IVF medisinplan. Hvordan ser den ut?

Symaskin

Gift med forumet
Maiblomstene 2017
Noen som kan gi konkrette eksempler på hvordan medisinplaner ser ut? Lang protokol vs. kort protokol.
Hvilke syklusdager begynner man med hva? Hvor lenge tar man medisiner totalt sett?

Jeg hadde kort protokoll og IVF.
Jeg startet på dag 2 i syklusen med Puregon 150IE og skulle ta en sprøyte daglig. Måtte øke dosen to ganger (til 200 og 250) og totalt gikk jeg på puregon i 12 dager.
Startet på Orgalutran på dag 5 med puregon og tok disse i 9 dager.
Siste sprøyten før uttak var Ovitrelle og hadde jeg fått satt inn egg skulle jeg gått på Lutinus tabletter i to uker.
Så totalt ble det 13 dager med sprøyter og det ble ca 12000,- for alt (inkl. Lutinus)

Kort protokoll her.
Oppstart syklusdag 2 med depotsprøyta elonva, så orgalutran fra dag 5, gonal f fra dag 8, ultralyd og ovitrelle dag 9, uttak dag 11 :)
Fikk ut 5 egg, et befruktet og er i uke 23 nå :)
Medisinene kostet nesten 13.000 tilsammen inkl lutinus.

Takker for svar. Vet dere hva som var grunnen til kort protokol? Har lest at kvinner med PCOS får oftere kort protokol.

Lang protokoll, ca en måned med nesespray om jeg ikke husker feil, og så 10 dager med gonal-f sprøyter. Har høy amh så hadde litt lav dose for å unngå overstimulering. Cyclogest fra to dager før innsett. Medisinene kostet vel rundt 9000 kr totalt tror jeg. Fikk ut 5 eller 6 egg og to ble dyrket til blastocyst. Ett ferskforsøk og et fryseforsøk. Kjemisk på første innsett, gravid nå på andre :)

Lang; nesespray dag 20 i syklusen, sprøyter ca 22 dager etter dette, sprøyter i 8 dager, ul kontroll og evt eggløsningssprøyte da.. Ca 11.000 kr

Takker for svar. Vet dere hva som var grunnen til kort protokol? Har lest at kvinner med PCOS får oftere kort protokol.

Vet hvertfall at det offentlige bruker lang protokoll litt oftere enn det private, fordi det er litt enklere å planlegge tidsmessig, noe det offentlige har større behov for.

Jeg fikk beskjed om at vi prøver kort først, for det gir litt mindre bivirkninger (mange får litt bivirkninger av nesespray).
Og så er det sikkert mange andre grunner til både det ene og det andre, men av og til er det rett og slett bare litt hipp som happ, og man prøver seg frem.

Lang protokoll, ca en måned med nesespray om jeg ikke husker feil, og så 10 dager med gonal-f sprøyter. Har høy amh så hadde litt lav dose for å unngå overstimulering. Cyclogest fra to dager før innsett. Medisinene kostet vel rundt 9000 kr totalt tror jeg. Fikk ut 5 eller 6 egg og to ble dyrket til blastocyst. Ett ferskforsøk og et fryseforsøk. Kjemisk på første innsett, gravid nå på andre :)
Lang; nesespray dag 20 i syklusen, sprøyter ca 22 dager etter dette, sprøyter i 8 dager, ul kontroll og evt eggløsningssprøyte da.. Ca 11.000 kr
Fikk dere mensen til vanlig tid mens dere gikk på spray? Var uttake den dagen dere skulle eggentlig ha EL i en naturlig syklus?

Jeg har hatt både lang og kort protokoll, til tross for at det sies at vi med endometriose bør ha lang protokoll. Har blitt gravid etter både lang og kort protokoll også, så der er det vel ikke noe fasitsvar

Fikk dere mensen til vanlig tid mens dere gikk på spray? Var uttake den dagen dere skulle eggentlig ha EL i en naturlig syklus?
Ikke kommet så langt enda, men de mente man får mens til ca samme tid. Med spray styrer man eggløsningen til akkurat når de ønsker å ha uttak.

Ja, uttak ca på vanlig tid. Nei tidspunktet for uttaket har ikke noe å gjøre med el dagen. Uttaket blir utført når eggposene er store nok så det avhenger av hvordan kroppen din reagerer på medisinene, og hvor raskt eggposene vokser og hvor mange du har. Vi kan desverre ikke forutse når uttaket ditt blir ;) mitt ble forskjøvet fra en uke til en annen enn det jeg ble forespeilet.

Eggløsning styres av otrivellesprøyten.

Jeg fikk inntrykk av at friske kvinner med gode prøveresultat har bedre utbytte av kort protokoll. Færre bivirkninger :)
kvinner med pcos får kort protokoll pga faren for overstimulering er betraktelig større enn for dem som ikke har pcos. ;-) bare til info... ;-)

kvinner med pcos får kort protokoll pga faren for overstimulering er betraktelig større enn for dem som ikke har pcos. ;-) bare til info... ;-)

Formulerte svaret mitt litt feil. Mente ikke at friske har bedre utbytte enn de med pcos, men bedre utbytte av kort enn av lang :) innvikla greier :p

Jeg fikk resept med synarela, ovitrelle og lutinos. Ingeting om jeg skal bruke gonal-f eller menopur osv.
Kanskje de skal bestemme på kontroll etter nedregulering med synarela som jeg skal bruke 4 uker?

Jeg fikk resept med synarela, ovitrelle og lutinos. Ingeting om jeg skal bruke gonal-f eller menopur osv.
Kanskje de skal bestemme på kontroll etter nedregulering med synarela som jeg skal bruke 4 uker?

Jeg fikk resept etter nedreguleringen, så det stemmer sikkert :)

Ok. Svarene deres fikk meg til å tenke. Man begynner på spray på cd 20 og så får mens til vanlig tid. Egguttaket er mest sansynlig senere enn eggløsning. Betyr det da at hele denne "syklusen" til IKM varer 4-6 uker? Altså at mensen også blir forkjøvet?
Jeg pleier å ha EL på cd 18-19, så blir spennende å se om eggene må modne enda lengre slik at syklusen blir på opptil 40 dager.
Det blir i hvert fall en fin måned med tanke på lengre opphold uten mens.

Tja, jeg har hatt lang protokoll selv med PCOS nå, så det er nok ingen fasit der heller gitt :P Men med veldig lav dose på sprøyter da.

Ok. Svarene deres fikk meg til å tenke. Man begynner på spray på cd 20 og så får mens til vanlig tid. Egguttaket er mest sansynlig senere enn eggløsning. Betyr det da at hele denne "syklusen" til IKM varer 4-6 uker? Altså at mensen også blir forkjøvet?
Jeg pleier å ha EL på cd 18-19, så blir spennende å se om eggene må modne enda lengre slik at syklusen blir på opptil 40 dager.
Det blir i hvert fall en fin måned med tanke på lengre opphold uten mens.
Nesesprayen gjør at du ikke får EL. Den setter deg i kunstig overgangsalder. Noen går på sprayen i flere uker før de begynner på sprøyter. Jeg begynte på dag 20, fikk mens til vanelig tid. Og brukte sprayen i 25 dager før jeg begynte på sprøyter. Kontroll etter 8 dager på sprøyter, måtte hå to dager til. Satt eggløsningsprøyte 3 dagen. Utakk 2 dager etter.

På langt regime får en blødning før en begynner på sprøytene.

Back
Topp