Ja, hva synes dere om dette, da???

helen79

Forumet er livet
Vet ikke helt hva jeg skal si til dette, jeg.
Kunne jo kanskje hjulpet norske barn først, da. Og det er nok sikkert nok av norske fattige som trenger det og.
Det er jo flott at man vil hjelpe, men det er jo så mye som trengs for våre egne..

http://www.ba.no/nyheter/article2628284.ece

Synes det er et kjempebra tiltak jeg, da tenker jeg på barna.
Med tanke på språkutviklingen deres og det og lære norsk for å bli integrert i samfunnet så er jo dette et kjempebra tiltak.
(skulle skrevet mye mer men nå er det ei lita som vakna og ikke finner seg i at mammaen sitter med pcen, kommer sterkt tilbake senere[:D])

ORIGINAL: Gullet;)

klikk klikk klikk... Selvfølgelig er det bra de vil hjelpe invandrere, men seriøst, hva med alle oss andre da?? er da nok av norske familer som hadde hatt god hjelp i slike støtteordninger.. nei vettu hva[:-] synes jeg ikke noe om i det hele tatt[:-]

signerer denne.

ORIGINAL: Oktober07

ORIGINAL: lillevenn

....men man kunne inkludert norske barn også....

Mener jo at man skulle kunne tilby alle barn som trenger det barnehageplass.
Men barn med spesielle vansker som div handikapp og barn som har fremmedspråklige foreldre mener jeg må få prioritering til barnehageplass.
Her prater vi om barn som har fremmedspråklige foreldre. Grunnen til jeg mener at dette er et bra tiltak er at for at et menneske skal kunne bli godt integrert i et samfunn er språket helt essensielt. Mange barn av fremmedspråklige foreldre lærer kanskje ikke godt norsk og vil derfor ha godt av å gå i en barnehage hvor de kan få lære språket.

Jeg har sett så mye, at jeg håper dette går igjennom. Det vil også gjøre at flere kvinner vil kunne lære seg norsk, som tidligere har måttet være hjemme med barna, fordi de ikke får eller ikke har råd til barnehage.

Men barn med spesielle vansker som div handikapp og barn som har fremmedspråklige foreldre mener jeg må få prioritering til barnehageplass.
Her prater vi om barn som har fremmedspråklige foreldre. Grunnen til jeg mener at dette er et bra tiltak er at for at et menneske skal kunne bli godt integrert i et samfunn er språket helt essensielt. Mange barn av fremmedspråklige foreldre lærer kanskje ikke godt norsk og vil derfor ha godt av å gå i en barnehage hvor de kan få lære språket.

Ja men blir det riktig å prioritere barn med fremmedspråklige foreldre på BEKOSTNING av etnisk norske barn, der foreldrene ikke får barnehageplass og ikke får begynt å jobbe igjen? Ventelistene i Oslo er ikke akkurat korte fra før, og de blir nok ikke kortere nå..

ORIGINAL: MarcElia

Ja men blir det riktig å prioritere barn med fremmedspråklige foreldre på BEKOSTNING av etnisk norske barn, der foreldrene ikke får barnehageplass og ikke får begynt å jobbe igjen? Ventelistene i Oslo er ikke akkurat korte fra før, og de blir nok ikke kortere nå..

Det er jo ett av poengene, at det ikke skal gå på bekosntning av noen barn, hverken barn av innvandrere som snakker norsk, eller "etnisk norske" barn, eller halvt innvandrerbarn, eller hva det nå måtte være.

Jeg skjønner at det kan være provoserende for dem som står i barnhagekø, men dette handler om noe itt større enn et slikt detaljnivå.

Det handler om de store foredelene hele samfunnet kan dra av at disse barna integreres i et norsk samfunn, lærer norsk språk, kultur og etikk.

Og som nevnt vil da også flere mødre få muligheten til å gå på norsk-kurs (eller i det minste treffe andre barnehageforeldre) og derved også integreres bedre i samfunnet.

Ja, jeg mener man skal jobbe for full barnehagedekning, ingen tvil om det. Absolutt ikke. Alle foreldre som ønsker en barnehageplass til sitt barn bør kunne få det.

Men dette handler om noe annet enn banehagedekning, det handler om integrasjon og de fordeler det har for enkeltmennekset så vel som samfunnet.

ORIGINAL: SUNmoonSTARS

Hmmm....

MULIG JEG TAR FEIL NÅ, men...

Får ikke alenemødre også gratis barnehageplass???

Var ei som sa det en dag, men IKKE VET JEG OM DET STEMMER[;)]

Nei, men tror de har krav på å få dekket 64% av utgiftene til barnehagen[:)]

ORIGINAL: SUNmoonSTARS

[]Hmmm....MULIG JEG TAR FEIL NÅ, men... Får ikke alenemødre også gratis barnehageplass??? Var ei som sa det en dag, men IKKE VET JEG OM DET STEMMER[;)]

Nei, de får det ikke gratis, de er litt prioritert i køen, etter barn med ulike handicap, dersom mor jobber/skal studere.

De får dekket barnehage med inntil 60% av utgiftene (barnetilsyn generelt, ikke bare barnehage, gjelder dagmamma også) dersom de er i jobb/aktive jobbsøkere/under utdanning.

ORIGINAL: *Stella*

Jeg skjønner at det kan være provoserende for dem som står i barnhagekø, men dette handler om noe itt større enn et slikt detaljnivå.

Det handler om de store foredelene hele samfunnet kan dra av at disse barna integreres i et norsk samfunn, lærer norsk språk, kultur og etikk.

Og som nevnt vil da også flere mødre få muligheten til å gå på norsk-kurs (eller i det minste treffe andre barnehageforeldre) og derved også integreres bedre i samfunnet.

Ja, jeg mener man skal jobbe for full barnehagedekning, ingen tvil om det. Absolutt ikke. Alle foreldre som ønsker en barnehageplass til sitt barn bør kunne få det.

Men dette handler om noe annet enn banehagedekning, det handler om integrasjon og de fordeler det har for enkeltmennekset så vel som samfunnet.

Nettopp.

Mange kvinner jeg kjenner, får ikke barnehageplass til barna sine. Noen har heller ikke råd til det, fordi de lever som regel på en inntekt (som regel veldig lav inntekt også). Da kan ikke moren gå på norskkurs, og man ender opp med kvinner som bor her i ti-tolv år uten å kunne mer enn å telle, omtrent. Dette vil løse mange problemer man i dag har med enkelte innvandrergrupper.

Endelig noen med samme mening som mæ,vi kan begynn og tenk på våres egene onger,blir litt provosert når æ leser om sånt

ORIGINAL: Heg

Endelig noen med samme mening som mæ,vi kan begynn og tenk på våres egene onger,blir litt provosert når æ leser om sånt

Ehh, er ikke alle barn i Norge "våre egne barn"? Hvorfor skal det være forskjell? Skal mine barn som er halvt innvandrere, heller ikke være "våre barn"?

Enig med du!

tror dette virker negativt på integreringa for d e uretferdig at innvandrerne får gratis barnehage mens norske som nesten leve på vann å brød må betale bhg sjøl. tror detta kann danne hat forhold hos mange!

min mening, å i e imot forsjells behandling!
enten alle eller ingen

ORIGINAL: mammatKaja

tror dette virker negativt på integreringa for d e uretferdig at innvandrerne får gratis barnehage mens norske som nesten leve på vann å brød må betale bhg sjøl. tror detta kann danne hat forhold hos mange!

min mening, å i e imot forsjells behandling, sjeldent d føre noe godt med seg

Ehh, nordmenn med dårlig råd kan da få satt ned barnehageregningen. Det kan man søke til kommunen om.

Det kommer jo litt ann på da, om man har dårlig råd pga høyt forbruk, eller om man har liten inntekt.

ORIGINAL: divad

Syns det er helt på trynet når skal man begynne og hjelpe seg selv? her er det nesten 11.000 barn uten bhg og masse fortvilede foreldre som ikke kommer seg ut i jobb også skal de begynne med dette. Det lønner seg snart og ikke være norsk i dette landet!!![:@]

Signerer denne.. Kjenner jeg blir skikkelig provosert. Er en fin tanke, men ikke når det er så mange barn som fra før av ikke får plass.[8|]

ORIGINAL: *Meya*

Nettopp.

Mange kvinner jeg kjenner, får ikke barnehageplass til barna sine. Noen har heller ikke råd til det, fordi de lever som regel på en inntekt (som regel veldig lav inntekt også). Da kan ikke moren gå på norskkurs, og man ender opp med kvinner som bor her i ti-tolv år uten å kunne mer enn å telle, omtrent. Dette vil løse mange problemer man i dag har med enkelte innvandrergrupper.

Men hva med de Norske mødrene/foreldrene som ikke har penger da? De er det ok at ikke skla få komme i barnehage? Syntes det skal være likt for alle (bortsett fra barn med handicap o.l)

ORIGINAL: divad

Syns det er helt på trynet når skal man begynne og hjelpe seg selv? her er det nesten 11.000 barn uten bhg og masse fortvilede foreldre som ikke kommer seg ut i jobb også skal de begynne med dette. Det lønner seg snart og ikke være norsk i dette landet!!![:@]

MANGE av disse 11.000 barna uten barnehageplass, er faktisk også innvandrere, som ikke kommer seg ut i jobb/norskkurs, fordi de ikke har barnehage!!!

ORIGINAL: *silly*

ORIGINAL: *Meya*

Nettopp.

Men hva med de Norske mødrene/foreldrene som ikke har penger da? De er det ok at ikke skla få komme i barnehage? Syntes det skal være likt for alle (bortsett fra barn med handicap o.l)

Har man ikke penger, kan man få nedsatt betalingen i barnehagen. Er det så få som vet om dette? Vi fikk søknadspapirer fra barnehagen sammen med de papirene vi fikk da sønnen min begynte i barnehagen.

Back
Topp