IVF og luhealfasestøtte og sur. Blir det bedre når man slutter på progesteron?

Bkno3911860

Andre møte med forumet
Hei,

Jeg er ny på forumet så beklager om jeg gjør noe feil her

Mitt spørsmål er som følgende: Vi har blitt gravide på IVF og jeg er i dag 7+0. Har brukt progesteron som luhealfasestøtte i form av Prolutex sprøyte ganske lenge. Og jeg er så innmari sur.. Og jeg er urettferdig mot min samboer, noe som ikke er greit. Jeg har forstått det slik at progesteron er en av de hormonene som gir humørsvingninger, og lurer på om noen har erfaring med at surheten blir bedre når man slutter på disse medisinene?

Takker på forhånd for alle svar ❤️

Jeg har helt motsatt effekt av progesteron, det er som lykkepiller for meg. Jeg blir sur når jeg slutter på dem :laughing002 Men har forstått at andre kanskje reagerer annerledes på dem. Kan ikke være hormoner fra graviditeten også da? Husker jeg var litt hormonell da jeg var gravid forrige gang.

Jeg har helt motsatt effekt av progesteron, det er som lykkepiller for meg. Jeg blir sur når jeg slutter på dem :laughing002 Men har forstått at andre kanskje reagerer annerledes på dem. Kan ikke være hormoner fra graviditeten også da? Husker jeg var litt hormonell da jeg var gravid forrige gang.
Jeg reagerer også sånn!! Får bedre konsentrasjon og humør og alt :D er ikke gravid da, men bruker det i dpo-dagene

Brukt prolutex her oxo .. og det er gjenkjennbart , har tålt mindre , mer sensitiv , irritert , sint osv . Sovet lite også mens brukt de , lys våken kl.04 og umulig sove etter det ..da har jeg lagt meg kl 23 ca,
Såååå har slutta nå og håper det blir bedre , for ting har vært ustabilt siste tiden

Hmm så heldige dere er som føler det slik da!

Ja det kan godt være gravidhormoner og ikke luthealfasestøtten, men progesteron er vel også et gravidhormon, som jeg nå har ekstra mye av som følge av at jeg også tar det som sprøyte? Det var på en av disse appene der jeg leste om hormoner at humørsvingninger hadde mye med hormoner å gjøre (naturlig nok) og at progesteron spilte en stor rolle i dette.

Så jeg håper litt på at jeg skal bli litt mindre sur etterhvert.. Jeg hadde også vanvittig PMS de to gangene det ikke satt.. Ikke noe kjekt å være kjempesur, og kjenne på at man er så innmari urimelig, men samtidig absolutt ikke klare å skjerpe seg :(

Brukt prolutex her oxo .. og det er gjenkjennbart , har tålt mindre , mer sensitiv , irritert , sint osv . Sovet lite også mens brukt de , lys våken kl.04 og umulig sove etter det ..da har jeg lagt meg kl 23 ca,
Såååå har slutta nå og håper det blir bedre , for ting har vært ustabilt siste tiden
Men skal du slutte av deg selv uten å få beskjed fra lege da?

Men jeg er mer fornøyd med Prolutex enn Cyclogest, jeg ble veldig sår av den. Og så kunne jeg også få en medisin som jeg måtte ta som tablett tre ganger for dagen, og det hadde bare blitt rot på min jobb og jeg hater å ta tabletter..

Men uff, det er vanskelig å vite hva som er bivirkninger og hva som bare "er".

Har slutta siden jeg er 9.uker , Brukte det litt lenger enn klinikken i utgangspunktet har som " grense " men det var ikke noe problem bruke opp all medisinen ,eller gå på det litt lenger .. :) har noen stikkpiller også jeg tenkte bruke opp , men føler meg tryggere etter vært UL :) mange er jo redd for å slutte med progesteron ... Men kroppen ordner jo med egen forskyning :)

Hmm så heldige dere er som føler det slik da!

Ja det kan godt være gravidhormoner og ikke luthealfasestøtten, men progesteron er vel også et gravidhormon, som jeg nå har ekstra mye av som følge av at jeg også tar det som sprøyte? Det var på en av disse appene der jeg leste om hormoner at humørsvingninger hadde mye med hormoner å gjøre (naturlig nok) og at progesteron spilte en stor rolle i dette.

Så jeg håper litt på at jeg skal bli litt mindre sur etterhvert.. Jeg hadde også vanvittig PMS de to gangene det ikke satt.. Ikke noe kjekt å være kjempesur, og kjenne på at man er så innmari urimelig, men samtidig absolutt ikke klare å skjerpe seg :(
Ei jeg kjenner får progesteron mot kraftig pms med sinne/irritasjon i forbindelse med tidlig overgangsalder. Hun blir roligere og mildere av det.

Er nok normalt å reagere ulikt på hormoner, det har vel noe med nivå av de forskjellige hormonene våre og hvordan de virker på hverandre også.

Jeg blir veldig trøtt og glad av progesteron, men har kjent meg mer irritabel av østrogen. Trooor jeg da. Kan jo være folk bare har vært ekstra irriterende :laughing021

Men skal du slutte av deg selv uten å få beskjed fra lege da?

Men jeg er mer fornøyd med Prolutex enn Cyclogest, jeg ble veldig sår av den. Og så kunne jeg også få en medisin som jeg måtte ta som tablett tre ganger for dagen, og det hadde bare blitt rot på min jobb og jeg hater å ta tabletter..

Men uff, det er vanskelig å vite hva som er bivirkninger og hva som bare "er".
Jeg har gått på Utrogestan, vaginalkapsler, syns de er helt topp.

Back
Topp