jævla legevakta!!!!!!

min erik august

Betatt av forumet
erik august fikk vaksine sin idag. han har feber. første gangen vi målte var det 38.6, synst det var litt høgt. ringte da til legevakten og hørte etter om vi kunne gi han stikk piller, eller om det var noke vi kunne gjøre i det heile tatt. nei....ho lurte da på kor gammal han var, ein dag over 3 måna sa ej. å ja....visst han hadde vært under 3 måna så hadde han blitt lagt inn. herregud han e 1 dag over.

målte han igjen no. halv time sida sist. og feberen hans er på 38.8...den stige jo. orke ikkje å ringe igjen. fins det gode råd som andre mammaer har lyst til gi bort? bli så forbanna og lei mej. min baby har feber. og babyen skal ikkje ha feber.

Gi han paracet! Nikolai fikk også vaksinen sin i dag og han har fått paracet [:)] Men må gi tilpasset vekten hans [:)]

Gi paracet du.. Han hadde nok ikke blitt lagt inn pga feber når han har tatt vaksine i dag. Er nok en reaksjon på vaksinen. De legger ikke inn uansett pga feber lengre heller. Jeg var på barneklinikken med lille nye da hun var 1,5 mnd. Hun hadde feber(38,2), men vi ble ikke lagt inn likevel

Veldig vanlig å få feber etter vaksiner, og sånn jeg har forstått så "telles ikke" det under det at babyer ikke skal ha feber. Men du kan trygt gi han en paracet stikkpille. Hvis feber da ikke synker, må du heller ringe legevakta igjen.

Lille gullet mitt fikk feber den dagen han fikk vaksinen og dagen etter. Ga paracet begge dagene, og det hjalp kjempebra!

Ja bare gi stikkpille, helsesøster sa at det kunne en gi om smån fikk feber.. Som sagt ovenfor, stikkpille som er tilpasset vekten[:D]

så kjipt du ikke fikk noe hjelp.
Håper feberen går ned snart

tok tempen hans igjen. den e no på 39.1 herregud......ga han stikk pille 60 mg. så no venten vi.

ORIGINAL: oktoberbarnventes

håper paracetten funker så feberen går ned[:)]

maja skal få sprøyte på tirsdag, håper hun slipper feber...

hvordan er det med paracett til di små? kjøper man stikkpiller og deler den opp liksom?

Man får kjøpt stikkpiller tilpasset babyer [:)] Man kan også kjøpe mikstur og gi med sprøyte i munnen til babyen [:)]

Miksturen selger de iallefall i dagligvarebutikker. Vet ikke om de selger stikkpillene i butikkene, men det vil jeg tro de gjør [:)]

ORIGINAL: adelia

Gi paracet du.. Han hadde nok ikke blitt lagt inn pga feber når han har tatt vaksine i dag. Er nok en reaksjon på vaksinen. De legger ikke inn uansett pga feber lengre heller. Jeg var på barneklinikken med lille nye da hun var 1,5 mnd. Hun hadde feber(38,2), men vi ble ikke lagt inn likevel

Emilia ble lagt inn pga feber, så noen steder gjør de nok det!
Hun hadde høy feber da (39.6 og stigende..) så kan hende det var derfor.

på apoteket finnes det paracett som er beregnet fra 1-4 mnd. dette skal man bruke. det selges ikke i dagligvarer. en av ungene mine fikk 39.6 i feber når han var 26 dager gammel og vi ble ikke lagt inn. han hadde det i flere dager. etter 4 dager ble han laagt inn, men det var siden han hadde rs- virus. små barn tåler mye. bruk paracett  og vent å se, hvis den ikke går 1,5 grader i hvertfall ned etter 30 min kan du ringe legen å høre.

Forøvrig fikk vi beskjed på nyfødtintensiven at man bør alltid ha paracet stikkpiller i hus når man har små barn, på lik linje med førstehjelpssaker.

er helt enig med lassie. paracett er noe man HAR i huset hele tiden. jeg anbefaler å ha en syke veske der man har alle ting man trenger hvis ungene blir syk. for de blir som regel syk på ettermidagene og da er apotekene stengt og man skal gi ungene smertestillende ved høy feber. de selger bare 125g og oppover i dagligvaren og det er fra 12kg og oppover.

ORIGINAL: Siljepus

ORIGINAL: min erik august

erik august fikk vaksine sin idag. han har feber. første gangen vi målte var det 38.6, synst det var litt høgt. ringte da til legevakten og hørte etter om vi kunne gi han stikk piller, eller om det var noke vi kunne gjøre i det heile tatt. nei....ho lurte da på kor gammal han var, ein dag over 3 måna sa ej. å ja....visst han hadde vært under 3 måna så hadde han blitt lagt inn. herregud han e 1 dag over.

målte han igjen no. halv time sida sist. og feberen hans er på 38.8...den stige jo. orke ikkje å ringe igjen. fins det gode råd som andre mammaer har lyst til gi bort? bli så forbanna og lei mej. min baby har feber. og babyen skal ikkje ha feber.

Hmm, tror det er helsesøstra du skal være sint på, ikke legevakten. HS burde informere deg om reaksjoner som kan forekomme vaksinering.
Enda dette er mitt andre barn, informerte HS meg og gav meg et skriv, for de er pliktig å gjøre det.

Kan skrive her til deg hva som står: Infanrix og prevenar. Noen barn får bivirkninger av disse to vaksinene. Dette kan være uro, irritabilitet, gråt, utilpasshet, søvnighet, nedsatt matlyst eller uvelhet i 1-2 dager etter vaksinasjon.

Symptomene kan komme noen timer etter vaksinasjon og varer sjeldent mer enn ett par dager.

Rødhet, hevelse og smerter på stikkestedet forekommer også, og kan vare i flere dager.

Kortvarig feber kan også forekomme.

Reaksjonene blir sjelden sterke og vedvarende. Er reaksjonene sterke og varer inntil 48 timer, vil vi at dere kontakter lege.

FEBERNEDSETTENDE SMERTESTILLENDE KAN BRUKES NÅR:
Barnet får feber over 39 og/eller virket plager og smertepåvirket.

Det anbefales og bruke Paracetamol stikkpille. Paracetamol selges som Paracet, Pinex, Panodil og Paracetamol.

Alt med uthevet skrift her, sto på arket + litt til om som jeg ikke orka ta med..

Det er helt normalt at unger får feber etter vaksine, begge mine har fått det.

Det er før de er 3 mnd de ikke skal ha feber.. men når de har fått vaksinen, er det normalt med feber.. Det de mener med at babyer ikke skal ha feber, er at det er en grunn hvis de får feber.. i dette tilfellet er grunnen vaksinen.. hvis barn ellers under 3 mnd får feber kan grunnen til at de får feber være farlig, og må derfor følges med og legges inn.

Nå er barnet ditt over 3 mnd, så nå trenger du ikke bekymre deg så mye for det.. en gang Mathias hadde feber når han var 7 mnd tror jeg det var, fikk vi beskjed av legen om at barn tålte MYE mer feber enn voksne, og hvis han ikke hadde noen plager, trengte vi ikke gi han febernedsettende før det nærmet seg 41.. så Mathias har hatt 39-40 i feber uten at jeg har gitt han noe, men følger så klart godt med..

Nikolai fikk ca 38,5 etter vaksinen, jeg syns det var lite.. gav han ingenting.. målte han noen ganger.. han hadde bare feber samme dagen, men ikke dagen etter...

Det er alltid lett å bli litt hysterisk når ting skjer for første gang, men du har absolutt ingenting å bekymre deg for..

Sa du forresten i fra til legevakten at babyen din hadde fått vaksine i dag? Hvis du sa i fra om det, burde i så fall de ha beroliget deg med at feber er helt normalt etter vaksine..

sa frå både til legevakta og barnelegen. ingen som sa at det er normalt å ha feber etter vaksine. men det fant vi ut til slutt. men gud kor hjerteskjærende det er når det skjer. det som skremte mej mest var at feberen forsatt gikk oppover. da den kom på 39.1 fikk ej virkeli små panikk. men no har den heldigvis roe seg. ligge stabilt på 38.3 - 38,5 men vi skal ikkje gi noke før den er 39. og så klart ser ann korleis han er. så krysse vi fingrane på at alt er over imorgå.

60 mg får ein tak i på apoteket. og takk gud for at vi hadde det her.

er det noke anna ting som man MÅ ha i huset? foreløpig har vi stikkpiller, temeratur måler, saltvatn, og den salve til å smøre gommane med når tenner er på vei opp, og alt innen rens og stell av sår.

Back
Topp