Ja, da fylles snart september 2011 opp

Glapia.

Gift med forumet
I denne tråden skiver vi alt av tips og råd til septemberjentene 11, og ønsker de all lykke til, og ett fantastisk svangerskap..

[:)]

Dere førstegangsfødende.. GLED DERE!!! Herlighet, dere har såååå mye å se frem til! Det er så mye GLEDE Nyt svangerskapet! Selv om det virker som det går fryktelig seint nå! Når dere har fått gulla deres, så føler dere at tia har flydd avgårde!
NYYYYT DET!

LYKKE TIL ALLE SEPTEMBERJENTER 2011, førstegangs og flergangs!!

Mine tips til dere!

NYTTIGE TING:

Gulpekluter!! Jeg kjøpte inn en 10pack fra barnashus før Dennis ble født, og fant fort ut at det ble altfor lite! Spesiellt hvis dere får en gulpebaby! Så jeg kjøpte inn en pakke til, og da ble det nok :)

Omslagsbodyer i de minste størrelsene. De små er så "lealause" i starten, så da er det greit med bodyer man slipper å dra over hodet.

Strømpbukser i hakket større enn de trenger. Synes strikken over magen er i stramemste laget, så her bruker vi en str større for å unnga en rød strek over magen

ULL!! Ullbodyer, strømpebukser, luer, votter, bukser! Alt i ull er brrrrra![:D]

Brystpumpe. Jeg har både elektrisk og manuell, men har fått bruk for bare den manuelle, da jeg synes det er bedre "trøkk" i den!

Avent sine "melkekopper" geniale å fryse ned melka i!

Myke håndklær

Nesesuger!!

Babygym og vippestol

KORThåra lammeskinn

Ammeinnlegg

UNYTTIG:

Hettejakker. Hetta blir bare i veia, og babyen blir som en stiv seigmann.

Kortarma bodyer

Kommer ikke på mer i farta. Dere finner ut av det etterhvert!

Sier det igjen jeg, MASSEMASSEMASSE LYKKE TIL!!

Klem

Noen av mine tips:

- Ikke kjøp så mye stæsj!!! Vi har fått ALT, og man får også som regel MYE når barnet blir født.
Så drøy det, spar penger og ikke kjøp masse klær... Vent heller å se hva dere evt. får i hvilken str. [;)] det som er greit å ha på plass før barnet kommer er bilstol, vogn og bleier. Seng kan man også vente med (om man er slik som oss, som samsov den første tiden) /følte senga ble altfor stor for barnet når det var så lite.

- Ikke gjør som meg, drøye den sykehusbaggen, gjør som mange av de fornuftige!! Pakk den SENEST 3 uker før termin, tror dere jeg fikk det travelt da vannet gikk nesten 2 uker før eller?! Alt ble bare rot, og jeg fikk ikke tatt med meg det jeg ønsket å ha på sykehuset.

- Jeg er IKKE enig i Pixiee her, IKKE gi bebissen smokk før allefall 2 uker, vil jeg si.... La hun/han puppe puppe puppe puppe.. Omså hele tiden, sepsielt disse dagene på sykehuset. Jeg gjorde ikke annet enn å ha han liggende på puppen! Og JA, jeg tror dette har bidratt til at jeg har så mye melk som jeg har..!

- Medela brystkrem!! Kunne ikke klart meg uten

- Manuell pumpe er gull verdt under melkespreng i begynnelsen!! (pluss å fryse den første melka er også gull!!!) - Skikkelig bra melk dette, særlig når gutten vår ble forkjøla.

- Luer med hals!

- Helsepledd er bra, og er med overalt

- Hva i alle dager skal en liten bebiss me genser?! Ikke kjøp gensere, for all del... Ikke kjøp klær i det hele tatt, hehe.. [8D]

LYKKELYKKELYKKE TIL!!! ER SÅ INNMARI GLAD PÅ DERES VEGNE: OG DERE FØRSTEGANGS: DET ER FANTASTISK!!!!

TIPS:

Velg en vogn med stor bag-del! Babyene deres er små i vinterhalvåret og skal pakkes inn i dunposer, skinnfeller, dyner og tepper. Greit om det er plass til babyen oppi der også[;)] Gode, store hjul er også en fordel!!

LANGARMA omslags-bodyer er gull verdt.

Til førstegangs: Nyt graviditeten og kjæresten/mannen mens dere har han for dere selv. Snart er det våkennetter, frustrasjon og luft i magen som står på timeplanen... Reis på en ferie sammen bare dere to

Til førstegangs#2: Dere kommer til å oppleve kjærlighet til et lite menneske som dere ikke ante var mulig! Babytiden er stas!!! Men selvfølgelig en kjempeomveltning.

GLED DERE!!!!

Noen tips fra meg:

- Ikke ta helt av i innkjøp av klær, men kjøp noen "bruksplagg", da man ofte får kjoler og "penklær" i gave. Kjøp ULL, det er supert på denne årstiden!
- Jeg er glad jeg hadde kjøpt noen klær i strl 50. Mange babyer er små og svømmer i strl 56. Tuppa mi var ikke spesielt liten, men brukte strl 50 i flere uker likevel.
- Hurra for Purelan brystsalve (man blir som regel veldig sår de første dagene!)
- Vi elsker mor signes babyteppe fra Nøstebarn, veldig mykt og godt og kan brukes til alt!
- Man får aldri nok gulpekluter [8D]
- Kjøp korthåret lammeskinn (puster bedre enn langhåret) og er blitt mye brukt her i huset - både i vugga og vogna.

Lykke til alle! Dere har en flott tid foran dere [:)] Kjenner jeg er litt misunnelig...

ORIGINAL: Mor_sept10

ORIGINAL: Lucinah

Noen tips fra meg:

- Ikke ta helt av i innkjøp av klær, men kjøp noen "bruksplagg", da man ofte får kjoler og "penklær" i gave. Kjøp ULL, det er supert på denne årstiden!
- Jeg er glad jeg hadde kjøpt noen klær i strl 50. Mange babyer er små og svømmer i strl 56. Tuppa mi var ikke spesielt liten, men brukte strl 50 i flere uker likevel.
- Hurra for Purelan brystsalve (man blir som regel veldig sår de første dagene!)
- Vi elsker mor signes babyteppe fra Nøstebarn, veldig mykt og godt og kan brukes til alt!
- Kjøp korthåret lammeskinn (puster bedre enn langhåret) og er blitt mye brukt her i huset - både i vugga og vogna.

Lykke til alle! Dere har en flott tid foran dere [:)] Kjenner jeg er litt misunnelig...

jeg bomma på strl 50,kjøpte ingenting nesten i strl 50,for alle sa jeg ikke trengte det...men han gikk ner masse,og han brukte 50 i 2 mnd,bruker fortsatt 56 og er 3 mnd på søndag [8D]

Ja, ikke sant. Jeg fikk også beskjed om at det bare var tull å kjøpe klær i strl 50, men 56 var jo aaltfor stort! Hun ble jo helt borte stakkars [:D] Min bruker også en del 56 fremdeles, spesielt bukser. Men alt er jo så langt på armene, mens det blir snaut over bleia?! Kanskje jeg har en kortarmet baby [:)]

JA!!!! str 50 brukte vi leeeenge....

Noen tips fra meg:

jeg bomma på strl 50,kjøpte ingenting nesten i strl 50,for alle sa jeg ikke trengte det...men han gikk ner masse,og han brukte 50 i 2 mnd,bruker fortsatt 56 og er 3 mnd på søndag [8D]

Ja, ikke sant. Jeg fikk også beskjed om at det bare var tull å kjøpe klær i strl 50, men 56 var jo aaltfor stort! Hun ble jo helt borte stakkars [:D] Min bruker også en del 56 fremdeles, spesielt bukser. Men alt er jo så langt på armene, mens det blir snaut over bleia?! Kanskje jeg har en kortarmet baby [:)]

Noen tips fra meg:
- Ull er gull verdt når du har september barn. (hjelm lue er supert)
- Saueskinn er å gull verd.
- Du trenger ikke ha så mye klær i str 50 for noen unger er 50, 51, 52 cm lange når dem kommer ut, kjøp heller bare ett sett for sikrets skyld. Du trenger ikke ha masse i alle str de vokser fort første året.
-
- Elektrisk pumpe er kjekt å ha til melkespreng og annet bruk [:)]
Nesesuger er kjekt for å fjerne snør i nesen. ( for å få til å bruke den, må du holde for det ene nesteboret å la den suge på det andre da funker den kjempe fint. )

- Voksipose, saueskinspose for å ha i vogn får du fort bruk for.

- Kort arma bodyer er IKKE brukt her, med høst/vinterbarn er ikke kort arma body noe vits)
- Bodyer og strøpebukser får man ALDRI nok av. [;)]

ØNSKER DERE LYKKE TIL I SVANGERSKAPET OG I FØDSELEN SOM KOMMER.
KOS DERE MASSE MED SVANGERSKAPET Å SEPTEMBERFORUMET HER PÅ BABYVERDEN.

• Masse gulpekluter (jeg bruker gasskluter).
  • Myke kluter til å vaske babyen med
  • Helsetepper... Jeg bruker de til å bygge "rede" til babyen og til å ha over han... om han borrer hodet inn i teppet så får han fortsatt puste. Jeg har 3stykker og kunne fint trengt fler ;)
  • Vippestol. Jeg har en med vibrering og musikk og lillegutt koser seg i den når jeg dusjer og ordner meg. Hatt besøk av venninne med kolikk-baby og det ble helt stille når babyen satt i stolen med vibreringa på.
  • Langermede bodyer. Jeg har noen få kortermede og og de blir også brukt... har en veldig varm gutt så om natta er det ganske greit med kortermet.
  • Ullbodyer. Ull er bra :D
  • Lammeskinnspose til vogna. Gutten min ELSKER den!
  • ulldress til å ha på ute... alle de teite "bamsedressene" er ikke brukanes... som sagt, ull er bra [;)]
  • Myke klær. Olabukser og penklær kan de bruke når de blir store.. jeg har masse masse kule klær til gutten min og de blir ikke brukt for  det er for stivt og slitsomt å ha på. For meg og for han... bortkasta penger [:'(]
  • Håndkler... fort gjort at de blir fulle av bæsj [8|]
  • VANISH (den rosa boksen med vaskepulver som fjerner flekker) Hadde ikke klart meg uten... fjerner bæsj fra hvit body selvom bodyen har liggi 2dager med bæsj på...
  • Medela ammeinnlegg (fordi de ikke ser ut som en ekstra pupp utenpå puppen når man har de på)
  • Seng i stua om du har plass.. jeg har lekegrind som kan stilles opp... blir som en stor sprinkelseng... himmelsk at jeg har et sted han kan sove om dagen og samtidig blir han vant til å være i grinda
  • Babygym fra de er ca 1mnd
  • IKKE kjøp klær med hette... det er tullete
  • Ull-finlandshette (lue med hals). Alle andre luer er tull når vinteren kommer.

Hvis du klarer så ikke kjøp masse masse dilldall som du ikke trenger fra dag 1... det er alltids tid til å handle litt etter at babyen er født og det er kjempe koselig og... snakker av erfaring for jeg sitter her med en haug av babyting som jeg ikke hadde trengt og hadde jeg venta med å handle så hadde jeg sett at jeg ikke hadde trengt det... går mest på klær her hos meg da... hehe...

Lykke til med svangerskapet og tiden etter jenter <3

Det jeg har hatt mest problemer med er alt rundt melka:
  • Kjøpe purelan salve (apotek)
  • huske luft tørke puppene fra dag en!!
  • Riktig ammebh og amme innlegg (hm har gode ammebh syns jeg)
  • Rett ammeteknikk (ammehelpen.no)
  • Ammeputen klar (min kjøpte jeg på kid 200 kr ca )
  • Brystskjold til såre brystknopper, ( apotek )
  • i begynnelsen om puppene blir sprengte, ta en kjempe varm dusj å tøm puppene ( hadde feber og frysninger helt til jeg gjorde dette, var grusomt, svimmel var jeg og )
  • Håndpumpe/manuell (evt elektrisk pumpe klar) helt genial for å  hjelpe mini med økedøgna
  • Være forsiktig med mat i begynnelsen, prøve seg frem så mini ikke får unødvendig mageknip.
  • Ja, og ang fødsel, PUST, og slapp av,.. Leste her inne at en og samme rie kommer aldri tilbake igjen, det hjalp veldig på motivasjonen min.. En rie nærmere å se lille gullet [:)][:)]
  • OG med en gang mini har god sugeteknikk på pupp foreslår jeg å prøve smokk for de som vil.. Mini tok smokken etter dag 5.. Takk gud for det.. Smokken har virkelig redda oss.. han koser seg virkelig med den.. Og igjen, er lettere å avvenne en smokk, enn en tommel[;)]
  • IKKE rive av lappen på klærne før du får bruk for det.. Lindex og cubus er iallefall SUPRE på å bytte klærne igjen.. Jeg bytter klær titt og ofte, tror det har spart meg for noen kroner.. Har nok klær ut str 74 nå.. [:D][:D][:D]

Så må jo disse søte sept 2011 bare spørre oss om det er noe [:)][:)]
Det meste jeg kommer på er allerede nevnt, så da skal jeg ikke ramse opp alt igjen..[;)][;)]

Så ønsker jeg alle september 2011 mammane masse masse lykke til og må bare si de har en helt fantastisk tid i vente, både graviditet, fødsel og tiden etter..

ORIGINAL: Glapia.

JA!!!! str 50 brukte vi leeeenge....

Noen tips fra meg:

vi brukte ikke noe i 50. [8D]

DYTT

Gled dere! Og nyt tiden fremover! Gå på kino, gå ut og spis, reis på kjærestetur, ja gjør ting som blir vanskeligere når den lille kommer!

Mine tips:

* Gulpekluter. Jeg hadde bare kjøpt rundt 10 stk. og det var alt for lite. Og jeg har ikke en unge som gulper mye, men det kommer alltid litt som må tørkes.
* Små vaskekluter til å bruke ved amming. Jeg har alltid en vaskeklut som jeg henger på bhen for å slippe søl og at bhen blir våt. Da renner melken på den i steden for på bhen under ammingen.
* Omslagsbodyer i de minste størrelsene. Det var veldig vanskelig med de som skulle over hodet helt i starten. Det er greiere når de blir større og har mer kontroll på kroppen + at man blir flinkere til å kle på selv også :)
* Ullklær i fra størrelse 62 (sikkert også litt i 56, kommer an på hvor stor baby du får). Jeg har ikke brukt en bomullsbody siden oktober.
* Vent litt med å ta av lappen på klær du får. Jeg skulle gjerne ha byttet mer av det vi fikk i de minste størrelsene.
* Vippestol. Hadde ikke klart meg uten helt i starten! Den gjorde at jeg fikk dusjet og laget meg frokost den første tiden. Den brukes fremdeles flittig :)
* Maxi cosi bilstol! Det er den letteste bilstolen, og den er tung nok med en bebis oppi...
* Uro med musikk, lys og dyr som beveger seg. Den henger på vuggen i stuen og kan holde snuppa i gjenge en god stund mens jeg får gjort ting.
* Helsetepper! Vi har vel 4 stk. som ble brukt veldig mye i starten. Da er det ikke så kaldt og det er fint å ha å legge over den lille og ha rundt hodet i vogna og i sengen. Det ble litt gulp og tiss på de den første tiden, så da er det greit å ha noen i reserve! Nå bruker vi mest et ullteppe en venninne har strikket + et teppe som er "pusete" som hun kan ligge på i sofaen f.eks. (fint å slippe å vaske sofaen om det skulle komme gulp)
* Lammeskinn. Vi hadde ett først, men fant ut at det var for lite så kjøpte ett til :) Veldig greit å ha i vognen frem til man begynner med pose (vi har hatt det liggende der da også i alle fall når det har vært på det kaldeste) og å ha i sengen. Det blir lunere for dem når man skal flytte dem fra ammeposisjonen som er god og varm og over til en kald seng.
* Cozyfix ammepute! Helt genial for meg som fikk en veldig liten baby (2404 når hun ble født). Den er flat med et mykt stoff på toppen og belte som kan festes rundt livet. I tillegg kan man vaske trekket i maskinen. Da har man alltid to hender fri når man ammer og kan f.eks. spise samtidig uten problem. Man slipper også å få vond nakke og skuldre! I tillegg gjør det ingenting om man sovner mens man ammer om natten. Bebisen ligger fint på puten :) Den er litt dyr, men absolutt verdt hver krone!
* Pakk sykehusbagen i god tid! Jeg hadde ikke pakket den da vannet gikk 3,5 uke før termin... Vær også litt kritisk til hva du tar med. Man trenger veldig lite på sykehuset. Jeg var i tillegg på barsel hele tiden og fikk alt jeg trengte av klær til mini + skjorte og bleier til meg selv. Og man får lite tid til å lese.... Jeg sov, ammet, pumpet og skiftet bleie + spiste litt innimellom.
* Ta med vannflaske på sykehuset! Veldig godt å ha mellom riene
* Elektrisk pumpe! Hadde ikke klart meg uten
* Purelan brystsalve
* Ullinnlegg, engangsinnlegg og Ull bh. Jeg bruker engangsinnleggene på innsiden av ullinnleggene (vet at mange gjør det omvendt). Men jeg lekker ikke noe særlig og da slipper jeg søl på ullinnleggene når jeg f.eks. smører meg inn med purelan

* Dropp jakker med hette! De blir bare i veien når man skal ha de små i bilstol eller i vognen. De ligger for det meste på rygg de første mnd.
* Kortermede bodyer får man lite bruk for med mindre det blir en veldig varm september. Jeg fødte 24. august og brukte vel kortermet body en eller to ganger.
* Får du jente og mange små kjoler i gave, så bytt til større størrelser. Vi brukte en kjole i str. 56 noen få ganger for at hun skulle få pyntet seg litt.

Det ble visst en lang liste...:) Nyt graviditeten og skriv ned ting du har lyst å huske i ettertid etterhvert. Du tror du husker det, men det gjør du ikke [;)] Jeg hadde en svangerskapsdagbok som jeg skulle skrive i, men jeg ventet så lenge med å fylle inn at til slutt så hadde jeg glemt det meste. Angrer nå på at jeg ikke noterte i alle fall de litt store tingene som første spark og hvordan jeg følte meg og sånt. Det samme gjelder den første tiden etter at barnet er født. Om du ikke får tid til å skrive det sirlig inn i en bok, så noter kjapt i en kalender eller lignende.

Og sist, men ikke minst: Lykke lykke til! Dere har så utrolig mange flotte opplevelser i vente, både som gravid, men særlig som nybakte mødre!

Først av alt: Gratulerer! Dere har en FINFIN tid i møte..

Her er noen tips på veien:

- bruk finn.no. Utrolig mye man bruker kort tid, og som det ikke er nødvendig å kjøpe nytt. Jeg har egentlig ikke vært så fan av å kjøpe brukt, men har insett at det er helt genialt. Babyer bruker ting så kort, så når man kjøper brukt er det så å si som nytt. Dessuten kan mye vaskes i vaskemaskin, og da blir det jo hygenisk også :)

- str 50 kan man ofte bruke leeenge.. Her hoppet vi nesten fra 50 til 68 på et vips.

- Tiden etter fødselen kan være meget tung, så ikke bli lei deg om ikke alt blir som forventet den første/andre måneden. Ting blir VIRKELIG VIRKELIG bra, og netter med gooood søvn kommer ofte raskere enn man tror.

- ikke stress om du ikke kommer inn i jeansen med det første. Her tok det 2 mnd, og pga ammingen er jeg nå langt unner startvekten.

Til slutt vil jeg ønske LYKKE TIL, dere har mye mye godt i vente!

Æ kjøpte nestn ingenting i str 50, for alle sa æ ikke trengte d:)

Men så fikk æ 2 uke før tia. Lita jeinta på 2296 å 45 cm:)
Å da va 50 AAAALT for stort... Å æ fikk jo ingenting str 50 heller, for alle kjøpte jo alt så mye større ;P
Så måtte t innkjøp av str 50:)

Æ kjøpte en sånn bære sæle ting..Men den har IKJE blidd brukt.. pga bekkene å ryggen etter fødsel.. Så ikje kjøp dein før ongen e fødd..
Ta heller å se d an ETTER fødsel å når du bynner me hverdagssysla igjenn:)

Husk å ta masse bilder av den voksende magen! [:D][:D]

Og mitt tips: Ikke kjøp en haug med bomullsbodyer - vi får omtrent ikke brukt de vi har for det går mest i ull.

Kjekt å ha:
? Masse gulpekluter
? Flere tepper (til å lage det lunt i senga, ha i vippestolen, til å ligge på i sofaen osv. osv.)
? Kjøp sånn badestol - sparer både armer og rygg [;)]

LYKKE TIL OG NYT SVANGERSKAPET! ?

Alle har skrevet så utrolig mange gode råd, så jeg vil bare...

Ønske dere masse lykke til og si at dere må kose dere og nyte det!!!!

Dette har gått fort.. For 1 år siden var det vi som var der.. Veldig uvitende og spente nå har vi de små i fanget.. TIDEN HAR GODT FORT [:D]..

Er så glad på deres vegne, Det er så mye GLEDE i et svangerskap <3.

Her er noen tips fra meg som jeg har erfart fra jeg fikk min lille gutt.

* Etter andre UL fikk jeg vita at gutten var litt større en det som var normalt men ingen fare..
* Jeg gikk å handla mye klær i str. 50-56..
* Når mini kom til verden var han 52 cm så jeg fikk ikke brukt noen av 50 klærna jeg hadde kjøpt.. Det va skjipt [:(] hadde en del i disse str..
* TIPS ikke handle for mye av de små størrelsene, babyene vokser så fort de første mnd..
* Gutten min er nå 3 mnd og 2 uker og bruker 74 i klær...
* KULDEKREM!!
* Pakk sykehusbagen en stund før, VIKTIG!! ( Jeg var ikke forberedt med å ha pakket den så den dage riiene begynte pakket jeg, og da har du ikke alt i hode for du er så stresset.. så jeg glømte halvparten.. xD
* ULL klær er unikt<3
* Ammeinnlegg er viktig.. For du lekker hele tiden, og SKIFT OFTE SLIK DU IKKE FÅR SOPP..
* Tepper/helsetepper
* Dresser til trilleturer og når de skal ut fra huse og inn i bilen..
* NOEN TUTTER, kan være du får en baby som ikke vill ta tutt, ikke vits å bruke fro mye penger på det da..
* ELEKTISK BRYSTPUMPE veldig viktig ha den klar fra starten av. Hadde jeg vist dette før jeg fikk min hadde jeg gitt ungen bryst så pumpet meg hver gang etter slik en ikke får Brystbetennelse (DET fikk jeg).. AOO sier jeg[:'(]
* Amme pute viktig for riktig ammeteknikk.
* Voksipose til å ha i vogn.
* Gulpekluter MANGE - billige og bra på sparkjøp.. Kan brukes til kosefille også.[:)]
* Håndkleer til bading.
* Stellebord med god plass under til kluter bleier og våtservietter.
* Babycall er GULLVERDT!!!
* Bleiebøtte- hive bleiene i slik det ikke lukter basj og tiss i hele huset.
* Lære baby til - drikke fra flaske, hvis du skal ut en kveld og ha barnevakt.
* Uro- underholdning for de små i grinda
* Grind- ha barna der når du skal på do/dusje.
* Leker: med lyd og farger, biteringer, bamser (ikke mye hår som stikker ut)
* Vugge- mini elsker vugga si<3
* Neglesaks for babyer
* Febertermometer/ stikkpiller for barn.
* Badebalje/ Badestol til å legge barnet oppi badebaljen slik du ikke trenger å annstrenge deg så mye..
* Seng , dyna, pute, og sengetrekk :)

VIL BARE SI DERE HAR EN HERLIG TID FRAMOVER, KOSE DERE <3 savner magen min jeg

Først av alt:
GRATULERER SÅ MASSE!!!!!

Dere har en fantastisk tid foran dere, kan ikke tro at det har gått så innmari fort jeg [:-]
Nyt alt! Fra svangerskapets start til slutt, fødsel og barseltid. Min ligger her å er snart 4 måneder, kan ikke fatte hvor dagene er blitt av. Ta bilder, kos dere med innkjøp og snakk masse sammen om forventninger til den lille skal komme.
Nyt kjærestetid!! Eller venner og andre som betyr mye for deg. [:)]
Om 9 mnd så har dere små beibiser [:D]

Når det kommer til innkjøp så kan det lønne seg å tenke litt smart?
Vi har sprinkelsenga jeg hadde når jeg var baby, vugga som en slektning har brukt og vippestol etter søskenbarnet til mini. Greit med gjenbruk, kanskje det bare trenger litt oppussing? [:D] Jeg malte vogga i en hvit antikk farge, den ble kjempefin!! :)

Ikke tenk at babyen vil ligge i sprinkelsenga alene fra dere kommer hjem fra sykehuset. Babyer vil gjerne ha det trangt, lunt og trygt når de skal sove. Vi tok i bruk ei babykurv og vogga den første tiden, først nå når Emil er 3,5 mnd han bruker sprinkelsenga om natta. [:)] Vi brukte heller ikke vanlig sprinkelseng-dyne, men vogndyna den første tiden - og fortsatt.[:)] Nå ligger E. oppå ei dyne med lilledyna over seg. Lunt, godt og komfortabelt.

Det lureste jeg har er:
- ULLKLÆR [:D] Bomullsklær ble lite brukt til å begynne med [:)] Dongribukser, skjorter, kjoler og sånt er meget upraktiske klær.
- Kjøp i størrelse 50! Det er en myte at man får masse klær i små størrelser. Jeg fikk nesten alt i 68-80. [:)] Kjekt å ha senere da.
- Lammeskinnspose i vogna.
- Simo DUO, stor bag, så det er masse plass til voxipose/lammeskinnspose i..[:)] Kjipt å måtte gå over til sportsdelen tidlig fordi vogna er trang.
- Gjerne lag noe mat på forhånd til deg selv som du fryser ned.. Man har ofte ikke energi til å lage kjapp og sunn mat den første tiden..
- Gaskluter er geniale til å tørke med etter bad, håndduker blir ofte store og grove.
- Et kosedyr som det lukter mamma er en super ting når pappan vil bidra litt imellom matingene, kanskje sånn at du får sove litt? Legg det inntil kroppen din slik at det lukter pupp og god-mamma av det.. Det skaper trygghet for barnet å kjenne lukta av mamma. [:)]
- Ikke kjøp inn masse flasker og tuter før barnet kommer. Jeg brukte 2 mnd på å finne en flaske som E. tok, det var alt annet enn enkelt og masse bortkastede penger.
- MINIFOM!!! Fås kjøpt på apotek. Fordeler luften i tarmen hos babyen, forebyggende mot kolikk [:)] Ikke medisin altså, men et hjelpemiddel.
- Brystpumpe. Kan ikke klare meg uten. Når mini begynte å sove natta gjennom hadde jeg VOLDSOMT melkespreng, og da var det greit å pumpe seg så kan man fryse det ned. Samt Syntocinon er gull hvis utdrivningsrefleksen tuller litt med deg. Man kjenner man har masse melk men ikke får det ut med hjelp av pumpe - en sprut med nesesprayen så kommer melka med en gang :)
- Paracet, febermål og saltvannsampuller har hjulpet oss masse... [:)]
- Store joggebukser, genre, tskjorter og truser til mamman... Du har lov å se ut som et takras etter en lang fødsel og pappan driter i hvordan du ser ut [;)] Det er LOV å slaske! Ingen mødre drar på cafe rett etter fødsel likevel.

Tiden etter fødselen kan være tung for mange. Jeg sleit voldsomt med barseltårer. Det er LOV å innrømme at man sliter. Snakk med JM eller helsesøster. DU er ikke unormal!!! [:)] Mange flere enn du tror sliter med det etter fødsel. Det kan ta tid før det går over, men viktig å snakke om det slik at det ikke utvikler seg til en depresjon. Det finnes et fantastisk støtteapparat rundt deg som du kan benytte deg av.

Sist men ikke minst..
LYKKE TIL!!!! Jeg er så glad på deres vegne! [:D]

Kos dere med svangerskapet jenter, og ta bilder fra uke til uke - er så koselig å se tilbake på.
Noe av det jeg satt veldig stor pris på var å få magen min smurt inn hver kveld av kjæresten. litt intimitet selv når jeg ikke klarte så mye nærhet og så skal det forebygge strekkmerker (magen er full nå , men kunne kanskje vært mer om vi ikke hadde gjort det?) og så er jeg utrolig glad for å ha fått delt ultralydundersøkelsene og legetimer med han. Ta mannen med om du har en, eller en god venn om du ikke har en mann - er så herlig å dele med noen.

TIPS:

fikk MYE i størrelse 56 til fødsel, og ikke så mye i 50, så måtte ut å kjøpe litt til i det, men ikke så mye. størrelse 50 brukte vi uansett kanskje bare i 1-2 uker før det var for smått.

NØDVENDIG her

til babyen:
- Ulltøy, ungen kommer i september og i det første halve året er det vinter, ull er GULL=)
- Vippestol - skikkelig digg å ha ungen i, liggesitter godt og får være med på alt.
- babygym - Snuppeluret vårt ELSKER den, men skjønte greia først da hun tippet litt over to måneder
- en 4-5 pysjer. hadde en da vi kom hjem fra sykehuset, og den ble bæsja ut ca første dagen
- gulpekluter - og mange av dem dette er en gulpebaby, og vi har 12 nå, og det er ikke nok...
- baby call , trenger det ikke her hjemme, men var knall å ha når vi dro på ferie og ungen lå i andre etasje om kvelden. hørte henne godt igjennom babycallen når hun våkna og ville ha mat
-BEPANTHEN salve - snuppeluret fikk det kjøttsåret på rompa en dag. prøvde en dag med sinkslve, men ble ikke bedring. tre dager med bepanthen og rumpa er så fin som ny=)
- vugge/sovekurv til stua har vært gull her. da har hun et sovested på stua også, og lærer å skille mellom dag og natt
- Meitai bæresele - genial bæretøy som holder ungen HELT inntil kroppen. har vært utrolig godt å ha når vi har vært på reise, og man trenger hendene fri for å vise ID, gå igjennom sikkerhetskontroll o.l
- neglesaks av babytypen - hvem hadde trodd små negler vokste så fort? klippes minst en gang i uka her...

Til Mor:
- Avent manuell brystpumpe
- ULL ammeinnlegg og Papirinnleg - papir innerst og ull oppa, funker knall - har aldri hatt betennelse
- ammevenlig tøy som skjorter, t skjorter med lav hals, gensre med knapper, tunikaer o.l - skikkelig digg å ha tøy som ser bra ut og som gjør at du slipper å blotte halve magen for å amme.

Unødvendig
til baby:
- bleier i størrelse 1, Brukte vi bare på sykehuset
- omslagsbodyer - far NEKTER å bruke dem, skjønner ikke bæret. mye bedre med de som bare trees rett over hodet
- gensre, pyntejakker o.l - vi bruker langærmet body, da blir det for varmt med genser over. bruker sjelden bukser også - body og strømpebukse er knall
- uro over senga, skaper mer URO en RO på kvelden, men kan være fint på morgenen da
- baby björn bæresele - ikke bra for ryggen til barnet, og har ikke blitt brukt her. Mei taien derimot brukes OFTE
- såper o.l den første tiden. nå er snuppa 4 måneder, og har aldri brukt såpe. Olje må man derimot ha til badevannet=)
- badestol - vi fikk en, men har aldri brukt den.

til mor
- AmmeBHer med spiler, blir ALDRI brukt, klemmer og er ubehagelige

Back
Topp