IVF og fysisk jobb?

Marthe<3

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
MayDay2021
September To Remember 2022
Hei!

Jeg tenker fælt på en ting ang min kommende IVF prosess... Det er det at jeg har en fysisk krevende jobb... Jeg har et ordentlig manneyrke. Stillingen innebærer mekaniker, fraktlaster, maskinfører, kontorarbeider.

Jeg leser jo at vibrasjoner er IKKE bra for graviditet og hvertfall ikke for IVF da det er nesten som å regne som "høyrisiko svangerskap" pga at det IVF. Og vibrasjoner er det jo mye av på disse maskinene som jeg driver med hver eneste dag.

Som fraktlaster innebærer det at jeg enten tømmer et fly for ca 4-5 tonn frakt mandag-fredag, eller laster et fly med ca 1-2 tonn hver kveld. Der kan pakkene veie opp til 60kg som jeg må løfte alene.

Mekaniker arbeidet kan jo fungere men etterhvert som jeg blir større er jeg jo ikke akkurat fleksibel etc lenger? De kaller meg klatremusa på jobb da jeg kan hoppe rundt og klatre hvor dissa store mannfolka ikke kan.. :hilarious:

Jeg vet ikke om jeg vil sykemelde meg etter hvert innsett liksom? Tenk hvis det blir 20 innsett?
Mamma tror at jeg kommer til å bli sykemeldt etter hvert innsett også hvis det ikke går så friskmelder jeg meg, men hvis jeg blir gravid blir jeg sykemeldt ut svangerskapet..

Hva tenker dere? :oops:

Last edited:
Vanskelig å si, det er avhengig av hva din behandler tenker. Jeg vet ikke, men vil tro du blir i jobb til en positiv test. Men jeg aner egentlig ikke.
De sier jo stress er døden, så da har jeg også helt feil jobb iht ivf prosessen.

Det er også veldig forskjellig hvordan man reagerer på medisinene, også fra gang til gang kan det være forskjell:dontknow. Så jeg tenker at å lytte til kroppen når du står i det..
Selv er jeg sykemeldt nå, fryseforsøk. Har hatt to forsøk hittil, var i full jobb... Dette er tredje forsøk, og nå kjente jeg at det virkelig ikke gikk å jobbe. :Heartpink

Veldig off-topic men jobben din hørtes kul ut! (bortsett fra de tunge løftene) :knegg: Kan jeg spørre om det krever en spesiell utdannelse?:bounce

Jeg tenker at etter innsett så ville jeg kanskje holdt på som før så lenge kroppen godtar det, men etterhvert blir det nok å gå over på svangerskapspenger om de ikke kan gjøre noe annet for deg.
Fordi ikke bare er det mye løfting når du laster, men når det kommer til mekaniker-delen kan det være mye kjemikalier osv i lufta du gjerne ikke skulle hatt dersom du blir gravid. Løftingen i seg selver ikke farlig så lenge du ikke får vondt av det, for kroppen din er jo vant til det.

Ivf er ikke automatisk risikosvamgerskap, laaaaangt ifra, du er helt vanlig gravid, som alle andre, med mindre legen eller jordmor bestemmer noe annet. Ta kontakt med jordmor og si at du trenger en tidlig samtale om du får positiv test også lufter du bekymringene der.
Derimot så kan du få veldig mange heftige bivirkninger ha medisiner og må kanskje sykemeldes pga det under stimulering, det er umulig å si før du kommer i gang.

Jeg kan selvfølgelig ta feil, men det er det jeg ville tenkt.

Om du er i form ville jeg nok jobbet som tidligere frem til positiv test (evt uke 5/over kjemisk) og så krevd tilrettelegging eller svangerskapspenger hvis det ikke går. Bedre det enn sykemelding hvis du er i form, men jobben din ikke er forenelig med graviditet.

Har aldri hørt at det skal være forskjeller på ivf og andre graviditeter, men hør med legen der du er hvis du er engstelig/tenker mye på det.

Tusen takk for så mange gode svar! Er veldig betryggende å se at mange tenker ganske likt som meg!

Veldig off-topic men jobben din hørtes kul ut! (bortsett fra de tunge løftene) :knegg: Kan jeg spørre om det krever en spesiell utdannelse?:bounce
Jeg har ingen spesiell utdanning nei, hoppa rett inn i det og trives mer enn jeg har gjort noe sted!! ❤️

Fordi ikke bare er det mye løfting når du laster, men når det kommer til mekaniker-delen kan det være mye kjemikalier osv i lufta du gjerne ikke skulle hatt dersom du blir gravid. Løftingen i seg selver ikke farlig så lenge du ikke får vondt av det, for kroppen din er jo vant til det.
Ja det også har jeg tenkt mye på, f. Eks. Under lading av trucken på jobb avgir batteriene en spesiell type gass som IKKE er bra å puste inn og vi har ikke avlufting for det heller. Vi har også sveisegass som heller ikke er bra og ja en del andre stoffer som vi bruker til å vaske verktøy og deler og spray maling og industri maling som både jeg og en annen kollega ble "høy på" i fjor sommer da firma ikke hadde fått beskjed av produsent at den skulle tynnes ut... Så ja er en del skumle saker!

Tusen takk igjen ❤️ Jeg vet ikke hvordan jeg reagerer under stimuleringen så det får jeg ta da, men jeg tenker at ved en positiv test prater jeg med jordmor og lege og hører hva de har å si for det her tenker jeg mye på :hungover:

Last edited:
Jeg har også lurt på det. Jeg løfter ikke så tungt og er ikke fare for sterke vibrasjoner, men jeg står ute i veldig mange timer hver dag.
Jeg lurer veldig på hva slags påkjenning det vil bli på en eventuell graviditet

Du får spørsmål om du vil ha sykemelding for 2-3 dager etter uttaket. Ellers kommer det jo helt an på hvordan du reagerer (som de andre skriver). Jeg fikk beskjed om å ikke hoppe, sprette, jogge, osv. fordi eggstokkene mine er så store (og da er det fare for at de kan vri seg). Slik jeg forstod det må man uansett være forsiktig med høy puls etter uttaket pga fare for blødninger. Jeg kjente at eggstokkene mine "jobbet" med noe ganske tidlig (flere dager før uttak), så jeg har vært forsiktig hele veien. Tenker at du kjenner når noe ikke går, og at du då bare må stoppe opp og finne en annen løsning :-)

Back
Topp