Ivf og tredje spontanabort

E

EllyPrøver

Guest
Hei dere i Babyforum
Jeg er ny her i Babyforum, men søker nå et fellesskap, støtte, råd og forhåpentligvis håp fra dere her inne.❤️

Vi startet med IVF for ganske nøyaktig ett år siden da vi hadde prøvd i ett år uten å lykkes på egen hånd.

Jeg har hatt 4 innsett og blitt gravid på 3 av dem. Men alle 3 har endt i spontanabort (1 blighted ovum og 2 hvor fosterutviklingen har skjedd men hjertet stopper i uke 6-7).
Vi har vært på utredning for habituell abort (kromosomtest, hysteroskopi og sjekk for å se om jeg har stor sjanse for blodpropp i livmor, husker ikke hva det heter i farten), men alle prøver kommer tilbake fine.

Alt føles håpløst.

Jeg lurer på om noen av dere har opplevd det samme, og om dere ble gravid likevel senere ved ivf? Tok dere noen utvidende gentester? Reiste til utlandet og tok ivf der? Pga-testet dere embryoene?

Vi er usikre på hva veien videre er for oss.

Hei kjære deg!

Så vondt å lese erfaringen din. Historien din er utrolig lik min! Jeg har også prøvd i litt over 2 år og holdt på med ivf i ett år. Vi har også hatt 4 innsett og blitt gravide på 3. Har hatt en MA og 2 kjemiske. Skal ha mitt femte innsett imorgen, så holder fortsatt på i mitt tilfelle. Har lest meg mye opp på dette og dette er noen årsaker til flere SA som jeg har skjønt det, samt hva man kan gjøre med det:

- DNA-skader i sædcellene. Kan påvises ved COMET-test hos Medicus. Hvis det påvises er løsningen hovedsakelig å bruke donor
- Økt immunrespons i kroppen. Påvises ved endometrietest. Medisin: prednisolon
- kronisk endometritt (infeksjon i livmor) påvises også ved endometrietest. Medisin: doxcyclin antibiotika
- blodfortynnende gis ved flere SA uavhengig av om det er påvist koaguleringsproblematikk.
- noen kan også trenge ekstra progrestronstøtte

Har ikke blitt barn på meg ennå som sagt, men har prøvd flere av tiltakene over, utelukket litt ting og prøver med ekstra støttemedisiner nå :)

Kanskje det er flere har som har noe annet lurt å dele også :Heartred

Hei @Skogsjente,
Tusen takk for svar, jeg ble litt rørt. ❤️ Jeg ser at det allerede er bra med et slikt forum som dette.

På din liste her var det flere ting jeg kan ta opp på klinikken neste uke. Da skal vi ha møte for veien videre. De har sagt at jeg er på «spekteret» til PCOS, jeg får ut mange egg (over 20), men ender opp med 2-3 blasotcyster.

Jeg har nå en blasto igjen på frys (hatt to uttak hittil) men lurer jo veldig på om det er noe feil med blastoene våre siden det ender opp i spontanaborter og om det siste også isåfall vil være noe «feil» med. Klinikken er fremdeles optimistiske, og de har alltid hatt tro på den neste blastoen som jeg skal sette inn, selvom jeg selv mister håpet for hver gang.

Ønsker deg lykke til @Skogsjente❤️ Krysser fingrene for deg.

Er COMET test en blodprøve?

Er det noen andre som har flere tips? Er det noen som har tydd til utlandet etter gjentatte SA? Har lest at noen har «babygaranti», men syns det høres for godt ut til å være sant.

Tusen takk :Heartred:Heartred

COMET-test en er en sædprøve som analyserer DNAet til sædcellene. Vi har tatt testen og fikk et normalt resultat, så da fikk vi i det minste utelukket det som en årsak.

Det er flere som har delt erfaringer med prednisolon her.

Også kan man jo være så uheldig at man rett og slett har uflaks flere ganger på rad også... De fleste får barn etterhvert, selv oss som har mistet 3 ganger :Heartred

" Generelt god prognose selv etter 3 tidlige spontanaborter: Fra en dansk kohort fulgt over 5 år etter utredning for gjentatte aborter, fødte 81% av kvinnene (alder 20-24 år ved utredning), 70%
(30-34 år ved utredning) og 42% av kvinnene som var 40 år eller eldre ved utredningen. Sannsynlighet for levende fødte barn var 72% etter tre og rundt 50% etter seks spontanaborter."

Personlig valgte vi å ta COMET-testen etter abort 3 og ta test for bakteriell vaginose. Begge testene kom tilbake normale. Nå skal jeg ta prednisolon og albyl-e til innsett 5. Jeg har også tatt en antibiotika-kur i forkant.

Takk for svar.❤️ Skal ta opp COMET-testen med klinikken. For oss er mannlig faktor også et problem med lav sædkvalitet så vi har hatt ICSI i alle tilfeller. Mulig det fort blir en Trondheims-tur.

Prednisolon har ikke vært et tema for oss enda, var ukjent for meg og klinikken har ikke tatt det opp. Men det skal jeg også ta opp.

❤️

Takk for svar.❤️ Skal ta opp COMET-testen med klinikken. For oss er mannlig faktor også et problem med lav sædkvalitet så vi har hatt ICSI i alle tilfeller. Mulig det fort blir en Trondheims-tur.

Prednisolon har ikke vært et tema for oss enda, var ukjent for meg og klinikken har ikke tatt det opp. Men det skal jeg også ta opp.

❤️
Det er kun Medicus i Norge som gjennomfører denne COMET-testen. Hausken har også en test, men den er ikke like nøyaktig.

Hvilken klinikk går dere til?

Vi går til offentlig i Porsgrunn og får både prednisolon og albyl-e derfra, men det er dessverre ulike praksis på klinikkene på dette feltet. Men håper du møter på noen med forståelse og får lov til å prøve noe nytt til neste innsett :Heartred

Det er kun Medicus i Norge som gjennomfører denne COMET-testen. Hausken har også en test, men den er ikke like nøyaktig.

Hvilken klinikk går dere til?

Vi går til offentlig i Porsgrunn og får både prednisolon og albyl-e derfra, men det er dessverre ulike praksis på klinikkene på dette feltet. Men håper du møter på noen med forståelse og får lov til å prøve noe nytt til neste innsett :Heartred
Vi går på Hausken i Bergen, de har aldri nevnt en slik COMET-test men de har nevnt noe som heter tunell analyse som når jeg har lest meg opp er en DNA sperm analyse / fragmenteringstest. Vet du om dette er tilsvarende som COMET-testen til Medicus?

Jeg er villig til å prøve hva som helst! Føles helt surrealistisk det vi gjennomgår, folk rundt oss blir gravid hele tiden. Selvom jeg er glad på deres vegne, er jeg så uendelig trist på våres vegne

Vi går på Hausken i Bergen, de har aldri nevnt en slik COMET-test men de har nevnt noe som heter tunell analyse som når jeg har lest meg opp er en DNA sperm analyse / fragmenteringstest. Vet du om dette er tilsvarende som COMET-testen til Medicus?

Jeg er villig til å prøve hva som helst! Føles helt surrealistisk det vi gjennomgår, folk rundt oss blir gravid hele tiden. Selvom jeg er glad på deres vegne, er jeg så uendelig trist på våres vegne
Når vi så på Dna-fragmentasjonstest ringte jeg både Hausken og Medicus og spurte om testene deres. Snakket først med Medicus og de forklarte at deres test var mer detaljert/undersøkte flere ting enn Hausken sin. Snakket med Hausken senere og spurte dem, de bekreftet da at deres test var en enklere versjon. Det er litt prisforskjell på de, men vi ønsket et 100% sikkert svar, så vi valgte den litt dyrere testen til Medicus. Den koster ca 10 000. Anbefaler å maile/ringe dem så kan de vurdere om dere er i målgruppen for å ta testen.

Vil tro at du kan få prednisolon fra Hausken hvis du spørr. Skjønner godt hva du mener! Det er helt surrealistisk å være i en sånn situasjon at det skal være SÅ HIMLA vanskelig å få et barn. Også villig til å prøve alt nå, derfor det ble litt nytt for neste innsett her.

Ok, tusen takk! Dette er virkelig noe jeg skal sjekke oppi. Føler allerede at jeg har det litt klarere for meg hva jeg skal spørre om.❤️
Må være en lettelse å kunne luke ut en ting mindre med COMET-testen. Spent på å høre hvordan det går videre med deg etter prednisonol. Angående antibiotika, er det for å luke ut noen eventuelle infeksjoner /nk-celler (?) i livmoren, noen tester du har tatt i forkant og har fått påvist noen infeksjoner, eller er det mer «føre var»?

Ok, tusen takk! Dette er virkelig noe jeg skal sjekke oppi. Føler allerede at jeg har det litt klarere for meg hva jeg skal spørre om.❤️
Må være en lettelse å kunne luke ut en ting mindre med COMET-testen. Spent på å høre hvordan det går videre med deg etter prednisonol. Angående antibiotika, er det for å luke ut noen eventuelle infeksjoner /nk-celler (?) i livmoren, noen tester du har tatt i forkant og har fått påvist noen infeksjoner, eller er det mer «føre var»?
Så bra, godt å ha en plan for veien videre :Heartred
Når tenker dere å ha neste forsøk?

Ja, det var godt å få luket ut noe, så slipper man å lure på de tingene ihvertfall.
Ja, antibiotika (doksycyklin 200 mg, 7 dager) fikk jeg som føre var, i tilfelle det skulle være en infeksjon i livmor. Har ikke tatt endometrietest, men det er neste på lista hvis det ikke går snart :nailbiting: Nk-celler har jeg ikke påvist, men prednisolon hjelper jo på det :)

Hei. Sender deg mange gode tanker. Dette er så utrolig tøft å stå i. Historien din har mange likheter med min. Vi prøvde på egenhånd i nesten 3 år uten en eneste positiv test, før det ble IVF. Av 5 innsett ble jeg gravid på 4 av de, men det endte i 2 tidlige SA og en MA, der analyser viste at det var partiell mola. Det femte innsettet resulterte i min nå 5 uker gamle datter. Etter MAen tok vi utredning for habituell abort, med blodprøver osv. Pga partiell mola fikk jeg flere måneders karantene fra å prøve igjen, og vi fikk derfor en lengre periode der vi begge tok kosttilskudd for egg- og sædkvalitet (etter "oppskrift" fra It starts with the egg) samt hadde fokus på kosthold og fysisk aktivitet. Kuttet helt ut sukker, ultraprosessert mat, koffein og alkohol blant annet. Før forsøket tok jeg en antibiotikakur (doksysyklin) og under forsøket stod jeg på prednisolon, blodfortynnende og ekstra progesteron (cyclogest og prolutex). Endelig gikk det.

Skal sies at vi hadde avtalt time med klinikk i Spania før resultatet av det siste forsøket var klart, da jeg var overbevist om at det ikke gikk den gangen heller. Hadde helt mistet troen og alt føltes håpløst. Å stå lenge i den prosessen gjør så mye med en, og det er vanskelig fortsatt å tro på at jeg nå sitter her med en baby og at det faktisk går bra.

Håper på det samme utfallet for dere til slutt :Heartred

Så bra, godt å ha en plan for veien videre :Heartred
Når tenker dere å ha neste forsøk?

Ja, det var godt å få luket ut noe, så slipper man å lure på de tingene ihvertfall.
Ja, antibiotika (doksycyklin 200 mg, 7 dager) fikk jeg som føre var, i tilfelle det skulle være en infeksjon i livmor. Har ikke tatt endometrietest, men det er neste på lista hvis det ikke går snart :nailbiting: Nk-celler har jeg ikke påvist, men prednisolon hjelper jo på det :)
Den siste spontanaborten er helt nylig, og jeg har brukt ca. 5-6 uker på å få menstruasjonen tilbake på de to andre, så jeg er redd neste innsett ikke er før etter påske - noe som føles så uendelig lenge til. Jeg syns hele IVF-reisen er et «waiting game», man venter eggløsning, på UL, på innsett, på uttak, på graviditetstest, på menstruasjon osv…

Vi har booket inn time for prat om veien videre neste uke, så da skal jeg spørre om både prednisolon, antibiotika og albyl-E (og COMET vs tunell). Det er Medicus her i Bergen også, så jeg håper de kan ta COMET her også og ikke kun i Trondheim.
Setter stor pris på alle tips @Skogsjente ❤️

Hei. Sender deg mange gode tanker. Dette er så utrolig tøft å stå i. Historien din har mange likheter med min. Vi prøvde på egenhånd i nesten 3 år uten en eneste positiv test, før det ble IVF. Av 5 innsett ble jeg gravid på 4 av de, men det endte i 2 tidlige SA og en MA, der analyser viste at det var partiell mola. Det femte innsettet resulterte i min nå 5 uker gamle datter. Etter MAen tok vi utredning for habituell abort, med blodprøver osv. Pga partiell mola fikk jeg flere måneders karantene fra å prøve igjen, og vi fikk derfor en lengre periode der vi begge tok kosttilskudd for egg- og sædkvalitet (etter "oppskrift" fra It starts with the egg) samt hadde fokus på kosthold og fysisk aktivitet. Kuttet helt ut sukker, ultraprosessert mat, koffein og alkohol blant annet. Før forsøket tok jeg en antibiotikakur (doksysyklin) og under forsøket stod jeg på prednisolon, blodfortynnende og ekstra progesteron (cyclogest og prolutex). Endelig gikk det.

Skal sies at vi hadde avtalt time med klinikk i Spania før resultatet av det siste forsøket var klart, da jeg var overbevist om at det ikke gikk den gangen heller. Hadde helt mistet troen og alt føltes håpløst. Å stå lenge i den prosessen gjør så mye med en, og det er vanskelig fortsatt å tro på at jeg nå sitter her med en baby og at det faktisk går bra.

Håper på det samme utfallet for dere til slutt :Heartred
Hei @Venterpåregnbuen ❤️ Og takk for din kommentar og for at du deler. En sterk historie du har, endelig har du fått din etterlengtete skatt - gratulerer så masse ❤️

Partiell mola var et nytt begrep for meg. Kan jeg spørre om hvordan dere fikk vite at det var partiell mola, hvilken av testene i habituell abort løpet er det som påviser det?

Jeg hadde ikke hørt om den boken! Den er nå lagt i handlekurven og kjøpt! Vi har prøvd å spise sunt med mye frukt, nøtter, sunne oljer og grønnsaker og fisk og trener 2-3 ganger i uken. Men å kutte ut alt ultraprosessert og sukker er nok neste steg for oss kanskje - som sagt villig til å prøve det meste. Men syns akkurat det virker vanskelig, men kanskje med en god kokebok vil det gå bedre. Fikk dere tips og råd på klinikken eller der hvor dere hørte til? Syns ikke de har mye fokus på det der vi holder til, så mye er vel opp til en selv.

Takk for lykkeønskninger og tips ❤️

Den siste spontanaborten er helt nylig, og jeg har brukt ca. 5-6 uker på å få menstruasjonen tilbake på de to andre, så jeg er redd neste innsett ikke er før etter påske - noe som føles så uendelig lenge til. Jeg syns hele IVF-reisen er et «waiting game», man venter eggløsning, på UL, på innsett, på uttak, på graviditetstest, på menstruasjon osv…

Vi har booket inn time for prat om veien videre neste uke, så da skal jeg spørre om både prednisolon, antibiotika og albyl-E (og COMET vs tunell). Det er Medicus her i Bergen også, så jeg håper de kan ta COMET her også og ikke kun i Trondheim.
Setter stor pris på alle tips @Skogsjente ❤️
Skjønner godt hva du mener. Det er virkelig mye venting i det her! Jeg har hatt ett eneste innsett etter sommerferien, i november. Først måtte jeg vente på MA hele juli og august, så flere pausesykluser. Innsett i november, ble en kjemisk så da ble det utredning for habituell abort som tok enda mer tid. Å smøre seg med tålmodighet er vi virkelig gode på oppi dette. Men nå må det bare gå veien snart, for oss begge :Heartred

Det høres ut som en veldig god plan å få snakket ordentlig med klinikken og hva de tenker er lurt i deres tilfelle! COMET er jeg ganske sikker på at man kan ta på alle Medicus i Norge, sæden fryses uansett ned og sendes til analyse i Storbritannia :)

Hei @Venterpåregnbuen ❤️ Og takk for din kommentar og for at du deler. En sterk historie du har, endelig har du fått din etterlengtete skatt - gratulerer så masse ❤️

Partiell mola var et nytt begrep for meg. Kan jeg spørre om hvordan dere fikk vite at det var partiell mola, hvilken av testene i habituell abort løpet er det som påviser det?

Jeg hadde ikke hørt om den boken! Den er nå lagt i handlekurven og kjøpt! Vi har prøvd å spise sunt med mye frukt, nøtter, sunne oljer og grønnsaker og fisk og trener 2-3 ganger i uken. Men å kutte ut alt ultraprosessert og sukker er nok neste steg for oss kanskje - som sagt villig til å prøve det meste. Men syns akkurat det virker vanskelig, men kanskje med en god kokebok vil det gå bedre. Fikk dere tips og råd på klinikken eller der hvor dere hørte til? Syns ikke de har mye fokus på det der vi holder til, så mye er vel opp til en selv.

Takk for lykkeønskninger og tips ❤️
Tusen takk :Heartred

Partiell mola var ikke en del av utredningen for habituell abort. Det vil si at akkurat den graviditeten var "syk", og ble oppdaget fordi graviditetsrestene etter MA ble sendt til analyse, som følge av at det var tredje gang jeg mistet. Det var jo egentlig tilfeldig at det ble oppdaget. Ved medisinsk abort hadde man ikke funnet det ut, men jeg valgte kirurgisk abort.

Lærte veldig mye av den boka. Liker særlig at den gir spesifikke anbefalinger til ulike problemstillinger, viser til forskning osv. Tror definitivt alle tilskuddene vi tok spilte en rolle.

Høres ut som dere gjør masse allerede! Nei, du sier noe. Både mannen og jeg er veldig interessert i og glade i å lage mat, og fokuserte på at vi skulle lage maten fra bunn med gode råvarer og mye frukt og grønt osv. Finnes nok mange gode kokebøker da, som kan gjøre det lettere.

Forsøket som lyktes var offentlig, der alt av grep vi gjorde var et resultat av egne undersøkelser. Antibiotikakuren og støttemedisinene fikk jeg fra privat gynekolog. Som du sier, så er det meste opp til en selv. Brukte utrolig mye tid på å lese meg opp, og måtte selv stå på for det jeg var sikker på at var nødvendig for at vi skulle lykkes. Synd det er sånn! Skal sies at jeg hadde timer hos terapeut ved Hausken (forsøket som endte i MA pga partiell mola var der), som blant annet tipset meg om gynekolog som kunne hjelpe. Man er jo virkelig villig til å prøve alt. Godt mulig det hadde gått den runden uansett, men vi ønsket å gjøre det vi kunne. Det er så mye i ivf-prosessen man ikke kan kontrollere, men alle disse grepene var ting vi selv kunne gjøre. Betydde mye for meg å føle at jeg selv gjorde noe som kunne påvirke utfallet, og at ikke alt lå i hendene til klinikken!

Hadde det ikke gått da det gjorde så hadde vi som sagt allerede booket time med en spansk klinikk. Følte veldig på tiden som gikk fra oss og ønsket å fortsette et sted som tilbød pgt-a testing, og kanskje var villige til flere undersøkelser eller nye grep. Nå slapp vi det, men vi får se når vi skal igang å prøve på nr 2 om ikke altfor lenge.

Håper klinikken din er villig til å gjøre flere undersøkelser eller prøve støttemedisiner eller annet du ikke har gjort før :Heartred

@Venterpåregnbuen ok skjønner, jeg har hatt medisinsk abort på alle.

Etter å ha kikket rundt på forumet, er jeg veldig imponert over hva dere vet, og kunnskapen dere sitter på. Er det noen grupper som du anbefaler for oss som prøver med ivf i 2025?

Lurer også på hvilke kosttilskudd du gikk på? Jeg har lest mye forskjellig på nett, og syns ikke det er helt lett å vite hva man bør ta og ikke (bortsett fra folsyre såklart).

Ja, håper virkelig de ønsker å prøve andre ting neste gang. Har bare ett embryoe igjen på frys.

Hei dere i Babyforum
Jeg er ny her i Babyforum, men søker nå et fellesskap, støtte, råd og forhåpentligvis håp fra dere her inne.❤️

Vi startet med IVF for ganske nøyaktig ett år siden da vi hadde prøvd i ett år uten å lykkes på egen hånd.

Jeg har hatt 4 innsett og blitt gravid på 3 av dem. Men alle 3 har endt i spontanabort (1 blighted ovum og 2 hvor fosterutviklingen har skjedd men hjertet stopper i uke 6-7).
Vi har vært på utredning for habituell abort (kromosomtest, hysteroskopi og sjekk for å se om jeg har stor sjanse for blodpropp i livmor, husker ikke hva det heter i farten), men alle prøver kommer tilbake fine.

Alt føles håpløst.

Jeg lurer på om noen av dere har opplevd det samme, og om dere ble gravid likevel senere ved ivf? Tok dere noen utvidende gentester? Reiste til utlandet og tok ivf der? Pga-testet dere embryoene?

Vi er usikre på hva veien videre er for oss.
Hei <3
Veldig leit å høre at du har mistet så mange ganger - den sorgen unner jeg ingen å oppleve.

Jeg måtte gjennom IVF for å bli gravid. Jeg fikk 5 blastoer på første egguttak og ble gravid på 4/5 innsett, hvor jeg aborterte 3 ganger. Prøvene visste ingen «feil» med oss og vi syntes alt var så håpløs. Jeg trodde aldri jeg kom til å bli mamma - som var min største drøm i livet. Måneden før siste egginnsett møtte jeg veggen og ble sykemeldt. Kroppen sa stopp og jeg lå i senga i flere uker. Jeg var totalt uslitt og kroppen var helt på bunn. Jeg fant ut at jeg måtte ta grep og roet veldig ned. I perioden før hadde jeg jobbet utrolig mye, trent mye og hatt et veldig aktivt liv, med lite pauser. Ved siste innsett av blasto på frys fikk jeg prøve betennelsedempende. Jeg ble gravid og fødte en sunn og frisk sønn. Gravidteten og fødsel gikk knirkefritt. Mulig det er tilfeldig, men jeg har slått meg veldig til ro at jeg tror betennelsedempende medisiner var avgjørende for at vi endelig lykktes. Dette fordi jeg tror kroppen hadde vært igjennom så mye stress og hadde for mye betennelsetilstander i kroppen.

Jeg er nå gravid med vårt andre barn 9mnd etter fødsel. Vi ønsket å starte tidlig opp fordi vi visste at dette trolig ville ta tid. Ved denne runden ble jeg gravid ved første egguttak. Jeg går betennelsedempende medisiner denne gang også.

Vet ikke om dette var så utrolig mye til hjelp! Men håper at det gjerne kan være en mulighet for deg å prøve det også, tenker det ikke skader å prøve.

Ønsker deg masse lykke til! Er helt sikker at det kommer til å ordne seg for deg en dag - selv om det til tider kan føles at det vil være slik for alltid :Heartred

Huff, dette høres tøft ut :Heartred Det høres ut som du har testet mye, men har du sjekket for kronisk endometritt og NK-celler? Kronisk endometritt er en kronisk betennelse i livmor, som noen ganger kan ha sammenheng med mange spontan aborter. NK celler er det som også blir kalt «killer cells». De cellene vi har i kroppen som angriper ubudne gjester ved f.eks. sykdom. Hvis man har forhøyet verdi av disse kan de angripe et embryo også, ettersom det strengt tatt er «fremmed» for kroppen. Dette kan du sjekke ved å ta en endometrietest hos Aleris-klinikken. Det koster litt, men kanskje verdt det likevel. Hvis du ikke har sjekket for bakteriell vaginose så ville jeg gjort det også. Det er en enkel PH-test du kan ta hos fastlege/gynekolog.

Jeg synes iallfall det er fint med alt man kan utelukke. I fertilitet så er det jo så mye som kan være problemet, og eneste måte noen ganger er jo å prøve å utelukke så mye som mulig.

Jeg håper det ordner seg for deg, dette er utrolig tøft å stå i:Heartred

@Venterpåregnbuen ok skjønner, jeg har hatt medisinsk abort på alle.

Etter å ha kikket rundt på forumet, er jeg veldig imponert over hva dere vet, og kunnskapen dere sitter på. Er det noen grupper som du anbefaler for oss som prøver med ivf i 2025?

Lurer også på hvilke kosttilskudd du gikk på? Jeg har lest mye forskjellig på nett, og syns ikke det er helt lett å vite hva man bør ta og ikke (bortsett fra folsyre såklart).

Ja, håper virkelig de ønsker å prøve andre ting neste gang. Har bare ett embryoe igjen på frys.
Når det gjelder tilskudd anbefales det å ta multivitamin for gravide (jeg tar Nycoplus or gravide).

I tillegg har klinikken min anbefalt Q10 (jeg tar 400mg, da man ser mest effekt i forskning på høy dose). Jeg har også fått resept på melatonin som det også er gjort forskning på. DHEA er det også forsket på og det må du eventuelt få resept på fra lege (lurt å ta blodprøve for å se om du trenger det). Alt dette har legene anbefalt meg.

I tillegg tar jeg:
NAC (anti-okstidant), E-vitamin (motvirker oksidativt stress), ekstra d-vitamin og omega 3, PQQ (har god effekt sammen med Q10). Jeg har prøvd å finne de tilskuddene som jeg tror fungerer best for meg. Det har tatt litt tid, og det er dyrt. Men man prøver jo alt!

Hei <3
Veldig leit å høre at du har mistet så mange ganger - den sorgen unner jeg ingen å oppleve.

Jeg måtte gjennom IVF for å bli gravid. Jeg fikk 5 blastoer på første egguttak og ble gravid på 4/5 innsett, hvor jeg aborterte 3 ganger. Prøvene visste ingen «feil» med oss og vi syntes alt var så håpløs. Jeg trodde aldri jeg kom til å bli mamma - som var min største drøm i livet. Måneden før siste egginnsett møtte jeg veggen og ble sykemeldt. Kroppen sa stopp og jeg lå i senga i flere uker. Jeg var totalt uslitt og kroppen var helt på bunn. Jeg fant ut at jeg måtte ta grep og roet veldig ned. I perioden før hadde jeg jobbet utrolig mye, trent mye og hatt et veldig aktivt liv, med lite pauser. Ved siste innsett av blasto på frys fikk jeg prøve betennelsedempende. Jeg ble gravid og fødte en sunn og frisk sønn. Gravidteten og fødsel gikk knirkefritt. Mulig det er tilfeldig, men jeg har slått meg veldig til ro at jeg tror betennelsedempende medisiner var avgjørende for at vi endelig lykktes. Dette fordi jeg tror kroppen hadde vært igjennom så mye stress og hadde for mye betennelsetilstander i kroppen.

Jeg er nå gravid med vårt andre barn 9mnd etter fødsel. Vi ønsket å starte tidlig opp fordi vi visste at dette trolig ville ta tid. Ved denne runden ble jeg gravid ved første egguttak. Jeg går betennelsedempende medisiner denne gang også.

Vet ikke om dette var så utrolig mye til hjelp! Men håper at det gjerne kan være en mulighet for deg å prøve det også, tenker det ikke skader å prøve.

Ønsker deg masse lykke til! Er helt sikker at det kommer til å ordne seg for deg en dag - selv om det til tider kan føles at det vil være slik for alltid :Heartred
Takk for svar @Sommerbarn2024❤️ Og så godt å høre at det gikk fint for deg til slutt, det gir meg håp for at det en gang skal gå for oss også.

Å gå gjennom ivf og denne prosessen med mange SA-er er en ekstrem påkjenning for kroppen og hodet, så ikke rart at man kan bli utslitt av stress og tanker. Kan jeg spørre, når du sier betennelsesdempende medisiner - er det antibiotika du mener du? Jeg fikk tips om det over og det er noe jeg har tenkt å ta opp med klinikken!

Takk for lykkeønskninger, akkurat nå føles det håpløst, men vi må bare fortsette videre og ikke gi opp❤️

Back
Topp