IVF-termin - fryseforsøk i naturlig syklus.

litapi

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Septemberlykke 2021
Marsboerne 2023
Hei kloke snille jenter! :rolleyes:

Er det noen av dere som har hatt en IVF-termin som er blitt forskyvet ved kontroll?

Vi hadde innsett av 3-dagers 4. januar. Klinikken har dermed satt 1. januar som befruktningsdato, og termin til 27. september.

Jeg hadde positivt utslag på EL-test 30/31 desember. Vi hadde samleie i romjula, også nærmere bestemt den 30.

Grunnet 3 MA’er har jeg hatt TUL ukentlig ca. fra uke 7. Og fosteret er blitt målt til 4 til 6 dager lengere hver eneste uke.

Er det noen som har opplevd dette? Er det sjans for at vi har befruktet et egg selv, og dermed er kommet lengere?
Jeg er ifølge IVF-termin 14+0 i dag så jeg skjønner det er tidlig og at fosteret er lite. Men jeg lurer bare på om andre kan ha vært i lignende situasjon? o_O
 
Hei kloke snille jenter! :rolleyes:

Er det noen av dere som har hatt en IVF-termin som er blitt forskyvet ved kontroll?

Vi hadde innsett av 3-dagers 4. januar. Klinikken har dermed satt 1. januar som befruktningsdato, og termin til 27. september.

Jeg hadde positivt utslag på EL-test 30/31 desember. Vi hadde samleie i romjula, også nærmere bestemt den 30.

Grunnet 3 MA’er har jeg hatt TUL ukentlig ca. fra uke 7. Og fosteret er blitt målt til 4 til 6 dager lengere hver eneste uke.

Er det noen som har opplevd dette? Er det sjans for at vi har befruktet et egg selv, og dermed er kommet lengere?
Jeg er ifølge IVF-termin 14+0 i dag så jeg skjønner det er tidlig og at fosteret er lite. Men jeg lurer bare på om andre kan ha vært i lignende situasjon? o_O
Om du hadde positiv el test 30 og 31 desember så har jo eggløsning skjedd 1. Januar. Så da er det jo samme termin som klinikken har satt på innsatt embryo.
Men det er ikke uvanlig at det går litt i rykk og napp med lengden på foster så tidlig, og det kan være vanskelig å måle.
Forhold deg til oppsatt termin fra klinikken og vent på oul. Forundrer meg om de endrer termin da også, siden du vet nøyaktig hvor gammel babyen din er.
 
Jeg fikk vite med første barnet at ivf babyer var litt større.. ble også alltid målt til 4-5 dager lenger enn beregnet. Klinikken sa at termindato fra klinikken ikke skulle endres mer enn +\~ noen dager selvom de sa det på OUL.. min første kom på termindatoen som klinikken hadde satt :)
 
Jeg fikk vite med første barnet at ivf babyer var litt større.. ble også alltid målt til 4-5 dager lenger enn beregnet. Klinikken sa at termindato fra klinikken ikke skulle endres mer enn +\~ noen dager selvom de sa det på OUL.. min første kom på termindatoen som klinikken hadde satt :)
Ja IVF barn blir gjerne født tyngre og blir født senere enn de som er spontant laget. Frosne embryo blir tyngre enn ferske embryo. Men det skal ikke være forskjell på lengden på et IVF/ikke IVF foster.
Mitt IVF barn var på mm rett i forhold til termin, så dette er det helt naturlige variasjoner på.
Også er det jo slik at kun 4-6 % kommer på termindato, så der var du virkelig heldig :)
 
Last edited:
Begge mine ivf-svangerskap har stemt +/- 1 dag på alle ultralyder frem til uke 12. I uke 12 og på OUL har de ligget +2-3 dager. Førstemann ble etter dette målt til å være litt større (+15% ish) enn gjennomsnitt på vekstkontroller hele veien. Han i magen var helt på gjennomsnittet på vekstkontroll i uke 30 (har bare hatt en vekstkontroll denne gang). Førstemann ble født 2 dager over termin og var rett over snittet og han i magen vet jeg ikke enda, termin om 6 uker :) Tror det skal være ganske nøyaktig før uke 12, men det kommer jo an på den som måler og selvsagt genetiske forskjeller, men sånn jeg har forstått slår de som oftest inn etter uke 10-12.
 
Hei kloke snille jenter! :rolleyes:

Er det noen av dere som har hatt en IVF-termin som er blitt forskyvet ved kontroll?

Vi hadde innsett av 3-dagers 4. januar. Klinikken har dermed satt 1. januar som befruktningsdato, og termin til 27. september.

Jeg hadde positivt utslag på EL-test 30/31 desember. Vi hadde samleie i romjula, også nærmere bestemt den 30.

Grunnet 3 MA’er har jeg hatt TUL ukentlig ca. fra uke 7. Og fosteret er blitt målt til 4 til 6 dager lengere hver eneste uke.

Er det noen som har opplevd dette? Er det sjans for at vi har befruktet et egg selv, og dermed er kommet lengere?
Jeg er ifølge IVF-termin 14+0 i dag så jeg skjønner det er tidlig og at fosteret er lite. Men jeg lurer bare på om andre kan ha vært i lignende situasjon? o_O

Helt normalt! Her ble førstemann til ved inseminering. Like etter at jeg ble inseminert tok legen ultralyd for å sjekke om eggløsningen hadde skjedd. Det hadde den, og egget var sannsynligvis en plass i egglederen allerede sa hun. Egg lever jo mellom 12-24 timer etter at de slippes. Ergo er det helt 100% sikkert at han ble laget på nøyaktig den datoen. Jeg er gift med ei dame, så det var ikke mulighet for å få til noe på hjemmebane :hilarious: Fikk da termin 12.10. På alle ultralyder ble han likevel målt til å være 6 dager større, og jeg fikk endelig termin 6.10. Stusset litt selv over det og spurte legen som forklarte at de ikke måler hvor gammelt fosteret er men hvor STORT det er. Babyer vokser i ulik takt og det er individuelle forskjeller. Noen vokser slik at termin stemmer på en prikk, noen blir satt litt tilbake fordi babyen er litt liten, og noen blir satt frem fordi babyen er stor. Alt er like normalt :)

Håper det var en forståelig forklaring :p
 
Mine 3 ivf barn, alle resultat etter fryseforsøk har stemt ift termindato på målingene. Litt annerledes med tvillingene, der stemte det frem til uke 12-15 ish. Da var den ene tvillingen over 1 uke lenger komt i vekst enn den andre tvillingen. Og de er eneggede.

Det sier litt tenker jeg, at det er mange faktorer som spiller inn på hvilke uke+dag man får opp etter de har målt. Derfor greit at de ikke flytter termindato ved ivf.
 
Jeg hadde IVF-termin 10. mars og UL-termin 6.mars etter FER. Hun kom 8. februar :hilarious: St.Olavs forholdt seg kun til UL-termin, og sa også at IVF-barn ofte vokste litt raskere. Hadde UL i uke 14 og 22.
 
De har ikke endret OUL-termin på mine to IVF-barn, selv om ultralydmålene ikke har stemt helt - det har vært noen dager pluss/minus på de ulike undersøkelsene. De er født henholdsvis to dager etter og én dag før IVF-termin.
 
Min lille ble satt frem med 3 dager - hadde opprinnelig IVF termin 24 mai, men ble flyttet til 21 mai på OUL :) De vokser ujevnt, disse gulla våre, IVF eller ei - og i rykk og napp, visstnok! Hadde de satt ny termin kun ut fra hodemål, ville termin vært flyttet så langt som til 15 mai :happy3 Håper ikke hodet er så himla svært når han først kommer, for å si det sånn :smiley-angelic006

Han ble målt til 15% over gjennomsnitt på forrige UL (3D, privat) i uke 29/30. Er 33+6 idag.
 
Last edited:
Når jeg var på TUL på klinikken, så sa legen at termin ville bli satt på ordinær OUL. De satte ikke termin verken ut i fra innsett eller TUL. Men ut i fra ultralyden så var jeg også 3 dager frem :happy:
 
Back
Topp