det dumt å gå inn hos henne før vi legger oss også??
Sånn som det ser ut til nå så våkner hun ikke av at hun må tisse[&o] Noe som er veldig dumt for hvis jeg ikke skal oppe hos henne om kvelden så ser det ut til ,sånn som det er nå iallefall, at det blir å skifte på senga 2 ganger pr natt.

Hvor lang tid bruker 3,5 åringer på å bli helt tørre da? altså skjønner at det varierer fra barn til barn, men sånn ca hvor lang tid?
Hun er jo klar for det selv også, var jo hun selv som begynte å mase om truse på natten, å bort med bleien osv, kan ikke nekte henne det heller.

NIIIITAH87: hvor lenge holdt du på sånn? hvordan er det nå, går han på do om natta eller holder han seg?

Hvor lenge har nattbleiene vært tørre, før dere lot henne få prøve uten?

Gutten vår har ikke slutta enda, og jeg tviler på at vi kommer til å vekke ham på nettene for å gå på do. Poenget er vel at de helst skal klare å holde seg, eller iallefall klare å kjenne etter selv når de må på do...

Men for all del, det er jo ikke noe "rett" eller "galt" når det gjelder dette temaet. Man må vel bare gjøre det som føles riktig.

ORIGINAL: Oline V2

Gutten vår har ikke slutta enda, og jeg tviler på at vi kommer til å vekke ham på nettene for å gå på do. Poenget er vel at de helst skal klare å holde seg, eller iallefall klare å kjenne etter selv når de må på do...

Men for all del, det er jo ikke noe "rett" eller "galt" når det gjelder dette temaet. Man må vel bare gjøre det som føles riktig.
nattbleiene har ikke vært tørre, hun var klissvåt helt fram til hun fikk på truse om natten, da var hun helt tørr i 2 netter(den første natta var jeg ikke oppe hos henne heller, kun en tur før jeg å gubben la oss), å nå har hun ett uhell om natta hvis jeg ikke er oppe en hos henne..

nattbleiene har ikke vært tørre, hun var klissvåt helt fram til hun fikk på truse om natten, da var hun helt tørr i 2 netter(den første natta var jeg ikke oppe hos henne heller, kun en tur før jeg å gubben la oss), å nå har hun ett uhell om natta hvis jeg ikke er oppe en hos henne..

Ok.

Jeg har gitt gutten min beskjed om at han ikke får sove uten bleie, før han har hatt noen tørre netter.
Men det er selvfølgelig mange måter å gjøre det på[:)]

Vanskelig å gi råd.
Kanskje dere kan ta henne opp noen ganger på nettene i en periode, og så prøve å kutte ut først den ene, og så vekke henne lenger og lenger ut på natta, helt tgil dedr har drøyd det ut til morgenen?

Ok.

Jeg har gitt gutten min beskjed om at han ikke får sove uten bleie, før han har hatt noen tørre netter.

Vanskelig å gi råd.
Kanskje dere kan ta henne opp noen ganger på nettene i en periode, og så prøve å kutte ut først den ene, og så vekke henne lenger og lenger ut på natta, helt tgil dedr har drøyd det ut til morgenen?
ja det var det jeg tenkte på egentlig.
Har sagt tidligere til mariell at hun skal få truse på når hun ikke tisser i bleien om natta mere, men hun begynte å mase å mase å da kan jeg ikke nekte henne heller tenker jeg da, så vi fikk bare prøve litt, å det gikk jo så fint til å begynne med. Å ha på henne bleie nå kan jeg ikke starte med igjen føler jeg, ikke vil hun heller, blir hel tullete om jeg foreslår det.

Ok.

Vanskelig å gi råd.
ja det var det jeg tenkte på egentlig.
Har sagt tidligere til mariell at hun skal få truse på når hun ikke tisser i bleien om natta mere, men hun begynte å mase å mase å da kan jeg ikke nekte henne heller tenker jeg da, så vi fikk bare prøve litt, å det gikk jo så fint til å begynne med. Å ha på henne bleie nå kan jeg ikke starte med igjen føler jeg, ikke vil hun heller, blir hel tullete om jeg foreslår det.

Nei, dersom hun har hatt veldig lyst, så gjør dere jo rett i å prøve.
Og jeg er enig i at det blr helt feil å ta på bleie igjen nå.

ORIGINAL: Auliana

Jeg ville ha fortsatt å vekt henne for doturer om natta. Noen unger sover så "tungt" at de ikke våkner av seg selv når de må tisse. Det har ingenting med blærekapasitet å gjøre....og hva blæra er vant til...Snakker av erfaring...da jeg var sengevæter til jeg var 8 år gammel. Eneste som funka var at foreldrene mine vekte meg for å gå på do om natta. Vi prøve uttallige råd og triks....En av dem husker jeg veldig godt, en alarm som jeg måtte ha rundt magen med en sensor som ulte konstant etter jeg hadde tisset på meg....Våknet ikke av den en gang...hehe...men resten av huset våknet.
hihi, sov tungt du da skjønner jeg, er det jeg mistenker med snuppa her også, at hun rett å slett sover tungt.
Gubben var opp fredagskvelden å skulle ta henne på do, da hadde hun tisset seg ut, men hun sov enda, så hadde ikke merket det selv.

eg har ei jente på samme alder som vart tørr på dagen samtidig som di jente.hun har fortsatt ikkje tørr på natta,så hun bruker bleie..hun kan vere tørr innimellom.kan vare opp til ei veke,mn når eg tenker tanker att nå er det på tide å prøve uten så har bleien vert våt igjen.å våt er den i lengre perioder så tørr ijen..
eg tror dei ikkje er bevist på att dei tisser og tror dermed att ho ikkje er klar til å prøve uten bleie..eg tenkte eg skulle kjøpe tisselaken å prøve uten bleie å sjå om ho blir meir bevist på det da..
det er ikkje enkelt ditte styret altso..

lykke til:D

Vi prøvde å få eldste jenten til¨å slutte med bleie på natten bnår hun var rundt 3,5 år.men etetr mangen uhell,selv om vi hadde vært med henne på do,så fant vi ut at vi skulle vente en stund til. Til hun var skikkelig klar for det. Så i høstferien ifjor,så sa hun at hun ville slutte med bleie om natten. Vi prøvde første natten,og hun var tør. Hun gikk på do selv om natten om hun måtte det. Da var hun 4,5 år.

Noen synnes sikekrt at de er for gamle til å bruke bleie om natten når de er 4,5 år.Men jeg mener det kommer helt an på barnet..om barnet er klar for å slutte eller ei. Nå var jeg selv sengeveter når jeg var liten og frem til jeg var 13-14 år,så jeg var jo veldig redd for at hun ikek skulle bli tørr,men hun er det nå[:D]Hun har hatt 1 uhell siden høstferien[:)][:)]

Back
Topp