IVF og akupunktur

Mator

Forumet er livet
Novembergull 2017
Novemberlykke 2020
Lurer litt på det som overskriften her sier. Er det noen her som har prøvd akupunktur under/rundt IVF behandling? Eventuelt hva var positivt og hva var negativt? Jeg vurderer nemlig å prøve dette for å få en større ro rundt hele oppstyret.

Jeg prøvde det for å få tykkere slimhinne, hun var helt overbevist om at det ville hjelpe... den ble tynnere enn noen gang:(

Jeg har prøvd akupunktur ved begge innsett og ble gravid begge ganger men har ikke anelse om det har noe å si. Var ved ajk klinikken. Lurer på å ta rkontakt med frøyaklinikken nå ved neste forsøk.

Jeg prøvde det for å få tykkere slimhinne, hun var helt overbevist om at det ville hjelpe... den ble tynnere enn noen gang:(
Å nei! Hjelp, nå ble jeg jo skremt fra det. Vil ikke at det skal ødelegge forsøket mitt akkurat. Så trist å høre at det fikk den virkningen hos deg :(

Jeg har prøvd akupunktur ved begge innsett og ble gravid begge ganger men har ikke anelse om det har noe å si. Var ved ajk klinikken. Lurer på å ta rkontakt med frøyaklinikken nå ved neste forsøk.
Okei. Hadde du noen timer før selve uttak og innsett da, eller kun på innsett?

Last edited:
Jeg hadde lest at akupunktur kan hjelpe med blodtilførsel til livmoren. Ga det et forsøk før vårt 2. ferskforsøk. Det var nok veldig avslappende (lå der og pustet dypt og tenkte på ingenting i 20 min 3 ganger i uka!) men kan ikke si at det hadde noe effekt på prøverørsbehandlingen, hverken positiv eller negativ. Alternativer som også er avslappende men virkelig ikke kan ha noe skadelig effekt hadde vært massasje (på spa) eller reiki (reiki er også veldig avslappende men tviler på at det "gjør" noe - behandleren tar ikke på deg en gang). Hilsen alternativbehandlingsskeptikeren som likevel har prøvd mye rart for å slappe av :)

Last edited:
Da jeg ble gravid for ett år siden så var det faktisk etter første behandling på Frøyaklinikken. De satte akupunkturnåler i ørene og gjorde fotsoneterapi. Pluss en hel haug med homeopatmidler. Jeg ble gravid så raskt etterpå at jeg liksom ikke helt trodde på at det var det som gjorde susen... men det er verdt et forsøk. Det koster jo mye med alternativ behandling da.

Mistet i uke 8 da forresten, så var ikke en av de kjemiske

Da jeg ble gravid for ett år siden så var det faktisk etter første behandling på Frøyaklinikken. De satte akupunkturnåler i ørene og gjorde fotsoneterapi. Pluss en hel haug med homeopatmidler. Jeg ble gravid så raskt etterpå at jeg liksom ikke helt trodde på at det var det som gjorde susen... men det er verdt et forsøk. Det koster jo mye med alternativ behandling da.

Mistet i uke 8 da forresten, så var ikke en av de kjemiske

Jeg har tro på akupunktur og forsåvidt andre alternative behandlinger i naturlig syklus, men har vært skeptisk i kombinasjon med IVF. Studier viser litt forskjellig, men noen viser altså en negativ sammenheng mellom IVF og akupunktur. Homeopatmidler ville jeg vært veldig forsiktig med å kombinere med alle de medisinene vi bruker ved IVF! De skal i alle fall ikke brukes i samme syklus som stimulering etc.

Jeg har tro på akupunktur og forsåvidt andre alternative behandlinger i naturlig syklus, men har vært skeptisk i kombinasjon med IVF. Studier viser litt forskjellig, men noen viser altså en negativ sammenheng mellom IVF og akupunktur. Homeopatmidler ville jeg vært veldig forsiktig med å kombinere med alle de medisinene vi bruker ved IVF! De skal i alle fall ikke brukes i samme syklus som stimulering etc.
Ja, dette var ikke ivf da jeg prøvde det:)

Okei. Hadde du noen timer før selve uttak og innsett da, eller kun på innsett?

Jeg prøvde det kun i forbindelse med innsett for å øke blodgjennomstrømning til livmora. Har trua på det, men tør nok ikke andre hokus pokus greier ifbm ivf :)

Visste det, vet ikke helt hvorfor jeg qoutet deg :) Kanskje bare for å si at jeg ikke synes du skal prøve det sammen med IVF sikkert, selv om du aldri har nevnt at du vil det heller da :)
Er uansett et godt råd uansett hvem du quotet;) her er det babyklister (Fructus femina) som er max for meg

Jeg har hatt seks innsett totalt.
Ved to av disse, brukte jeg fructus femina + fikk akupunktur. På disse to forsøkene ble jeg gravid.
Tilfeldig? Kanskje, men jeg har troa på dette altså :)

Ble veldig usikker på det, må jeg innrømme. Nå ble jeg jo faktisk gravid på første forsøk, selvom det var kortvarig. Kanskje jeg skal droppe det :/ Men hva med fructus femina? Det går vel som homeopatmiddel? Har ei venninne som tar det nå, men det er frys. Tatt mye hormoner pga slimhinnen da. Hm

Jeg har blitt gravid både med og uten akupunktur på IVF, men er generelt positiv til akupunktur og effekten av dette. Slappet veldig av under behandlingen. Aldri hørt noe negativt om det

Back
Topp