Ivf vs. Icsi

Sjof

Glad i forumet
Assistert-jentene
Juliknøttene 2022
Hei.
Mannen har lavere sædkvalitet enn det de anser som normalt bra, og det har vært foreslått icsi.

mitt inntrykk er at flere lykkes raskere med icsi.

noen som vil dele erfaringer?
Vurderer første forsøk privat denne mnd, men uff det er dyrt.

Vi har kun prøvd ICSI, mannlig faktor.
Satt på første forsøk.. men vi gikk offentlig

Hei.
Mannen har lavere sædkvalitet enn det de anser som normalt bra, og det har vært foreslått icsi.

Om vi ser bortifra mannlig faktor så viser studier at det er like stor sjanse å bli gravid med IVF og ICSI. Men med mannlig faktor så er det bedre med ICSI fordi da vet man at egget blir befruktet. Men det vil jo ikke si at det nødvendigvis utvikler seg videre. Med IVF så blir ikke "dårlige" egg befruktet, men ved ICSI så blir alle befruktet.
Her er det så mange faktorer som spiller inn for å bli gravid at den ene er nok ikke bedre enn det andre.
Men klart i ditt tilfelle med mannlig faktor så vet du i alle fall at eggene blir befruktet, så er det bare å krysse fingrene for at kvaliteten på eggene er tipp topp :Heartred

Hei.

hei :) skal selv utføre icsi denne omgangen grunnet ingen befruktning forrige gang i det hele tatt, pluss at dette er det 5 forsøket mitt. Så er derfor også. Hååååper såååå nå! :) det sies nå at det lykkes bedre med icsi :)

Takk for svar :)

har noen erfaring med frysing når mannens kvalitet er lav? Dvs. fryse sperm (ikke embryok og tine opp for innsett.

Om vi ser bortifra mannlig faktor så viser studier at det er like stor sjanse å bli gravid med IVF og ICSI. Men med mannlig faktor så er det bedre med ICSI fordi da vet man at egget blir befruktet. Men det vil jo ikke si at det nødvendigvis utvikler seg videre. Med IVF så blir ikke "dårlige" egg befruktet, men ved ICSI så blir alle befruktet.
Her er det så mange faktorer som spiller inn for å bli gravid at den ene er nok ikke bedre enn det andre.
Men klart i ditt tilfelle med mannlig faktor så vet du i alle fall at eggene blir befruktet, så er det bare å krysse fingrene for at kvaliteten på eggene er tipp topp :Heartred
Litt usikker om det er så enkelt å si at med ICSI blir alle befruktet. Ja, alle egg får satt inn en sædcelle, men er det en dårlig kombo så blir ikke dette egget befruktet allikevel. Vi hadde også mannlig faktor og ICSI. Jeg fikk ut 5 egg, og det var kun 3 av dem som ble befruktet og delte seg som de skulle. Så 2 ble ikke befruktet. Umulig å si hva som var årsaken da, men tenkte bare å nevne det :joyful:

Fikk satt inn 1 egg som ble til sønnen vår, og de andre 2 på frys. Krysser fingrene for at et av dem kan bli til søsken snart.
Så her satt spiren ved første forsøk :joyful:

Litt usikker om det er så enkelt å si at med ICSI blir alle befruktet. Ja, alle egg får satt inn en sædcelle, men er det en dårlig kombo så blir ikke dette egget befruktet allikevel. Vi hadde også mannlig faktor og ICSI. Jeg fikk ut 5 egg, og det var kun 3 av dem som ble befruktet og delte seg som de skulle. Så 2 ble ikke befruktet. Umulig å si hva som var årsaken da, men tenkte bare å nevne det :joyful:

Fikk satt inn 1 egg som ble til sønnen vår, og de andre 2 på frys. Krysser fingrene for at et av dem kan bli til søsken snart.
Så her satt spiren ved første forsøk :joyful:
Befruktning er når en sædcelle trenger inn i en eggcelle, og det er jo det som gjøre ved ICSI. Videre utvikling kommer etter befruktningen. Men tror det jeg skrev var litt forståelig uansett o_O

Last edited:
Takk for svar :)

har noen erfaring med frysing når mannens kvalitet er lav? Dvs. fryse sperm (ikke embryok og tine opp for innsett.
Her fryste vi ned sperm i tilfelle, men trengte ikke å bruke det.
Fersk er best.

Her ble 13 av 17 egg befruktet med ICSI.
Fått 3 barn av samme uttak (2 eneggede tvillingpar, mistet en tvilling underveis).
Alle ble til av fryste embryo.
Ble gravid på 2 av 6 innsett. Kun mannlig faktor her.

Hadde kombi IVF/ICSI. Av 24 egg ble 18 befruktet og da var halvparten IVF og halvparten ICSI. Trege svømmere mest sannsynlig årsak her så. Ble gravid på 2.innsett.

Her fryste vi ned sperm i tilfelle, men trengte ikke å bruke det.
Fersk er best.

Her ble 13 av 17 egg befruktet med ICSI.
Fått 3 barn av samme uttak (2 eneggede tvillingpar, mistet en tvilling underveis).
Alle ble til av fryste embryo.
Ble gravid på 2 av 6 innsett. Kun mannlig faktor her.
Blir litt optimistisk av å lese blir 12 timers kjøretur hver vei, så håper det går på noen av de første

Har fått et barn og en graviditet (er i uke 14 med lillebror/søster) ut av 1 ICSI-forsøk :)

Noen som har erfaring med antistoffer hos mannen? vi også har hatt ICSI, men ingen graviditet foreløpig :(
Venter på og sette inn vårt første fryse egg denne uka :) Håper det klaffer nå.
Lykke til med forsøket du også :)

Back
Topp