Jaaa, ÅGHHH! Er det vi som må betale dette??

Angelica89

Elsker forumet
Vi leier leilighet og det ene røret til vasken lekker og det er vann over hele kjøkkenet!!
Er det vi som må betale det eller huseier.
Vi ringte opp og hørte, så sa han jeg kans sikkert kjøre dere ned så dere får kjøpt vannrøret.
HÆÆÆÆ ?? ER DET LOV!! ??? KLIKK!!

Er så jævlig mange feil med denne leiligheten at jeg blir sprøø!!

Nei, absolutt ikke. Det der er huseiers ansvar så lenge det ikke er dere som har gjort hærverk

Alt av synlige rør må dere betale for, usynlige rør er huseiers ansvar.

Jeg trodde det var huseier sin oppgave når det gjelder slitasje... Teit av han hvis han vet om at det egentlig er han som skal betale for det men satser på at dere ikke vet det...

de rørene ligger jo under benken, men han har jo ikke giddi å lagt hele kjøkkenet.. Mangler ett skap der og plater under kjøkken benken.. ser jo halvferdig ut.. !! For han er jo så treg, nei nå flytter vi ass...............

Står i husleiekontrakten hva dere skal dekke og hva huseier skal dekke. Om det er den vanlige husleiekontrakten, er det huseier som skal dekke det[;)]

Jeg og sliter med en jævelig treig huseier.. Det er noen veggfliser på kjøkkenet som han sa han skulle henge opp før jeg flyttet inn der jeg bor, men jeg har bodd der siden oktober og han har bare hengt opp listene til de (er sånn man klikker på plass liksom)... Har vært og mast mange ganger men det passer jo aldri for han å fikse det... tenker også på å flytte til ny plass men vil ikke alt for langt vekk pga bhg og jobb..

ORIGINAL: babymagen90

Jeg og sliter med en jævelig treig huseier.. Det er noen veggfliser på kjøkkenet som han sa han skulle henge opp før jeg flyttet inn der jeg bor, men jeg har bodd der siden oktober og han har bare hengt opp listene til de (er sånn man klikker på plass liksom)... Har vært og mast mange ganger men det passer jo aldri for han å fikse det... tenker også på å flytte til ny plass men vil ikke alt for langt vekk pga bhg og jobb..

Ikke sant.. huff :/

ORIGINAL: nettil

Står i husleiekontrakten hva dere skal dekke og hva huseier skal dekke. Om det er den vanlige husleiekontrakten, er det huseier som skal dekke det[;)]

Men er ikke reglene slik at huseier ikke kan gjøre husleieavtalen dårligere enn den vanlige leieavtalen? og om han HAR det og leier signert på den så skal alikevel den vanlige leieavtalen gjelde? Syns jeg leste noe om det at det var for å ¨sikre¨ leietagers rettigheter mot sleipe utleiere...

Her er det vi har i våres leiekontrakt... jeg ville ha ordna røret til min leieboer iallefall....

7.41 Utleiers plikter

Utleier skal sørge for at boligen til enhver tid er i ordentlig stand og forsvarlig vedlikeholdt.
Vedlikeholdsplikten omfatter bl. a. ledninger og innretninger for avløp og forsyning med vann, gass, varme og elektrisk strøm.

Fornyelse av tapet, maling som følge av slit og elde skal forøvrig utføres så ofte det er sedvanemessig påkrevet under hensyn til boligens beskaffenhet.

7.42 Leietagers plikter
Leietager har ansvaret for det vanlige vedlikeholdet, dvs. innenfor boligens fire vegger. For eksempel av låser, nøkler, ruter, servanter, vannklosettskåler med sete og lokk, badekar, lampekupler, elektriske kontakter, brytere og sikringer, i tillegg til oppstaking av avløpsrør til egen vannlås. Vedlikeholdet må være forsvarlig utført.

Leier må ha utleiers samtykke for å foreta vesentlige forandringer i husrommet, f. eks. å legge nytt gulv, flytte vaskemaskin, kamin osv.

Husk: leier må straks melde fra til utleier om skade som må repareres, og som ligger utenfor hans vedlikeholdsplikt. Hvis leieren ikke varsler, kan han bli erstatningsansvarlig.

Vi har hatt vannlekkasje på kjøkken, bad og til og med gjennom altandøra og husverten betaler alle kostnader [;)]

Med mindre dere har gjort hærverk som har ført til skaden, så skal det dekkes av huseier. Leier ut selv, og ville kjøpt delen og reparert skaden så raskt som mulig slik at det ikke blir for mye plage for leieboer. Kjipt huseier dere har.

Det er huseier som skal betale ja, vi fikser alt som må fikses i leie-leiligheten, men leieboerne knuste glasset til vedovnen engang så den måtte de batale og montere selv..

Back
Topp