Ja hva skal ma si til denne artikkelen?

Det de sier er i all hovedsak basert på forskning, og stemmer greit.
Mange av rådene man får som gravid og foreldre er svært lite vitenskapelig, eller basert på forskning som er kraftig overdrevent.

Eneste av punktene i artikkelen jeg er usikker på er den rundt amming, da jeg mener jeg har lest forskningsbasert formidling tidligere som motsa det delvis.

Men det med amming og alkohol er hvertfall ett poeng. Norge har jo helt ekstremt restriktive anbefalinger på det punktet.
 
Jeg er litt enig her at det på mange ting blir litt for mye hysteri og høye skuldre:) og ikke minst for mange dømmende kommentarer og pekende fingrer:-/

Feks dette med Amming og alkohol klart man ikke skal drikke masse når man har omsorg for et barn, men det ekstreme anti alkohol kombinert med amming synes jeg kan bli litt vel hysterisk. Har hatt venninder som ikke kunne spise biff med rødvinssaus fordi de ammet. Eller søstra til ei venninde kunne ikke drikke et glass champagne for å feire noe fordi hun ammet enda et 2 år gammelt barn som hun heller ikke skulle se på mange timer for det var pappaen som hadde barnet da. Altså, hjelpes for et hysteri. Fullt mulig å ha et normalt og sunt forhold til alkohol og kombinere det med amming.

Har ingen dårlig samvittighet for å spise en god moddag og dele et glass vin med mannen en lørdagskveld, selv om jeg skal amme ikke så lenge etterpå.
 
Greit å drikke mens man ammer, men herloghet, ikke så MYE du vil. Man skal jo passe på babyen også. Et glass vin, ok. 1 flaske? Nei.
 
Dersom man bare tenker på alkoholinnholdet i melken så kan man egentlig drikke til man stuper.
Har man 2 i promille, har også melken det, altså 0,2 %, omtrent det samme som yoghurt på grunn av naturlig gjæring, og ikke noe farlig.

Men en baby er sårbar og skal da ikke håndteres av en som har drukket mer enn et glass :rolleyes:
 
Jeg tenker at jeg vil gjerne se studiene som ligger bak, så kan vi snakke om det etterpå.
Det er vanskelig å lage gode studier for hva som er grenser for gravide, fordi for å få en god studie så må man gå for noen særdeles uetiske oppsett. Så det skjer jo ikke. Da kan man bare basere seg på det folk sier de inntar, og det er som kjent et ganske dårlig grunnlag for en seriøs studie.

Jeg er helt med på at enkelte kanskje tar det litt vel langt, og jeg kommer sikkert til å gjøre det selv og, men i mange tilfeller så vet man faktisk ikke, og da er det greit å anbefale total avhold.

Angående skjermer så har de ikke eksistert som problem lenge nok til at man vet hvor grensene går. Men jeg vet selv hvor lett det er å bli avhengig av både informasjonen, underholdningen, og den øyeblikkelige responsen, så jeg håper jeg klarer å holde babyen unna skjermer så lenge jeg klarer.. Han trenger ikke ende opp som sine foreldre der :p
 
Jeg synes alt sånt er interessant. Det har ikke blitt forsket så veldig på før. Mange rar myter ang amming. Synes den om overvekt er morsomst for det stemmer absolutt ikke med de jeg har møtt og meg selv. Mine barn har fått mme. Nr 3 skal prøves å ammes igjen men får se. Da kommer jeg nok til å drikke alkohol etter en stund.
 
Greit å drikke mens man ammer, men herloghet, ikke så MYE du vil. Man skal jo passe på babyen også. Et glass vin, ok. 1 flaske? Nei.
er jo det som står i artikkelen og. Det er ikke melka som setter grensen for alkoholinntak, men omsorgen.
 
Ville nok ikke drukket mens jeg ammet, med mindre jeg hadde muligheten til å pumpe og hive, eller det var 3 timer til ammingen. Og da hadde det holdt med ett glass.
Og jeg tar gjerne ett glass vin, men aldri mer. Og da er det for smaken sin skyld, ikke effekten, for ett glass har ingen effekt på meg (tror jeg, ikke drukket siden før babyen) :p
 
Gro Nylander har egentlig sagt det samme vedrørende morsmelkens alkoholinnhold, så ukjent var det ikke for meg. Imidlertid trenger barna, og spesielt babyer som ikke kan snakke eller ordne opp selv, at vi er gode og omsorgsfulle foreldre.
Jeg kan fint ta et par glass vin over noen timer selv om jeg ammer, men der må det også stoppe.
Skjermtid må hver familie kjenne på selv, og vurdere etter hva de ønsker. Verden blir mer digital.
 
Ville nok ikke drukket mens jeg ammet, med mindre jeg hadde muligheten til å pumpe og hive, eller det var 3 timer til ammingen. Og da hadde det holdt med ett glass.
Og jeg tar gjerne ett glass vin, men aldri mer. Og da er det for smaken sin skyld, ikke effekten, for ett glass har ingen effekt på meg (tror jeg, ikke drukket siden før babyen) :p
Det har ikke noe for seg å pumpe og hive, for så å amme etterpå:) (annet enn for hvis man får spreng da og må få tømt)
 
Jeg er litt enig her at det på mange ting blir litt for mye hysteri og høye skuldre:) og ikke minst for mange dømmende kommentarer og pekende fingrer:-/

Feks dette med Amming og alkohol klart man ikke skal drikke masse når man har omsorg for et barn, men det ekstreme anti alkohol kombinert med amming synes jeg kan bli litt vel hysterisk. Har hatt venninder som ikke kunne spise biff med rødvinssaus fordi de ammet. Eller søstra til ei venninde kunne ikke drikke et glass champagne for å feire noe fordi hun ammet enda et 2 år gammelt barn som hun heller ikke skulle se på mange timer for det var pappaen som hadde barnet da. Altså, hjelpes for et hysteri. Fullt mulig å ha et normalt og sunt forhold til alkohol og kombinere det med amming.

Har ingen dårlig samvittighet for å spise en god moddag og dele et glass vin med mannen en lørdagskveld, selv om jeg skal amme ikke så lenge etterpå.
Kanskje ho prøvde bli gravid, då. :wacky: Eller at ho rett og slett ikkje liker det, og vil sleppe å forklare kvifor ho lar vere. Eg er sånn. Og kvifor "må" det liksom vere sånn at vi må drikka alkohol for å ha det kjekt? Det ligg vel litt i kulturen, men vi treng vel ikkje alltid dyrke det overstadige og usunne i kulturen heller.. (ikkje at eitt glass er overstadig.) Er så MANGE grunnar til å droppe alkohol at kvar mann/dame får styre seg sjølv, meiner eg. ;)
 
Kanskje ho prøvde bli gravid, då. :wacky: Eller at ho rett og slett ikkje liker det, og vil sleppe å forklare kvifor ho lar vere. Eg er sånn. Og kvifor "må" det liksom vere sånn at vi må drikka alkohol for å ha det kjekt? Det ligg vel litt i kulturen, men vi treng vel ikkje alltid dyrke det overstadige og usunne i kulturen heller.. (ikkje at eitt glass er overstadig.) Er så MANGE grunnar til å droppe alkohol at kvar mann/dame får styre seg sjølv, meiner eg. ;)

Joda, jeg er enig i det, jeg er ofte på alkoholholdige arrangementer uten å drikke:)

Var bare for å dra frem et eksempel:) om man ikke vill eller føler for å drikke så er det ok:) jeg ville bare frem til at når man har så lyst på det ene glasset på et slikt arrangement, så kan man faktiak ta det ene glasset selv om man ammer:)
 
Joda, jeg er enig i det, jeg er ofte på alkoholholdige arrangementer uten å drikke:)

Var bare for å dra frem et eksempel:) om man ikke vill eller føler for å drikke så er det ok:) jeg ville bare frem til at når man har så lyst på det ene glasset på et slikt arrangement, så kan man faktiak ta det ene glasset selv om man ammer:)
Jepp. Treng ikkje vere fanatisk. Ikkje viss du er forbi nyfødd-stadiet og ungen ellers er frisk/har normalt immunforsvar. Pluss at du alltids kan vente nokre timar før du ammer.
No er det slik at viss ein samsøv med små barn så bør ein ikkje drikke alkohol eller ta sløvande medisin/dop uansett.. har EG lært i alle fall. Og det gjeld uansett amming eller ei. Gjeld også far.
 
Jepp. Treng ikkje vere fanatisk. Ikkje viss du er forbi nyfødd-stadiet og ungen ellers er frisk/har normalt immunforsvar. Pluss at du alltids kan vente nokre timar før du ammer.
No er det slik at viss ein samsøv med små barn så bør ein ikkje drikke alkohol eller ta sløvande medisin/dop uansett.. har EG lært i alle fall. Og det gjeld uansett amming eller ei. Gjeld også far.

Dette med samsoving og nedsløvende medisiner etc gjelder for fare vedr å rulle over barnet, og det er klart at slike ting må man tenke over:). Nå er jo mi 9 mnd og blitt så stor at jeg klarer ikke akuratt å rulle over henne lenger.

men drikker jeg et glass vin og legger meg sammen med henne 4 timer etterpå så er jeg da heller ikke så påvirket av alkohol at det er noe far for det heller:)
 
Back
Topp