Ivf-protokoll ved endometriose

Statistikern

Elsker forumet
Assistert-jentene
Februarhjertene 2025
Dere med endometriose - hvilke ivf medisiner/protokoll har dere fått? Jeg har hatt kort protokoll til nå med gonal-f (visste ikke at jeg hadde endo). Nå som det er avdekket endo skal vi prøve med lang protokoll med synarela og menopur. Menopuren har ikke noe med endo å gjøre tror jeg, der er mer for å prøve noe annet. Jeg fikk 5 tilsynelatende fine embryo med gonal sist, men har hatt flere SA så kvaliteten var kanskje ikke så bra. Jeg ønsker også å prøve prednisolon pga endo, men det mener Riksen er for eksperimentelt.

Dere med endometriose - hvilke ivf medisiner/protokoll har dere fått? Jeg har hatt kort protokoll til nå med gonal-f (visste ikke at jeg hadde endo). Nå som det er avdekket endo skal vi prøve med lang protokoll med synarela og menopur. Menopuren har ikke noe med endo å gjøre tror jeg, der er mer for å prøve noe annet. Jeg fikk 5 tilsynelatende fine embryo med gonal sist, men har hatt flere SA så kvaliteten var kanskje ikke så bra. Jeg ønsker også å prøve prednisolon pga endo, men det mener Riksen er for eksperimentelt.
Har endo jeg og, stolavs har hele tiden sagt at de ikke gjør noe ekstra fordi ifølge dem har jeg ikke endo. Spørs om det blir en annen tone på den pipa nå? Tviler.
Mange må rett og slett gå privat for å få prednisolon....

Lang protokoll har absolutt funket bedre på meg. De korte har jeg hatt flere egg ut, men ingen graviditet av de eggene. Lang protokoll medførte mindre egg, men flere på frys og graviditet. Jeg fikk antibiotika kur fom uttak tom dagen før innsett de 2 gangene jeg ble gravid.

Absolutt tro på lang protokoll og da eventuelt prednisolon.
Jeg skal ha fryseforsøk i styrt syklus ca Juni og har da allerede startet på prednisolon nå.

Tvitvi :Heartred

Jeg har hatt lang protokoll, uten noen forbedring av det. Har kort protokoll denne gangen. Der jeg går nå mente de at de har gått bort i fra lang protokoll. Klager ikke av den grunn. Blir rimelig lei nesespray

Jeg har endometriose grad 4 og har alltid hatt lang protokoll. Brukt både menopur og gonal-f. Ble først gravid på forsøk etter operasjon hvor de fjernet endometriose. Brukte menopur siste forsøk.

Kort protokoll alle forsøk, bortsett fra de to siste. De to siste forsøkene med lang protokoll var kort tid etter endosanering. Det ble baby det siste forsøket. Hadde det siste forsøket i tillegg prednisilon i høyeste dose noensinne. Dette var offentlig i Haugesund. Jeg har fått prednisilon flere ganger før, ved to private klinikker, før vi visste om endo. Oppsummert var regimet (som er av relevans): sanering, nedregulering, prednisilon. Edit: og klexane.

Lykke til! ❤️

Last edited:
Forresten. Dette fant jeg på en side for endometriose. Det ble kommentert under med vedlagte link til artikkel. Hvis du ikke skal ha endo-sanering (?) tror du dette er noe av relevans å sjekke opp i? Jeg aner ikke altså, men måtte uansett bare dele det.

Vedlegg

• 7FACDA3A-0EC8-4A3A-86A8-25DEAA2C842E.png
    7FACDA3A-0EC8-4A3A-86A8-25DEAA2C842E.png
    7,4 MB · Visninger: 86
Jeg har tidligere brukt synarela (lang protokoll), og stim med menopur+bemfola eller gonal-f. Skal bruke Procren nå for nedregulering.

Tusen takk for alle svar. Har hatt litt paus fra forumet i det siste og glemte å skrive her. Veldig interessant å høre deres erfaringer. Her fortsetter overraskelsene - etter utredning av habituell abort med blodprøver har vi nå fått vite at jeg har ANA antistoff (anti nuclear antibodies). Dette virker å ha en kobling til gjentatte spontanaborter, og til endo. Skal videre til revmatolog nå så får vi se hva som skjer videre. Nå er medisinering med prednisolon eller lignende kanskje ikke så langt vekke... Yay? :bored:

Hei! kan jeg spørre hvordan endo ble avdekket? Har nettopp hatt første mislykka forsøk på riksen men har sterk mistanke at jeg har endo og vil snakke med riksen om vi kan sjekke det før vi går videre med de på frys

Hei! kan jeg spørre hvordan endo ble avdekket? Har nettopp hatt første mislykka forsøk på riksen men har sterk mistanke at jeg har endo og vil snakke med riksen om vi kan sjekke det før vi går videre med de på frys
Må ha kikhullsoperasjon

Ordla meg litt feil. Mente hvordan man kommer frem til at man trenger kikkhulsoperasjon. Jeg tror ikke jeg kan bare ringe til sykepleier på Riksen å si Hei, jeg tror jeg har endo, kanke vi bestille sånn laproskopi til meg neste uke? :D
Tja, jeg hadde det før behandling fordi jeg har helt ekstreme menssmerter, ligger og spyr selv etter smertestillende på det verste.
Men det er gjerne ikke lap de gjør i første omgang, ville heller spurt om å få telefontime med legen og høre hva de tenker fremover, at du gjerne skulle sjekket litt mer fordi du føler det er noe som mangler, foreslå vannscanning og om de har noen andre ting de kanskje kan sjekke?

Tja, jeg hadde det før behandling fordi jeg har helt ekstreme menssmerter, ligger og spyr selv etter smertestillende på det verste.
Men det er gjerne ikke lap de gjør i første omgang, ville heller spurt om å få telefontime med legen og høre hva de tenker fremover, at du gjerne skulle sjekket litt mer fordi du føler det er noe som mangler, foreslå vannscanning og om de har noen andre ting de kanskje kan sjekke?
Ja, tenkte det blir nok en ikke lap med en gang, spørs jo om de tror på meg :D jeg har heldigvis ikke sterke menssmerterer, men har tatt HSG, kanskje et år siden, for å sjekke egglederne og han legen som så på skjermen sa at lederne er ike blokerte men det ser ut at på høyre side er det noe sammenvoksninger siden væske ikke går heelt fritt der i buken. Så har jeg vondt på høyre side under samleie og kan få vondt på høyre side helt random dag i ni og ne, litt sterkere under mensen. Men takk for råd, skal prøve å få snakk med legen, håper de ikke bare sier at det ikke er kapasitet til det.

For min del var del tilfeldig på en måte da jeg ikke har noen smerter som gjorde at jeg mistenkte endo. Men hadde en mistenkt exu etter ivf og valgte å gjøre lapraskopi istendenfor å ta cellegift (igjen) og da ble det oppdaget endometriose i samme slengen. Men de fjernet ikke noe av det, noe jeg er litt skuffet over. Men så var det heller ikke det som var formålet med operasjonen. Alt dette foregikk på Haukeland sykehus da jeg bor i Bergen (men går til ivf behandling på Riksen).

Det er nok litt vanskelig å få en operasjon hvis man ikke har store problemer, men det er kanskje mulig for deg siden du har smerter. Etter min erfaring så endrer Riksen lite på protokollen uansett (siden studier viser at de med endometriose har lignende resultater med ivf som de uten), men jeg overtalte dem i hvert fall å prøve fryseinnsett i naturlig syklus neste gang siden østrogen (som i progynova etc) kan forverre endometriosen.

Håper de hører på deg og at du får tatt noen flere undersøkelser.

Jeg har hatt både lang og kort protokoll. Det har gitt ca samme utfall, men kort protokoll for meg har betydd at jeg gikk på FSH i ca 16 dager. Det har altså vært relativt langt likevel. Jeg har også, de to siste gangene, hatt forbehandling med DHEA. Det går vel mer på å bedre kvaliteten på eggene. Om det har hatt effekt vet jeg ikke, men det har resultert i ett barn og en pågående graviditet.

Jeg skriver medisinlistene mine så kan du se. Det betyr ikke at dette vil funke for deg. De to siste uttak og innsett var hos Hausken. De driver litt mer alternativt enn de offentlige. Det betyr ikke at de er bedre, men det funket for meg..

Jeg har brukt flere ulike FSH og doser.
Puregon 250/300, + synarela *3 ingen uttak
Puregon 450 + synarela *2 uttak og barn
Puregon blir ikke brukt lengre (hvertfall ikke i Norge)

Gonal-F 600 ie, 300 morgen og 300 kveld + fyremadel (ingen uttak)
Rekovelle 24, + synarela(fra dag 1 mens) heller ingen uttak

Gonal-f 225 + fyremadel + genotropin uttak og barn

Gonal-f 300 + ganirelix/fyremadel + genotropin + gonapeptyl uttak og graviditet (pågående)

Back
Topp