Jack Russel

tamlin77

Glad i forumet
Noen som har erfaring med denne rasen? Vi skal kjøpe oss ny valp og har veldig lyst på en Jack Russel.
Vet de kan være veldig strie og tøffe, så er litt betenkt med tanke på at vi har en datter på 9mnd. Men jeg har jo mye erfaring med hund fra før.
Så noen som vil dele erfaring?

Strie og tøffe... tja. Mye selvtillit og mot vil jeg kalle det. De trenger derfor en kjærlig, men konsekvent oppdragelse. Mye stimuli og mosjon trenger de, men bør ikke få for mye i for ung alder slik at de blir stresset og krevende. At du har mye erfaring fra før er bra for jeg synes ikke Jack Russsel er en "førstegangshund" :) Dette er en rase mange dessverre tar for å være en liten søt sofahund, noe som er veeeeldig feil. Hehe. Mye motor i lite format. Trenger en del ro-trening vil jeg si, for jeg har møtt en del som har fått for lange turer og for mye aktivitet i for ung alder og de er såå slitsomme hunder.

Veldig enig med Nova85.

MASSE selvtillit og mot. Stefaren min har JRT og jeg har hvertfall lært at det er en rase jeg aldri skal ha. Krever masse, og han er dominerende uten like.

Føler han ikke har noe mellom øra. De har ofte masse personlighet, men føler ikke de er så glupe, på en måte.

Vi hadde, og vi måtte omplassere den til mine foreldre etter vi fikk barn. Han var som en trassig tenåring, hvis han gjorde noe galt, visste han det veldig godt. Da stilte han seg opp rett mot oss til å kjefte, før han pilte i senga si og lå der og furtet ei stund. Før han i vill glede plutselig ville komme tilbake for å leke. Men maken til personlighet, jeg vet ikke om hun jeg synes er mer morsom. De er fantastiske, men jeg ville ikke kjøpt ny mens jeg hadde så lite barn. De krever utrolig mye oppfølging, og trening, både fysisk og psykisk. Er dere hundevante, og tror dere kan takle en trassig tenåring, go for it. 

Jeg vet ikke om du har hatt hunder før? jeg vil nok ikke anbefale jrt til noen som ikke er vandt med hunder av samme kaliber. etter min erfaring og hva jeg har blitt fortalt, er jrt en av de mest krevende av terrier-rasene. Jeg kunne aldri tenkt meg jrt må jeg innrømme. Enda jeg er en stor terrier-fan. Jeg har selv tre staffordshire bull terriere som også krever sitt, men jeg har inntrykk av at jrt er en del mer krevende og mindre tilpasningsdyktig. Jeg har aldri hatt jrt selv, men jeg bare tenker på det eiere av rasen har fortalt meg og mine erfaringer når jeg har vært sammen med mennesker som har den rasen.

Har vært borti noen av de iløpet av de årene jeg har hatt hund. Og en ting er sikkert, vi skal aldri ha noe sånt :P
For det første har vi ikke bruk for det, og for det andre så blir de for små og ustyrlige. Hehe.
Jeg synes at jack'en er en like mye brukshund som schæfer og rottweiler, og må brukes deretter. Hvis ikke blir de en skikkelig kinaputt som er umulig å ha i hus.

Hvis du ikke har tenkt til å bruke den aktivt til lydighet, agility spor/annen bruks så ville jeg latt være..
(Jeg synes forøvrig at de fleste terrierene er for spesielt interresserte) ;)

Tusen takk for svar.
Jeg har hatt schæfer. huskyer og St Bernhard før så er vant med hund. Tenkte å bruke den i agylity når den blir eldre.
Vi får tenke litt på det. Kanskje flere har innspill?

Hva med Dansk svensk gårdshund? De er like JRT i utseende, men har et litt 'mildere' vesen.
De er aktive og intelligente, kan fint brukes til agility.

Jeg bare signerer de andre. Ikke en hund jeg hadde orket å ha i alle fall...

Jeg har en JRT på 5 år Tamlin! :)
Jeg klarer ikke helt å skjønne svarene over, jeg kjenner ikke igjen det som har blitt skrevet over her igrunn.
Men alle opplever de vel forskjellig ;)
Han og T går kjempefint sammen.
Vår staff krevde mye mer en det JRT`en vår gjør!

Nå vet jeg at du har lang erfaring med hunder,men uansett ser jeg ikke hvorfor man skriver at det ikke er noen førstegangshund.
Jeg har 3 gode venniner (+meg) som har hatt JRT som førstegangshund og det har gått helt supert :)
Vi har alle fått barn etter vi fikk JRT i hus og det går kjempe bra hos alle:)
De er lettlærte, elsker å bli brukt ,samtidig som de også liker å slappe av når de er inne!

Men selvsagt de er terriere ,sta og vet hva de vil :)

vi hadde en men måtte omplassere. gikk overhode ikke overens med datteren min. de hundene er ikke egnet for familier med småe barn. det så jeg på hundehviskeren her forleden faktisk 
hadde nok ikke valgt denne hunden når man har barn i huset.

Jeg har en JRT, han er nå 6,5 år gammel.

Greit han krever sitt, men det gjør jo alle hunder.

Min er ikke dominerende, går godt sammen med andre hunder og utrolig tolmodig med barn. Jeg hadde aldri hatt hund før jeg fikk han....

Men ja, det er en terrier...

Hadde en JRT, og det var drømmehunden! Bortsett fra at han ikke kunne være alene hjemme, som var grunnen til at han ble omplassert...

Ivrig, tøff, gikk overens med alt og alle, god avknapp inne, og tvers igjennom herlig!

Kjenner heller ikke helt igjen endel av de andre beskrivelsene her.
Jeg skal absolutt ha jrt igjen en gang i fremtiden!

Tusen takk for svar!
Alle hunder krever jo sitt, og er jo vant med det også. Vi får tenke mere over det. Dansk svvensk gårdshund skal jeg tenke mere på.

Back
Topp