Jeg er i dag 6+1 uker på vei og førstegangsgravid gjennom ivf. Har fått time til tidlig ultralyd hos fertilitetsklinikken når jeg er 7+0, og fikk beskjed om at de vil henvise meg videre til lokalt sykehus etter denne timen.
I og med at jeg aldri har vært igjennom denne prosessen før, og jeg ser at veldig mange må ta kontakt med jordmor/fastlege for oppfølging, og fertilitetssenteret kun nevnte lokalsykehuset, ble jeg litt forvirret for om det er "ordinær" oppfølging de mener, eller om det kun gjelder for ultralyd og fødsel de skal henvise meg. Har jo skjønt at med ivf-svangerskap blir det gjerne litt ekstra oppfølging, samtidig som jeg er 35+ og kanskje får noe ekstra med "på kjøpet" her også. Hadde inntrykk av at jordmorkontrollene er "utenfor" sykehus. Burde jeg ha tatt kontakt med helsestasjon/legekontor selv i tillegg?
Er det noen som har vært igjennom IVF-sirkuset selv som vil dele litt erfaringer fra svangerskapsoppfølgingen med en forvirret førstegangsgravid?
I og med at jeg aldri har vært igjennom denne prosessen før, og jeg ser at veldig mange må ta kontakt med jordmor/fastlege for oppfølging, og fertilitetssenteret kun nevnte lokalsykehuset, ble jeg litt forvirret for om det er "ordinær" oppfølging de mener, eller om det kun gjelder for ultralyd og fødsel de skal henvise meg. Har jo skjønt at med ivf-svangerskap blir det gjerne litt ekstra oppfølging, samtidig som jeg er 35+ og kanskje får noe ekstra med "på kjøpet" her også. Hadde inntrykk av at jordmorkontrollene er "utenfor" sykehus. Burde jeg ha tatt kontakt med helsestasjon/legekontor selv i tillegg?
Er det noen som har vært igjennom IVF-sirkuset selv som vil dele litt erfaringer fra svangerskapsoppfølgingen med en forvirret førstegangsgravid?

i tillegg til at som førstegangs skal de følge litt ekstra med,men mulig det er litt forskjellig fra sted til sted også?
Veldig glad for at det klaffet for deg nå og ønsker deg masse lykke til, oppfølging videre har jeg dessverre ikke erfaring med (enda
). Du får holde oss litt oppdatert underveis så gleder vi oss på dine vegne! 

Jordmor vet når du skal til legen og henvisninger til sykehus. Det er normalt at ivf-klinikken «kutter kontakt» etter første ultralyden. Hos meg ser jeg de har vært inne og sjekket dokumenter etter fødsel bare, ellers har jeg ikke hørt fra dem siden første ultralyd. Masse lykke til!