Ja/Nei - Mat ?

Natha90

Forelsket i forumet
Er det interesse for å lage en liste med Ja/Nei mat man kan spise under sv.skapet ?
Er sikkert mange som vet hva de kan spise og ikke spise, men uansett om det bare er 2 år siden min gutt ble født har jeg rett å slett glemt alt sammen..

Er bare et spm, trenger ikke om det ikke er interesse for det :)

*Ønsker en til* skrev:
Det hadde vært fint med en liten oppfriskning ja!

Helt enig! Jeg som har hatt så dilla på salami en periode nå, kan bare glemme den framover:(. Lenge siden siste svangerskap, men mener å huske at man bør huske på dette:

Oster som ikke er pasteurisert eks brie, blåmuggost osv.
Kjøtt må være gjennomstekt
Spekemat er fy....

Mulig mer, og kanskje ting har forandret seg siden sist.

*Ønsker en til* skrev:

*LC* skrev:

*Ønsker en til* skrev:

Helt enig! Jeg som har hatt så dilla på salami en periode nå, kan bare glemme den framover:(. Lenge siden siste svangerskap, men mener å huske at man bør huske på dette:

Oster som ikke er pasteurisert eks brie, blåmuggost osv.
Kjøtt må være gjennomstekt
Spekemat er fy....

Mulig mer, og kanskje ting har forandret seg siden sist.

Kjøttet behøver ikke være helt gjennomstekt.
Men di kontroller og rutiner vi har her i norge, med ik-mat og haccap.
Så kan du kose deg med en medium stekt biff.
Men i utlandet ville jeg nok gått for gjennomstekt kjøtt :)

Forøvrig toxoplasmose som du kan få fra rått kjøtt, kan du også få av kattene dine og frukt, bær og gr.saker..f.eks jordbær.

Leste man måtte skylle grønnsaker nøye, det var noe med jord - det måtte bort. LEste man måtte skylle grønnsaker i kokende vann - men det hørtes vel drastisk ut??
Melkeprodukter må være pasteuriserte, så bla. de fleste fetaoster kan vi ikke ha. Men har hørt det finnes en pasteurisert fetaost - den skal jeg spore opp! :)

Her er en oversikt over råd fra norske myndigheter:
Matportalen

Jeg ble litt glad når jeg leste Camille-Arriane skrev at kjøttet ikke trenger å være gjennomstekt i Norge, er det sikkert..? Aldri hørt annet enn at det må være gjennomstekt jeg. Men medium er jo såå mye bedre.. :)

Camillen skrev:

Jeg ble litt glad når jeg leste Camille-Arriane skrev at kjøttet ikke trenger å være gjennomstekt i Norge, er det sikkert..? Aldri hørt annet enn at det må være gjennomstekt jeg. Men medium er jo såå mye bedre.. :)

Ja, så lenge kjøttet er ferskt :)
Har det ligget en stundt å marinert seg i blod..hadde jeg vel stekt det medium + til godt stekt.

Nå jobber jeg med mat..det er yrket mitt :) Er assisterende kjøkkensjef.
Jeg rister på hodet når folk blir gale for svin som ikke er godt stekt..det er ikke farlig for det om det er litt rosa.

Fikk tilbake en laks en gang..under et selskap på jobb, hun måtte ha noe annet.
Kunne ikke spise laks..for hun var gravid.
Å herregud..å det smalt gloser fra meg..LAKS..herregud.
Hva er galt med ovnsbakt laks, når du er gravid haha..

Camilla-arriane skrev:

Camillen skrev:

Ja, så lenge kjøttet er ferskt :)
Har det ligget en stundt å marinert seg i blod..hadde jeg vel stekt det medium + til godt stekt.

Nå jobber jeg med mat..det er yrket mitt :) Er assisterende kjøkkensjef.
Jeg rister på hodet når folk blir gale for svin som ikke er godt stekt..det er ikke farlig for det om det er litt rosa.

Fikk tilbake en laks en gang..under et selskap på jobb, hun måtte ha noe annet.
Kunne ikke spise laks..for hun var gravid.
Å herregud..å det smalt gloser fra meg..LAKS..herregud.
Hva er galt med ovnsbakt laks, når du er gravid haha..

OMG, tullkjerring el? Laks kan vi da vel fint spise. Er vel bare det vi ikke skal spise for mye fisk pga kvikksølv el noe sånt? Så man kan godt steke seg en medium+ biff selvom man er gravid?

Sidan sist eg var gravid har ting forandra seg ser eg.
Er bare og følge matportalen.no.
Var strengare sist ser eg, nå kan ein ete sushi også

Tlf apper
Har funnet en god app til apple & android.
Gjør det enklere for oss og vite hva vi kan og ikke kan spise under sv.skap
smile.gif

Greit og ha lett tilgang på informasjon på tlf
smile.gif

Google Play Store
https://play.google.com/store/apps/....vid_ja_nei_mat

Itunes App Store
https://itunes.apple.com/NO/app/id846842975?mt=8

Back
Topp